Manajemen Head Master Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru di SMAN II Kabupaten Bangkalan

Authors

  • Badrut Tamam STAI Nazhatut Thullab Sampang

DOI:

https://doi.org/10.35127/kbl.v2i1.3095

Abstract

Abstrak: Salah satu faktor penunjang dan keberhasilan kunci sekolah yang memiliki prestasi atau kesuksesan adalah faktor kepemimpinan atau manajemen kepala sekolah. Oleh karena itu, peneliti berusaha untuk mengungkap keberadaan tokoh sentral kepala sekolah, dalam melakukan perubahan, perubahan manajemen dan perubahan baru bagi para guru, karena kepala sekolah merupakan tokoh yang paling dominan dalam meningkatkan profesionalisme guru dan institusi pendidikan menjadi lebih maju Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) perencanaan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, pertama, kepala sekolah mengacu pada visi, misi dan tujuan sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, kedua, kepala sekolah mengembangkan dan memotivasi para guru dan bawahannya dalam meningkatkan profesionalisme guru, (2) Penerapan tugas kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru: pertama, kepala sekolah meningkatkan pengawasan dalam meningkatkan profesionalisme guru, kedua, kepala sekolah menjadikan guru sebagai mitra, dalam mengambil keputusan. , pengaturan job description, pembuatan promissory, prota, dan perencanaan persiapan belajar. (3) Evaluasi kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru, pertama, kepala sekolah memberi penghargaan kepada guru yang berprestasi, kedua, kepala sekolah memberi posisi kepada guru yang mampu menempati posisi strategis, seperti wakil kepala sekolah, ketua dari panitia, dan kelas wali.   Kata Kunci: Manajemen, Kepala Sekolah, Guru Profesional   Abstract: One of supporting factors and success key for school which has an achievement or success is a factor of leadership or head master’s management. Therefore, researchers are trying to uncover the existence of the central figure of the headmaster, in making changes, management changes and a new changing for the teachers, because the head master is the most dominant figure in improving the professionalism of teachers and educational institutions to be more advanced. The results shows that: (1) the head master’s planning in improving teacher professionalism, first, the head master refers to the vision, mission and goals of the school in improving the professionalism of teachers, second, the head master develop and motivate the teachers and his subordinates in improving the professionalism of teachers, (2) Implementation of head master’s job in improving teacher Professionalism: first, head master improve the supervision in improving the professionalism of teachers, second, head master make the teachers as partners, in making decision, arrangement of job description, making the promissory, prota, and the planning of learning preparation. (3) Head master’s evaluation in improving teacher Professionalism, first, head master gives reward to the teachers who has achievement, second, head master gives position to teachers who are able to occupy in the strategic positions, such as vice of head master, chairman of the committee, and guardian class.   Keywords: Management, Head Master, Teacher Professionalism.

Downloads

Published

2017-11-06

How to Cite

Tamam, Badrut. “Manajemen Head Master Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru Di SMAN II Kabupaten Bangkalan”. KABILAH : Journal of Social Community 2, no. 1 (November 6, 2017): 137–158. Accessed April 24, 2024. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/3095.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.