Konsep Potensi Peserta Didik Dalam Konteks Pendidikan Islam

Konsep Potensi Peserta Didik Dalam Konteks Pendidikan Islam

  • Ainul Naim Institut Agama Islam Negeri Kediri
Keywords: Learners, potential, the view of Islamic education

Abstract

This research aimed to understand the view of islam toward the potential of learners, and also the potential implication of learners to Islamic education. it is intended to gives clearly illustration to educator about the potential of learners, in order to recognize and digging the ability in improving the quality of learners in learning process accordance with the students potential. This is of kind of library research which researcher collects the data by assembled from a varieties of literature, while analize of the data has been obtained using the content analysis method.

References

Abu Bakar, Usman dan Surohim. Fungsi Ganda Lembaga Pendidikan Islam (Respon Kreatif Terhadap Undang - Undang Sikdiknas). Yogyakarta: Safiria Insania Press, 2005.
An-Nahlawi, Abdurrahman. Prinsip-Primip dan Metode Pendidikan lslam di Kelurga, di Sekolah dan di Mayarakat, alih bahasa Herry Noer Ali. Bandung: CV.Diponegoto, 1989.
Bunyi matan asli hadis tersebut terdapat dalam Muhammad lbn Isma'il Abu Abdillah aJ-Bukhari. Shahih Bukhari. Beirut: Dar aI-Fikr, 1981.
Fuad Abdul Baql, Muhammad. Al Mu'jamal Al Mufahras li Aljaz Al Quranul Karim (Beirut: Dar Ihya' al turas al'Arabi, tt.
Hadi, Sutrisno. Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset, 2000)
Hamka. Tafaral Azharjuz XXl. Jakarta: Pustaka Panjimas, 2002.
Hartono, “Pendidik Dan Peserta Didik Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam”. Jurnal Potensia, (2014), Vol.13
Hasan Fahmi, Asma .Sejarah dan Filsafat Pendidikan Islam (Jakarta: Bulan Bintang, 1979).
Izzan, Ahmad dan Saehudin. Tafsir Pendidikan Studi Ayat-Ayat Berdimensi Pendidikan. Tangerang: Pustaka Aufa Media, 2012.
Nata, Abuddin. Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru Dan Murid. Jakarta: Rajawali Press, 2001.
Rachman Assegaf, Abd. Filsafat Pendidikan Islam: Paradigma Baru Pendidikan Hadhari. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.
Risnita, “Diagnostik Potensi Peserta Didik”, Al-‘Ulum, (2012), Vol. 1.
Roqib, Moh. Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yokyakarta: Lkis, 2009.
Salamet “Karakter Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam”, Jurnal Pelopor Pendidikan, (2012), Vol. 3.
Published
2018-10-06
How to Cite
Naim, A. (2018, October 6). Konsep Potensi Peserta Didik Dalam Konteks Pendidikan Islam. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 3(2), 1-11. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3203