Desain Pembelajaran Keagamaan Islam Berbasis Neurosains

  • Saifurrahman Saifurrahman Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia
Keywords: Learning Design, Islamic religion, Based on Neuroscience

Abstract

Learning is a stimulation for the development of thinking, but often learning is not designed according to the science of thinking or neuroscience. This article offers a fresh idea of how Islamic religious learning design is designed based on neuroscience. This study uses library research with a descriptive analytical approach to the themes of Neuroscience that can be applied in elementary school education and the results of the discussion of this article show that the design of Islamic religious learning can at least be done with three schemes; opening (fluorescent lighting, thought beats, challenging class settings etc.); Inti (sink setting/ ambak, expository, discussion, role play and assessment); Cover (enker and the like)

References

Bobbi Deporter & mike Hernacki, Quantum Learning, Bandung: Kaifa, 2011,
Bradford Perkins. (2001) Elementary and Secondary School. (Canada: John Wiley & Sons, Inc),
Budilinggo, (1993),Bentuk dan Analisis Musik. (Jakarta Depdikbud)
Cole, M.W., Basic, A,. Kass, R,. & Schneider, W. Prefrontal Dynamics Underlying rapid instructed task learning revers with practice. The Jurnal of Neuroscience, 30 (42) 14245-14254
David A. Sousa, (2012), Bagaimana Otak Belajar, Edisi Ke-IV (Jakarta, PT Indeks:)
De Poprter & Hernacki, (2001), Quantum Learning, Membiasakan Belakajar Nyaman dan Menyenangkan (Ner Work. Khaifa).
DePorter, Bobbi & Hernacki, Mike. (2016), Quantum Learning: Membiaasakan Belajar Nyaman & Menyenangkan. (Bandung: PT.Mizah Pustaka).
Dimyati dan Mudjiono. (1999). Belajar dan Pembelajaran. (Jakarta: Rineka Cipta).
Eric Jensen, (2008),Brain-based Learning: Pembelajaran Berbasis Kemampuan Otak, (cet. I; Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2008),
Febryana Arief D (2014). Pengaruh brain Gym Terhadap Peningkatan Keseimbangan Pasien Strok non Hemoragik. Diakses dari http://eprintd.ums.ac.id/32440/11/11/01%20NASKAH%PUBLIKASI.pdf. Pada tgl 7 Januari 2019, jam 10.11 WIB
Gurusinga dan Sibarani, 2011. Penerapan Strategi Pembelajaran EkspositoriUntuk Meningkatkan Hasil BelajarSiswa Fakultas Teknik Universitas Satya Negara Indonesia, 2 (4), 29-31.
Hamruni, (2009) strategi dan model-model pembelajaran aktif menyenangkan. Yokyakarta: UIN Sunan Kalijaga,
Harten, P.Van dan Ir.E.Setiawan.(1985). Instalasi Listrik Arus Kuat2. (Bandung : Binacipta.).
Hudoyo, H. (1998). Mengajar Belajar Matematika. (Jakarta: Depdikbud.).
Khiyarusoleh, U. (2016), Konsep Dasar Perkembangan Kognitif pada Anak, Menurut Jean Piaget. DIALEKTIKA (Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar,) 5(1), 1-10.
Latifah, R. A., & Mahmudi, A. (2018), Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Brain Based Learning terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Teorema Pythagoras. (Jurnal Pendidikan Matematika-S1,), 7(2), 58-66
Lestari, K. E. . Implementasi BrainBased Learning untuk meningkatkan kemampuan koneksi dan kemampuan berpikir kritis serta motivasi belajar siswa SMP. JUDIKA (Jurnal Pendidikan UNSIKA,2014), 2(1), 36-4
Mel Silberman, (1996)Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject (Massachusetts,).
Mulyono, (2012), Strategi Pembelajaran, (Malang: UIN Maliki Press),
Oemar Hamalik,(2007), Proses Belajar Mengajar (Jakarta: PT Bumi Aksara),
Paul E Dennison. Brain Gym: (2006) Senam Otak. Buku Panduan Lengkap (Jakarta: Grasindo,)
Paul E, Dennison & Gail E Dennison (2002). Buku Panduan Lengkap Senam Otak. (Jakarta: Gramedia)
Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran. (Bandung: Kencana Prenada Media Group,).
Setyo Handryastuti & Titi S. Sularso (2002). Senam otak. Diakses dari http://saripediatri.idai.or.id/ pdfile/ 4-1-8.pdf. pada tanggal 6 Januari 2019, Jam 07.22 WIB
SNI 03-6197-2000: Konservasi Energi Sistem Pencahayaan pada Bangunan Gedung
Sudjan, N (2010) Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. (Bandung: Sinar Baru Algensindo).
Suryosubroto, (2009)Proses Belajar Mengajar di Sekolah.( Jakarta: PT Rineka Cipta).
Suyadi, Integrasi Pendidikan Islam dan Neurosains dan Implikasinya Bagi Pendidikan Dasar (PGMI) (Yogyakarta: Jurnal Al-Bidāyah, Vol 4 No. 1, Juni 2011
Syaiful Bahri Djamarah, (2005),Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif, (Jakarta: PT Rineka Cipta),
Zaini, Hisyam, 2008, Strategi pembelajaran Aktif, ( Yogyakarta, Pustaka Insan Maadani)
Published
2019-07-08
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.