Implementasi Manajeman Berbasis Sekolah (MBS) Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Negeri Kalisari II/513 Surabaya.

Authors

  • Sri Lestari SD NEGERI KALISARI II/513 SURABAYA

DOI:

https://doi.org/10.35127/kbl.v4i1.3434

Abstract

Abstrak: Dari pengamatan penulis, kompetensi guru perlu dibenahi sesuai dengan yang diinginkan, penulis ingin melakukan penelitian dengan rumusan masalah: “bagaimanakah implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru di SD Negeri Kalisari II/513 Surabayaâ€.  Metode yang dipakai dalam penelitian adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Hasil yang diperoleh : Kepala sekolah melakukan diskusi untuk pengambilan kebijakan yang akan diterapkan oleh sekolah. Kompetensi Dasar (KD) dikembangkan sesuai dengan kemampuan siswa, guru menggunakan berbagai media pembelajaran yang  terdiri dari media gambar, media langsung, media dengan menggunakan power point dan media yang selalu digunakan adalah media langsung, siswa-siswa memiliki peningkatan prestasi belajar dan menghadirkan kebahagian, serta kebanggan dihati guru terhadap prestasi yang dicapai oleh siswa dan terlihat peningkatan profesionalisme guru melalui implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS).   Kata Kunci: Manajemen Berbasis Sekolah, Kompetensi Guru   Abstract From the author's observation, teacher competence needs to be addressed according to what is desired, the author wants to do research with the formulation of the problem: "how is the implementation of school-based management in improving teacher competency in SD Negeri Kalisari II / 513 Surabaya". The method used in the study is a qualitative method with a descriptive approach. Results obtained: The school principal conducts discussions for the policy-making that will be applied by the school. Basic competency (KD) was developed according to the ability of students, the teacher used a variety of learning media consisting of picture media, direct media, media using power point and the media that is always used is direct media, students have increased learning achievement and happiness presenting, and the pride of the heart of the teacher towards the achievements achieved by students and seen the increase in teacher professionalism through the implementation of School-Based Management (SBM).   Keywords: School Based Management, Teacher Competence

Downloads

Published

2019-11-29

How to Cite

Lestari, Sri. “Implementasi Manajeman Berbasis Sekolah (MBS) Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di SD Negeri Kalisari II/513 Surabaya”. KABILAH : Journal of Social Community 4, no. 1 (November 29, 2019): 69–74. Accessed May 18, 2024. https://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/3434.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.