LITERASI DINI MELALUI TEKNIK BERNYANYI

  • Dinar Nur Inten PG-PAUD Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Bandung
  • Andalusia Neneng Permatasari Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung
  • Dewi Mulyani PG-PAUD Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Bandung

Abstract

Abstract: Singing is one of the emergent literacy learning techniques that can be used by early childhood teachers. By technique of singing, early childhood teachers can establish all of emergent literacy activities based on children’s needs and interests. Through Literacy with singing techniques, early childhood teachers can introduce reading and writing unnoticed to the children because the children felt he wasn’t learning but singing and playing. Therefore, singing technique could be an alternative emergent literacy teaching technique for early childhood.

Keywords; Emergent Literacy, Technique Of Singing, Early Childhood

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin. (2008). Mengenali dan Memahami Dunia Anak. Bandung : Lotus Mandiri

Barrat & Rohl. (2000). Literacy Learning In The Early Years. Australia : National Library

Beaty. (2013). Observasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta : Kencana
Dhinie. (2008). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka

Ernawulan. (2008). Model Bimbingan Perkembangan Di Taman Kanak-Kanak. Makalah Seminar Internasional. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia.

Inten, D N. (2015). Literasi Dini Melalui Metode Bermain Peran. Prosiding Seminar Nasional “Membangun Imajinasi dan Kreativitas Anak Melalui Literasi”. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia

Inten, D N. (2016). Teknik Literasi yang menyenangkan bagi Anak Usia Dini. Buku Pedoman Teknis Literasi Menyenngkan. Bandung : Universitas Islam Bandung

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta : Kencana
Mustikawati.Kegiatan Bermain Peran dalam Pengembangan Kemampuan Bahasa
Anak. Jurnal Pesona PAUD Vol1 No 1.

Musthafa. (2008). Dari Literasi Dini Ke Literasi Teknologi. Jakarta : Yayasan CREST

Pudjaningsih, Wiwik. (2013). Pembelajaran Melalui Bermain Dalam Rangka Pengembangan Bahasa Anak. Jurnal Pena Vol 3 No 1

Puteh, s & Ali, A. (2012). Persepsi Guru Terhadap Penggunaaan Kurikulum Berasaskan BermainBagi Aspek Pengembangan Bahasa Dan Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu Vol 2 Bil 1.

Solehuddin. (1997). Konsep Dasar Pendidikan Prasekolah. Bandung : IKIP

Sriningsih, N. (2012). Pengembangan Model Kecakapan Pribadi di TK. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia

Suyanto, Kasihi (2008). English For Young Leraners. Jakarta : Bumi Aksara

Widuroyekti & Sulistiyono. (2014).Model Pengembangan Kemampuan Pra –Mmembaca dan Pra-Menulis Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan Vol 15 No 1.
Published
2016-07-02
Section
Articles