PRAKARSA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEEFEKTIFAN BELAJAR DAN PEMBELAJARAN STUDI KASUS DI SEKOLAH DASAR NEGERI 3 DAUHWARU, JEMBRANA, BALI

  • Samsul Hadi Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah (STIT) Islamiyah Karya Pembangunan Paron Ngawi
Keywords: Prakarsa Sekolah, Belajar dan Keefektifan Pembelajaran

Abstract

Abstract: In the school environment, the initiative may come from regional leaders, principals, teachers, learners, parents and the community through school councils and committees. In general, the initiative is intended to improve the quality of education through the renewal in various components of the educational process. The initiative forms are very diverse, because it depends on the culture and school conditions. The focus research is how to shape school initiative in improving the effectiveness of teaching and learning?, what are the factors that support and hinder the realization of school initiatives to improve the effectiveness of teaching and learning?, how the steps taken to improve the support and overcome these barriers? This study used a qualitative approach with case study design. Collecting data in this thesis using the technique of in-depth interviews, participatory observation and documentation. From the data analysis found that: (1) school initiative in improving the effectiveness of teaching and learning at SDN 3 Dauhwaru; (2) While the factors inhibiting school initiative in improving the effectiveness of teaching and learning at SDN 3 Dauhwaru is local government policy and conditions of teachers at SDN 3 Dauhwaru Jembrana, Bali; (3) the efforts made to improve the support and overcome barriers to school initiative in improving the effectiveness of teaching and learning at SDN 3

References

Akbar, S. 2006. Sebagian Handout Dasar-Dasar Teoritis Untuk Pengembangan Pembelajaran. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.
Ali, M. 1992. Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Arifin, I. 1996. Penelitian Kualitatif Dalam Ilnu-ilnu Sosial dan Keagamaan. Malang: Kalimasahada Press.
Arikunto, S. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arikunto, S. 1993. Manajemen Pengajaran Secara Manusiawi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Bafadal, I. 2006. Peningkatan Profesional Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Barizi, A. 2007. Menjadi Guru Unggul. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Chaeruman, A. http://www.teknologipendidikan.net/belajar-berbasis-aneka sumber. Diakses tgl. 29 Nopember 2008
Danim, S. 1997. Pengantar Studi Penelitian Kebijakan. Jakarta: Bumi Aksara.
Danim, S. 2007. Visi Baru Manajemen Sekolah. Dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta: Bumi Aksara.
Faisal, S & Waseso, G (Penyunting). 1982. Metodologi Penelitian Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional.
Hadi, A & Haryono. 1998. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Hariwijaya, M. 2007. Metodologi dan Tehnik Penulisan Skripsi, Tesis dan Disertasi. Yogyakarta: Elmatera Publishing.
Hernawan, A. dkk. 2006. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Hill, L. http://www.mbeproject.net/mbe511.html.
http://teknologipendidikan.wordpress.com/2006/09/12/pendidikan-alternatif -di-indonesia. Diakses tgl. 29 Nopember 2008.
Ismail, M. A. 2008. Ilmu Pendidikan Teoritis. Jakarta: Ganeca Exact.
Ismail, M. B. 2008. Ilmu Pendidikan Praktis. Jakarta: Ganeca Exact.
Jamaludin. 2002. Pembelajaran Yang Efektif. Jakarta: Departemen Agama RI.
Kerlinger, F. 2006. Asas-Asas Penelitian Behavioral. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Komariah & Triatna. 2006. Visionary Leadership. Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Koster, W. 2006. Memperjuangkan Nasib Guru dan Dosen. Jakarta: TP.
Langgulung, H. 2008. Manusia dan Pendidikan. Suatu Analisa Psikologis, Filsafat dan Pendidikan. Jakarta: PT. Pustaka Al Husna Baru.
Miarso, Y. 2005. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Moleong, L. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyana, D. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2007. Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Munir, 2008. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: PT. Alfabeta.
http://fip.uny.ac.id/pjj/wpcontent/uploads/2008/06/pengembangan _bahan _pembelajaran.pdf. Diakses tgl. 29 Nopember 2008.
Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005. Standar Nasional Pendidikan (SNP). Jakarta: Cemerlang
Prianto, A. 2006. Menakar kualitas Pelayanan Publik. Malang: In-TRANS.
Poerwadarminta, W. 1984. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: PN. Balai Pustaka.
Riduwan, 2006. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.
Rusyan, A. 1993. Proses Belajar Mengajar yang Efektif Tingkat Pendidikan Dasar. Bandung: Bina Budhaya.
Saka, A. A. 2008. Ilmu Pengetahuan Dasar. Pendidikan Disiplin Ilmu. Jakarta: Ganeca Exact.
Saka, A. B. 2008. Ilmu Pengetahuan Dasar. Pendidikan Lintas Bidang. Jakarta: Ganeca Exact.
Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Siagian, S. 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Siregar, E. http://www.teknologipendidikan.net/wpcontent/uploads/2008/02/ eveline_belajar _berbasis _aneka _sumber.PDF. Diakses 23 Nopember 2008.
Sudrajat, A. http://akhmadsudrajat. wordpress.com/2008/01/22/konsep-pakem/. Diakses 29 Nopember 2008.
Sugiyono, 2005. Memahamii Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2007. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sukmadinata, N. 2007. Pengembangan Kurikulum, Teori dan Praktek. Mataram: NTP Press.
Sutikno, M. 2007. Menggagas Pembelajaran Efektif dan Bermakna. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syah, M. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Perkasa.
Umaedi & Hadianto. 2007. Manajemen Berbasis Sekolah. Jakarta: Universitas Terbuka.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional.
Universitas Negeri Malang. 2006. Landasan Pembelajaran (Kumpulan Makalah) S2 TEP 2006.
Wahjosumidjo. 2007. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Perkasa.
Yin. 2002. Studi Kasus, Desain dan Metode. Jakarta: PT RajaGrafindo Perkasa.
Yufiarti. 2006. Fasilitator Edisi IV Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas.
Yuhetty, H. 2006. Prakarsa Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.
Published
2015-09-04
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.