Integrasi Nilai Tanggung Jawab Dalam Pembelajaran Sains (Studi Kasus Di MIMA 01 KH. Shiddiq Jember)

  • Siti Hamidahtur Rofiah Institut Agama Islam Al-Qodiri Jember, Jawa Timur

Abstract

Abstract: The approach of integrating Islam with science and technology places various disciplines (Islamic-Studies, Natural Studies, Social Studies and Humanities) which are interrelated so that they become a complete building of knowledge. RI National Education System Law No. 20 of 2003 article 1 also implies the integration of Islamic character values ​​in learning. Among the values ​​of Islamic character according to Marzuki is the value of responsibility. Responsibility is an important moral value in social life. Responsibility is human awareness of human behavior or actions. Responsibility is human nature, meaning that it has become a part of human life. The integration of Islamic character values ​​in general subjects including science in schools is needed to fortify students to achieve happiness in the world and the hereafter. The focus of this research is how to integrate the value of responsibility in science learning at MIMA 01 KH. Shiddiq Jember ?. This study aims to describe and analyze the integration of the value of responsibility in science learning at MIMA 01 KH. Shiddiq Jember. This research uses a qualitative approach to the type of case study. The technique of determining the research subject was purposive. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The data analysis technique used interactive analysis by Miles, Huberman, and Saldana. Test the validity of the data using triangulation techniques and techniques. The results showed that the integration of the value of responsibility in science learning at MIMA 01 KH. Shiddiq Jember by teaching students to carry out individual / group assignments properly, carry out assignments without prompting and make reports of each activity in oral or written form, the value of this responsibility is integrated in the Basic Science Competency (IPA) class V both Knowledge KD and Skills starting from KD 3.6, KD 4.6, KD 3.7, KD 4.7, KD 3.8, KD 4.8, KD 3.9 and KD 4.9. Keyword: Integration, Value Of Responsibility And Science Learning Abstrak: Pendekatan integrasi Islam dengan sains dan teknologi menempatkan berbagai macam disiplin ilmu (Islamic-Studies, Natural Studies, Social Studies dan Humaniora) yang saling terkait sehingga menjadi satu bangunan pengetahuan yang utuh. UU Sistem Pendidikan Nasional RI No. 20 tahun 2003 pasal 1 mengisyaratkan tentang integrasi nilai-nilai karakter Islam dalam pembelajaran. Di antara nilai-nilai karakter islam menurut marzuki adalah nilai tanggung jawab. Tanggung jawab merupakan nilai moral penting dalam kehidupan bermasyarakat. Tanggung jawab ialah kesadaran manusia akan tingkah laku atau perbuatan manusia. Tanggung jawab sudah menjadi kodrat manusia, artinya sudah menjadi bagian hidup manusia. Integrasi nilai-nilai karakter Islam dalam mata pelajaran umum termasuk sains di sekolah sangatlah dibutuhkan untuk membentengi siswa agar mencapai kebahagiaan hidup dunia dan akhirat. Fokus penelitian ini yaitu bagaimana integrasi nilai tanggung jawab dalam pembelajaran sains di MIMA 01 KH. Shiddiq Jember?. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis integrasi nilai tanggung jawab dalam pembelajaran sains di MIMA 01 KH. Shiddiq Jember. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis studi kasus. Teknik penentuan subyek penelitian dengan purposive. Teknik Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis interaktif Miles, Huberman, dan Saldana. Uji Keabsahan data menggunakan teknik triangulasi sumber dan tekhnik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa integrasi nilai tangung jawab dalam pembelajaran sains di MIMA 01 KH. Shiddiq Jember dengan mengajarkan siswa untuk melaksanakan tugas individu/kelompok dengan baik, melaksanakan tugas tanpa disuruh dan membuat laporan setiap kegiatan dalam bentuk lisan maupun tertulis, nilai tanggung jawab tersebut diintegrasikan dalam Kompetensi Dasar sains (IPA)  kelas V baik KD Pengetahuan maupun Keterampilan  mulai dari KD 3.6, KD 4.6, KD 3.7, KD 4.7,  KD 3.8,  KD 4.8,  KD 3.9 dan  KD 4.9.   Kata Kunci: Integrasi, Nilai Tanggung Jawab dan Pembelajaran Sains
Published
2021-01-22
How to Cite
Rofiah, S. H. (2021). Integrasi Nilai Tanggung Jawab Dalam Pembelajaran Sains (Studi Kasus Di MIMA 01 KH. Shiddiq Jember). Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 111-126. https://doi.org/10.53515/CJI.2021.2.1.111-126
Section
Articles