Extracurricular "Topeng Ireng Dance" as a Self-Investing Strategy in MIS Al Islam Tempel Sleman Yogyakarta Students

  • Noor Masruroh Institut Ilmu Al Qur'an An Nur Yogyakarta
  • Ahmad Shofiyuddin Ichsan
  • Muhammad Asrofi
Keywords: extracurricular, Self Confidence, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

This research aims to the dance extracurricular "Tari Topeng Ireng" as a strategy to increase student confidence in MIS Al Islam Tempel Sleman Yogyakarta. This research is qualitative research with a phenomenological approach. Retrieval of data in this research using observation, interviews, and documentation, while analyzing the data, researchers used the Miles and Huberman Interactive Analysis models. The results obtained in this research are the coach uses five methods, including lecture method, peer tutor method, demonstration method, exploration method, and discussion method. Through these methods, making students confident in appearing publicly with various characters. The supporting factors of the implementation of this extracurricular are 1). High student interest, 2). Professional builder quality, and 3). Facilities and infrastructure in practice are sufficient. While the inhibiting factors, among others: 1). Motoric students who are still lacking, 2). Schedule of activities that collide with other activities, and 3). School transportation that does not yet exist.

References

Bachtiar, Alam. 2019. Tampil Beda dan Percaya Diri itu Ada Seninya. Yogyakarta: Araska.
Departemen Agama RI. 2005. Panduan Kegiatan Ekstrakurikuler Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Depag RI.
Dokumentasi Kemenag Kabupaten Sleman. 2018. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Tahun Pelajaran 2018/2019 tahun 2018/2019.
Fahmi, Nasrina Nur. 2015. Konseling kelompok dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa SMK N 1 Depok Sleman Yogyakarta. Skripsi jurusan Bimbingan dan Konseling Islam Fakulitas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga.
Hasbiansyah, O. 2008. Pendekatan Fenomenologi: Pengantar Praktik Penelitian dalam Ilmu Sosial dan Komunikasi”. Mediator. Vol 9. No. 1. Juni.
Helmawati. 2014. Pendidikan Keluarga Teoritis dan Praktis (kecil). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tri Hadi Karyono dan Fadilah Kurniawan. 2008. Ekstrakurikuler Sebagai Wahana Pembentukan Karakter Siswa di Lingkungan Sekolah’. Jur. Pend. Kepelitihan Fakulitas Ilmu Keolahragaan UNY..
Moelong, Lexy J. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nata, Abuddin. 2011. Perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Peraturan Pemerintah No 17 tahun 2010 tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan
Tetty, dkk, Rachmi. 2008. Keterampilan Musik dan Tari. Jakarta: Universitas Terbuka.
Rahayuningdyah, Endah. 2016. Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Kelompok pada Siswa Kelas VIII D Di SMP Negeri 3 Ngrambe’. JIPE Vo. I No. 2 Edisi September.
Rohayati, Ita. 2014. Usaha Sekolah untuk Mengembangkan Rasa Percaya Diri Siswa di SD Muhammadiyah Karangbendo Banguntapan Bantul. Skripsi Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakulitas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Sofyan, Asep. 2017. Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Seni Budaya (Sub Materi Musik) pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Semarang Tahun ajaran 2017/2018. Semarang: Jurusan Pendidikan Seni Musik Fakulitas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Syah, Muhibbin. 2002. Psikologi Pendidikan Dalam Pendekatan Baru. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya.
Syam, Asrullah dan Amri.2017. Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi IMM Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus di Program Studi Biologi Fakulitas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek. Vol. 5, No. 1, Juni.
T, Hakim. 2002. Mengatasi Rasa Tidak percaya Diri. Jakarta: Purwa Suara.
Wijayanti, Vony. 2018. Upaya Pembentukkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas V Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di MIN 1 Yogyakarta. Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan keguruan UIN Sunan Kalijaga.
Yulianti, Silvy Dwi, dkk. 2016. Pendidikan Karakter Kerja Sama dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar pada Kurikulum 2013. JTP2IPS. Vol.1, No.1. April.
Published
2020-02-29
How to Cite
MASRUROH, N.; ICHSAN, A. S.; ASROFI, M. Extracurricular "Topeng Ireng Dance" as a Self-Investing Strategy in MIS Al Islam Tempel Sleman Yogyakarta Students. AL-FURQAN, v. 8, n. 2, p. 17-30, 29 Feb. 2020.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.