Persepsi Mahasiswa Terhadap Mutu Tes Hasil Belajar Buatan Dosen

  • Yudha Nata Saputra Universitas Islam Nusantara
Keywords: Evaluations, Exam Questions, Learning Achievement, Test Quality.

Abstract

The purpose of this study is to analyze student opinions on the quality of learning outcomes tests made by lecturers. This research is a survey research conducted on 83 students. The criteria for the quality of the learning outcomes tests examined in this study include the compatibility of the tests with the instructional objectives that have been set, the representation of material / learning outcomes in the learning outcomes test prepared by the lecturer, the congruence of the test items with the measured learning outcomes, the suitability of the purpose of using the learning outcomes test, the lectures’ ability in making a reliable test and interpreting it to create student activities for learning. The results of the study showed that the quality of the learning outcomes tests made by lecturers obtained an average score of 79.93 which was still included in the medium category. Among the six quality criteria studied, the learning outcomes test criteria made by the lecturer according to their intended use obtained the highest percentage (27.7%), while the item suitability criteria with the learning outcomes test to be measured obtained the lowest percentage (4.8%).

Tujuan dari penelitian ini, yaitu untuk menganalisa pendapat mahasiswa terhadap mutu tes hasil belajar yang dibuat oleh dosen.  Penelitian ini merupakan penelitian survey yang dilakukan kepada 83 mahasiswa. Kriteria mutu tes hasil belajar yang diteliti dalam penelitian ini, meliputi kesesuaian tes hasil belajar yang dibuat dengan tujuan instruksional yang telah ditetapkan, keterwakilan  materi/hasil belajar dalam tes hasil belajar yang disusun dosen, kesesuaian item-item tes hasil belajar dengan hasil belajar yang hendak diukur, kesesuaian tujuan penggunaan tes hasil belajar, kemampuan dosen dalam membuat tes hasil belajar yang reliabel dan menafsirkannya, kemampuan tes hasil belajar yang dibuat untuk membuat aktivitas mahasiswa untuk belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mutu tes hasil belajar yang dibuat dosen memperoleh skor rata-rata 79.93 yang masih termasuk dalam kategori sedang. Di antara ke enam kriteria mutu yang diteliti, kriteria tes hasil belajar yang dibuat dosen sesuai dengan tujuan penggunaannya memperoleh presentase  tertinggi (27.7%), sementara kriteria kesesuaian item dengan tes hasil belajar yang hendak diukur memperoleh presentase terendah (4.8%).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asvio, Nova, Arpinus, and Suharmon, ‘The Influence of Learning Motivation and Learning Environment on Undergraduate Studentsâ€TM Learning Achievement of Management of Islamic Education, Study Program of Iain Batusangkar In 2016’, Noble International Journal of Social Sciences Research, 2.2 (2017), 16–31 <https://ideas.repec.org/a/nap/nijssr/2017p16-31.html> [accessed 30 November 2021]

Azwar, Saifuddin, Penyusunan Skala Psikologi (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012)

———, Test Prestasi Fungsi Dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012)

Berita Resmi Statistik, Keadaan Ketenagakerjaan Indonesia Agustus 2018, 2018

Cheng, Gary, and Juliana Chau, ‘Exploring the Relationships between Learning Styles, Online Participation, Learning Achievement and Course Satisfaction: An Empirical Study of a Blended Learning Course’, British Journal of Educational Technology, 47.2 (2016), 257–78 <https://doi.org/10.1111/BJET.12243>

Hidayat, M.T, and Y.A Rozali, ‘Hubungan Antara Self Efficacy Dengan Perilaku Menyontek Saat Ujian Pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul’, Jurnal Psikologi, 13.1 (2015), 1–5

Indonesia, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen, 2005

Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi, Peraturan Menteri Riset, Teknologi, Dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia (Jakarta, 2015)

Kuhn, Kerri-Ann, and Sharyn Rundle-Thiele, ‘Curriculum Alignment: Student Perception of Learning Achievement Measures’, International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 2009 <http://www.isetl.org/ijtlhe/past2.cfm?v=21&i=3> [accessed 30 November 2021]

Munadi, S, ‘Analisis Validasi Kualitas Soal Tes Hasil Belajar Pada Pelaksanaan Program Pembelajaran’, Cakrawala Pendidikan, 30.1 (2011), 145–59

Nurhasanah, and H Ahmad, ‘Analisis Soal Ujian Tengah Semester Mata Kuliah Geometri’, Jurnal Pendidikan Pepatudzu Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 13.1 (2017), 30–42

Orrell, Janice, ‘Feedback on Learning Achievement: Rhetoric and Reality’, Teaching in Higher Education, 11.4 (2006), 441–56 <https://doi.org/10.1080/13562510600874235>

Qomara, G, ‘Pengangguran Sarjana’, Republika, 2016 <https://www.republika.co.id/berita/jurnalisme-warga/wacana/16/07/10/oa3n72388-pengangguran-sarjana>

Safitri, A, ‘Hubungan Antara Kesabaran Dengan Stres Menghadapi Ujian Pada Mahasiswa’, Jurnal Islamika, 1.1 (2018), 34–40

Sedarmayanti, Sumber Daya Manusia Dan Produktivitas Kerja (Bandung: Penerbit Mandar Maju, 2009)

Taib, E.N, ‘Analisis Kualitas Aspek Materi Butir Soal Buatan Dosen’, Jurnal Biotik, 2.2 (2014), 77–137

Thahir, A, ‘Perbedaan Mekanisme Koping Antara Mahasiswa Laki-Laki Dan Perempuan Dalam Menghadapi Ujian Semester Pada Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Intan Lampung’, Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1.1 (2014), 11–19

Yudha, S.K, D.K.F Halis, and E Widiani, ‘Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dengan Kejadian Insomnia Pada Mahasiswa Yang Akan Menghadapi Ujian Akhir Semester Di Universitas TribhuwanaTunggadewi Malang’, Nursing News, 2.1 (2017), 543–54

Published
2022-01-30