KURIKULUM PENDIDIKAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM: MUTU DAN RELEVANSI

  • Alhamuddin Alhamuddin Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Prodi PAI Universitas Islam Bandung

Abstract

Abstract: World Bank Report (2013) mentioned that the higher education system is currently lacking to respond to the dynamics of the job market thus causing a mismatch of skills are n eeds to be improved. Based on these results, universities need to increase understanding about the curriculum and parse the skills mismatch. Specifically, the comprehensive conduct the mapping related to demand and supply of skills in different sectors and the needs of society. Such mapping exercises will only be useful if the pattern of gathering information on the need for improved and involve all stakeholders who have a requirement to graduate of higher education itself.

Keywords; Higher Education, Curriculum, Relevant, Quality    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alhamuddin. (2012). Pengembangan Kurikulum Jurusan Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Upaya Mencetak Guru Agama Profesional (Sebuah Analisis Deskriptif dalam Konteks UUGD). Jurnal Al-Furqan: Jurnal Studi Pendidikan Islam. 1 (1)

_________. (2015). Kurikulum Perguruan Tinggi Berbasis Kualifikasi Kerja Nasional Indonesia sebagai Upaya untuk Mengembangkan Sumberdaya Manusia Indonesia Berdaya Saing di Era Global. Jurnal Vokasional. 1 (1)
Alwasilah, A.C. dkk. (2008). Pendidikan di Indonesia Masalah dan Solusi. Jakarta. Kedeputian Bidang Koordinasi Pendidikan, Agama dan Aparatur Negara. Kementerian Koordinator Bidang Kesejahteraan Rakyat RI.

Azra, Azyumardi. (2006). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Rekonstruksi dan Demokratisasi. Jakarta: Kompas.

Basaruddin, Chan, dkk. (2008). Pendidikan di Indonesia Masalah dan Solusi. Jakarta. Kedeputian Bidang Koordinasi Pendidikan, Agama dan Aparatur Negara. Kementerian Koordinator Bidang Kesejahteraan Rakyat RI. Hal. 171.

Fadjar, A. M. (2009). Pergumulan Pemikiran Pendidikan Tinggi Islam. Malang. UMM Press.

Furchan, Arief., Muhaimin, & Maimun, Agus. (2009). Pengembangan Kurikulum Berbasis Kompetensi di Perguruan Tinggi Agama Islam. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Furqan, A. (2007). Anatomi Problem Kurikulum di PTAI. Jakarta. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Islam. Departemen Agama Republik Indonesia.

Harsono. (2005). Yohannes HC. Kurikulum Terpadu. Pusat Pengembangan Pendidikan Universitas Gadjah Mada. Aditya Media Yogyakarta

http://forlap.ristekdikti.go.id/perguruantinggi/homegraphpt, diakses 28 April 2016

Presiden Republik Indonesia (2012). Peraturan Presiden Republik Indonesia No.08 tentang Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia. Jakarta. Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia.

Prideaux D. (2003). ABC of Learning And Teaching In Medicine: Curriculum Design. BMJ

Sanjaya, Wina. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran. Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan 9KTSP). Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Suryadi, Ace .1999. Pendidikan Investasi SDM dan Pembangunan. Jakarta : Balai Pustaka

Tim Kerja. (2014). Buku Kurikulum Pendidikan Tinggi. Jakarta. Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20/2003 , Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

World Bank. (2013). Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia: Seberapa Responsof terhadap Pasar Kerja?. Jakarta; The World Bank.
Published
2016-05-20
Section
Articles