Implementasi Kurikulum Berbasis Karakter Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah di MTs Al-Amin Dompu

  • Syatriadin Syatriadin
Keywords: Character Based Curriculum, Akhlakul Karimah

Abstract

Talking about characters must have many references. Character as student personality can determine moral quality and behavior for students including in making decision. Therefore, character must be formed in order to prepare students as a generation of hope for the nation and the successor of development in order to have a strong and correct attitude and mindset in the effort to build a nation and himself. Phenomenon shows that students are still weak in character, especially at the elementary school level, so they need serious attention and handling in order to get a comprehensive and systematic problem solving. This is important because the position of the primary school is the first and main gate in laying the foundations of character or morals based on the concept of positive moral values in order to prepare graduates to become whole individuals.

References

Arikunto, Suharsimi, 2006, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka Cipta, Jakarta.
Departemen Agama RI, 2007, Sertifikasi Bagi Guru dalam Jabatan Materi Pembekalan untuk Calon Peserta, Direktorat Pendidikan Madrasah, Jakarta.
Anderson, L. W. & Krathwohl. D.R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. New York. Longman.
Awaludin, Agus. (2015). Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Berbasis Karakter Tauhid: Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Miftahhul Huda Bandung. Tesis. Sekolah Pascasarjana. UPI Bandung. Tidak dipublikasikan.
Amiruddin. (2011). Sudahkah Kudidik Anakku dengan Benar?. Bandung: Khasanah Intelektual Anggota IKAPI.
Ansori, Muhamad. (2014). Implementasi Kurikulum untuk Membangun Karakter Peserta Didik di SMP Laboratorium Percontohan UPI Tahun Pelajaran 2013/1014. Tesis. Sekolah Pascasarjana UPI Bandung. Tidak dipublikasikan.
Afryanto, S & Budimansyah, D. Memahami Pendidikan Nilai dan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Seni Gamelan Sunda.
Beauchamp, George A. (1975). Curriculum Theory. Wilmette, Illinois: The KAGG Press.
Dewantara, K. H. (2004). Bagian Pertama: Pendidikan. (cetakan ketiga). Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Materi Pelatihan Guru: Implementasi Kurikulum 2013 Tahun 2014. SD Kelas I. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementarian Pendidikan dan Kebudayaan. (20016). Materi Umum dan Materi Pokok Sekolah Dasar: Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2012). Pedoman Penyelenggaraan Sekolah Dasar Standar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar. Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.
Mulyasana. (2011). Pendidikan Karakter: Apa, Mengapa dan Bagaimana? dalam “Pendidikan Karakter: Nilai Inti Bagi Upaya Pembinaan Kepribadian Bangsa”. Bandung: Widya Aksara Press.
Maulina, L. (2013). Evaluasi Kurikulum Model Responsif Program Pendidikan Diploma IV Studi Administrasi Perhotelan Sekolah Tinggi Pariwisata Bandung. Disertasi. Sekolah Pasca Sarjana. UPI. Bandung. Tidak dipublikasikan.
Ornstein, A. C & Hunkins. F.P. (2009). Curriculum Foundation, Principles and Issues. Allyn & Bacon.
Print, Murray. (1993). Curriculum Development and Design. Sydney: Allen and Unwin.
Rusman. (2009). Manajemen Kurikulum. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Royani. M dan Abdulhak. (2013). Internalisasi Kejujuran Melalui Model Integratif Pembelajaran Matematika (Studi di Sekolah Dasar Kota Banjarmasin. Program Studi Pendidikan Umum. Sekolah Pasca Sarjana UPI dan ADSPENSI
Saylor, J.G., Alexander, W.M., and A.J. Lewis (1981). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning. New York: Holt Renehart and Winston.
Stufflebeam, L. Shinkfield. (2012). Systematic Evaluation: A Self-Instruction Guide to Theory and Practice. Boston: Kluwer-Nijhoff Publishing.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2010). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sudarsono,P. (2013). Pengembangan Nilai-Nilai Kesadaran Lingkungan dalam Pembelajaran IPS – Sejarah Melalui Kajian Biografi Pangeran
Aria Suria Atmadja 1882 – 1919. Sekolah Pasca Sarjana. UPI.
Saepullah, Usep. (2015). Internalisasi Nilai Akhlak Mulia Dalam Membina Kesalehan Sosial Siswa. Disertasi. Sekolah Pasca Sarjana. UPI. Bandung. Tidak dipublikasikan.
Sanjaya, W. (2008). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sumantri, M. (2011). Perkembangan Peserta Didik . Jakarta: Universitas Terbuka
Tyler. (1994). Basic Principles of Curriculum and Instruction . Chicago and London: The University of Chicago Press
Tanshzil. (2013). Model Pembinaan Pendidikan Karakter Pada Lingkungan Pondok Pesantren Dalam Membangung Kemandirian dan Disiplin Santri: Sebuah Kajian Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan . Bandung: Program Studi Pendidikan Umum SPs UPI dan ADSPENSI.
Wahyudin. D. (2014). Manajemen Kurikulum Pendidikan Guru. Jurnal Inovasi Kurikulum. Himpunan Pengembang Kurikulum Indonesia. Bandung: Himpunan Pengembang Kurikulum Indonesia (HIPKIN).
TIM Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. (2006). Kurikulum Pembelajaran. Bandung: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan. Fakultas Ilmu Pendidikan. UPI Online:
Alasuutari, Pertti & Alasuutari, Maarit. (2012). The domestication of early childhood education plans in Finland . Tersedia pada laman http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1468018112443684 diakses 13 September 2016.
Chapman, Alicia M. (2011). Implementing Character Education into School Curriculum. Tersedia di laman http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/11. diakses pada tanggal 19 Januari 2016.
Chapin, T.S. (2003). Revolutionizing the core: GIS in the planning curriculum. Tersedia pada laman http://journals.sagepub.com/action/doSearch?AllField=curriculum+planning diakses 13 September 2016.
Forest School Canada. Tersedia di laman http://www.forestschoolcanada.ca/home/about-forest-school/defining- forest-school diakses pada tanggal 9 Januari 2016
Published
2019-04-08
How to Cite
SYATRIADIN, S. Implementasi Kurikulum Berbasis Karakter Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah di MTs Al-Amin Dompu. AL-FURQAN, v. 7, n. 2, p. 39-48, 8 abr. 2019.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.