Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang

  • Amrina Institut Agama Islam Negeri Batusangkar, Sumatera Barat, Indonesia
  • Adam Mudinillah Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Hikmah Pariangan Batusangkar, Sumatera Barat, Indonesia
  • Ega Putri Handayani Institut Agama Islam Negeri Batusangkar, Sumatera Barat, Indonesia
Keywords: arabic learning, canva features, learning technology

Abstract

This article examines the use of Canva software in the Arabic learning process. Canva is a graphic design application that helps users to more easily design various types of creativity from the inspiration of their own thoughts. In the learning process, this software is indispensable. This software arose from the thought of designing tools that help produce work in learning, and can be done anywhere. This is of course in line with the learning needs during the COVID-19 virus pandemic, where the government prefers to carry out activities at home. The subject of the research is a teacher who has teaching experience in class XI MAN Gunung Padang Panjang. Research is directed at describing the steps, features and benefits of learning to use Canva. The results of the study found that teachers followed a step-by-step tutorial to use Canva which has various features, so that users can use it to produce a work in the form of a poster. Teachers feel the benefits of using Canva more towards graphic design in learning. Not only learning languages, Canva is proven to encourage students' creativity.

References

Adipura, B. (2012). “Pengaruh Model Pembelajaran Sains-Teknologi-Masyarakat Dalam Meningkatkan Literasi Sains Dan Teknologi Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa.†Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8: 75–83.

Aghni, Rizqi Ilyasa. (2018). “Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi.†Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 16, no. 1. https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173.

Hanafy, Muh. Sain. (2014). “Konsep Belajar Dan Pembelajaran.†Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 17, no. 1: 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5.

Hanifah Salsabila, Unik, Lailli Irna Sari, Khusna Haibati Lathif, Ayu Puji Lestari, and Asyharinur Ayuning. (2020). “Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19.†Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan 17, no. 2: 188–98. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138.

Herliandry, Luh Devi, Nurhasanah Nurhasanah, Maria Enjelina Suban, and Heru Kuswanto. (2020). “Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19.†JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan 22, no. 1: 65–70.

Hijrah, Lailatul, Muhammad Fikry Arransyah, Khanaya Putri, Novia Arija, and Rini Kurniawati Putri. (2021). “Pelatihan Penggunaan Canva Bagi Siswa Di Samarinda†3, no. 1: 98–106.

Husna, Mardiatun. (2021). “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL BERBASIS MACROMEDIA FLASH 8 . 0 PADA MATERI SISTEM GERAK MANUSIA DI MTsS.†Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam,Banda Aceh, , 141.

Izzatunnisa, Lita, Ade Suryanda, Anisa Siti Kholifah, Cynthia Loka, Peralihan Pertiwi Idea Goesvita, Priscila Sindy Aghata, and Salwa Anggraeni. (2021). “Motivasi Belajar Siswa Selama Pandemi Dalam Proses Belajar Dari Rumah.†Jurnal Pendidikan 9, no. 2: 7–14.

Komalasari, Yuli, Muhammad Muharrom, and Achmad Sumbaryadi. (2021). “Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Fungsionalitas Media Sosial Pada Pengurus Dan Anggota Karang Taruna Kel . Kebon Bawang†1: 71–77.

Lestari, Sudarsri. (2018). “Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi.†Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 2: 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459.

Miftah, M. (2013). “Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa.†Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan 1, no. 2: 95. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105.

Mila, Nur, Andi Naila Quin Azisah Alisyahbana, Nur Arisah, and Muhammad Hasan. (2021). “Efektivitas Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring.†Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021 1, no. 1: 181–88.

Mugirah. (2002). “Upaya Peningkatan Kualitas Pembelaiaran Di Sekolah Dasar.†Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif 6, no. 01.

Mujianto, Haryadi. (2019). “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar.†Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian 5, no. 1: 135–59.

Munir. (2020). Multimedia Konsep & Aplikasi Dalam Pendidikan. Antimicrobial Agents and Chemotherapy. Vol. 58.

Muradi, Ahmad. (2011). Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Ditinjau Dari Berbagai Aspek. PUSTAKA PRISMA,.

Ngafifi, Muhamad. (2014). “Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya.†Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi 2, no. 1: 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616.

Nurul, Hesti Khuzaimah Yusufiyah. (2021). “Definisi, Tujuan, Dan Manfaat Desain Grafis 1.†Defenisi,Tujuan Dan Manfaat Desain Grafis, 6.

Pelangi, Garris. (2020). “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA.†Jurnal Sasindo UNPAM 8, no. 2: 79–96.

Pera Aprizal, Ambo. (2021). “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.†Jurnal Pendidikan Guru 2, no. 2: 39–56. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232.

Rahmatullah, Rahmatullah, Inanna Inanna, and Andi Tenri Ampa. (2020). “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva.†Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha 12, no. 2: 317–27.

Rosali, Ely Satiyasih. (2020). “Aktifitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Jurusan Pendidikan Geografi Universitas Siliwangi Tasikmalaya.†Geography Science Education Journal (GEOSEE) 1, no. 1: 21–30.

Sanwil, Teuku, Rizka Utami, Riyan Hidayat, Dasep Bayu Ahyar, Syarifah Rahmi, Evi Muzaiyidah Bukhori, Suci Ramadhanti Febriani, Dwi Khoirotun Nisa, Nyak Mustakim, and Akhmad Aufa Syukron. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sholeh, Muhammad, Rr. Yuliana Rachmawati, and Erma Susanti. (2020). “Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk Ukm.†SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4, no. 1: 430. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.2983.

Suminar, Dewi. (2019). “Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi.†Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2, no. 1: 774–83.

Susanto, Heri, and Helmi Akmal. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsi Aplikatif, Dan Perancangannya). FKIP Universitas Lambung Mangkurat,.

Takdir, Takdir. (2020). “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.†Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab 2, no. 1: 40–58. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290.

Tanjung, Rahma Elvira, and Delsina Faiza. (2019). “Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika.†VoteTEKNIKA: Jurnal Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika 7, no. 2: 79–85.

Published
2021-12-31
How to Cite
Amrina, Mudinillah, A., & Handayani, E. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(2), 101-116. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v6i2.4519