Pengaruh Label Halal Dimoderasi Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kemasan Oleh Mahasiswa PTKIN Se-Sumatera Barat

Authors

  • M Imamuddin IAIN Bukittinggi
  • Syahrul Syahrul IAIN Bukittinggi
  • Raymond Dantes IAIN Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.35127/kbl.v5i1.3884

Abstract

Abstrak: Islam mengajarkan umatnya untuk mengkonsumsi makanan dan minuman yang halal, suci dan baik. Mengkonsumsi makanan dan minuman yang halal, suci dan baik hukumnya wajib. Kehalalan terhadap suatu produk makanan dan minuman diwujudkan dalam bentuk sertifikasi halal dan tanda halal yang menyertai suatu produk. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis: 1. Pengaruh label halal terhadap keputusan pembelian, 2. Pengaruh religiusitas terhadap keputusan pembelian dan 3. Religiusitas dapat memperkuat/memperlemah pengaruh label halal terhadap keputusan pembelian produk kemasan. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa S1 PTKIN Se-Sumatera Barat. Sampel diambil 10% dari masing-masing lembaga dengan total sampel 2782. Hasil penelitian memperoleh data tingkat religiusitas mahasiswa PTKIN se-Sumatera Barat berkategori tinggi dengan pengaruh label halal terhadap keputusan pembelian produk kemasan oleh mahasiswa sebesar 20.5%, pengaruh religiusitas terhadap keputusan pembelian produk kemasan oleh mahasiswa sebesar 6.7% dan religiusitas memperkuat pengaruh label halal terhadap keputusan pembelian produk kemasan sebesar 2.3%.   Kata Kunci: Label Halal, Moderasi, Religiusitas, Keputusan Pembelian dan Produ.   Abstract: Islam is used to consume food and beverages that are halal, holy and good. Consuming food and beverages that are lawful, sacred and good is obligatory. The halal of food and beverage products is realized in the form of halal certification and halal signs that accompany the product. This study aims to analyze: 1. halal label labels on purchasing decisions, 2. Effect of religiosity on purchasing decisions and 3. Religiosity can improve from a package. This research is quantitative research. The Population in this study were PTKIN S1 students from West Sumatera. 5% from each agency with a total sample of 2782. The results of the study obtained data on the level of religiosity of PTKIN students throughout West Sumatra in a high category. Being influencing the halal label on packaging purchasing decisions by students is 20.5%, the effect of prices on product packaging by students is 6.7% and religiosity on halal labels on the decision to purchase packaging products is 2.3%.   Keywords: Halal, Moderation, Religiosity, Purchasing Decision Labels and Product

Downloads

Published

2020-07-23

How to Cite

Imamuddin, M, Syahrul Syahrul, and Raymond Dantes. “Pengaruh Label Halal Dimoderasi Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kemasan Oleh Mahasiswa PTKIN Se-Sumatera Barat”. KABILAH : Journal of Social Community 5, no. 1 (July 23, 2020): 14–25. Accessed March 29, 2024. http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/3884.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.