Penanaman Nilai-Nilai Religius di Sekolah yang Berbasis Multikultural

Penanaman Nilai-Nilai Religius di Sekolah yang Berbasis Multikultural

  • Jakaria Umro Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Persatuan Guru Republik Indonesia Pasuruan Indonesia
Keywords: Planting, Religious Values, Multicultural

Abstract

The Era of Globalization will have an impact on competitive excellence from aspects of life. In the context of education, competition for the best education in academic achievement has become a kind of competition. This is where there are demands from several users of education to bring human excellence through concepts in the world of education. Multiculturalism can be instilled if humans can respect, respect and tolerate one another and practice their religious teachings purely. Planting multicultural religious values ​​is an urgent value to be instilled in students because these values ​​will be able to make students more tolerant and more religious and even practice their religious teachings and touch their affective and psychomotor. This working paper discusses the cultivation of multicultural religious values ​​by forming a multicultural religious culture so that eventually students will be accustomed to practicing religious values ​​and will make students who can respect and respect each other even with other religions.

References

Alim, Muhammad. 2011. Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Asmuni, Yusran. 1997. Dirasah Islamiah 1. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Depatemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1990. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Fadlillah, Muhammad dan Muallifatul Khorida, Lilif. 2013. Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Koentjaraningrat. 2006. “Kebudayaan, Mentalitas dan Pembangunan” dalam Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Langgulung, Hasan. 1993. Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka al-Husna.
Lash, Scott dan Featherstone, Mike (ed.). 2002. Recognition And Difference: Politics, Identity, Multiculture. London: Sage Publication.
Mahfud, Choirul. 2006. Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Maimun, Agus dan Zainul Fitri, Agus. 2010. Madrasah Unggulan Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompetitif. Malang: UIN Maliki Press.
Marzuki. 1997. Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum dan Pemberdayaan Masyarakat Indonesia. Cakrawala Pendidikan No.1 tahun XVI.
Muhaimin. 2006. Nuansa Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Muhaimin. 2009. Rekonstruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Naim, Ngainun. 2012. Character Building Optimalisasi Peran Pendidikan Dalam Pengembangan Ilmu Dan Pembentukan Karakter Bangsa. Jogjakarta : Arruz Media.
Nur Fathiya, Kartika. 2007. Problem, Dampak, dan Solusi Transformasi Nilai-Nilai Agama pada Anak Prasekolah. Dinamika Pendidikan No. 1/ Th. XIV.
Rosyadi, Khoiron. 2004. Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sahlan, Asmaun. 2010. Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari teori ke Aksi. Malang: UIN Maliki Press.
Sjarkawi. 2008. Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: Bumi Aksara.
Tafsir, Ahmad. 1992. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Tim Penyusun. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.
Yaqin, M. Ainul. 2005. Pendidikan Multikultural (Cross-Cultural Understanding untuk Demokrasi dan Keadilan). Yogyakarta: Pilar Media.
Published
2018-10-07
How to Cite
Umro, J. (2018, October 7). Penanaman Nilai-Nilai Religius di Sekolah yang Berbasis Multikultural. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 3(2), 149-166. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3213