Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Supervisi Akademik Biro III Pendidikan Dasar Dan Menengah Di SMA Nazhatut Thullab Sampang

Authors

  • Muhammad Sholeh Hoddin SMA Nazhatut Thullab

DOI:

https://doi.org/10.35127/kbl.v4i1.3627

Abstract

Abstrak:Biro III Bag. Dikdasmen adalah salah satu bagian yang secara struktural berada di bawah Ketua Yayasan Pondok Pesantren Nazhatut Thullab yang diberi wewenang sebagai pengembang dan evaluator pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kegiatan supervisi dalam meningkatkan kualitas guru, yang dilaksanakan oleh tim supervisor yang dibentuk oleh Biro III Bag. Dikdasmen. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif-kualitatif dengan bentuk studi kasus. Reduksi data (data reduction), penyajian data (data disply), dan verifikasi (verification) merupakan teknik analisa data yang digunakan dalam penelitian ini. Hasil dari penelitian ini adalah bahwa dalam kegaiatan supervisi akademik diawali dengan menyusun perencaan yang meliputi: tujuan, sasaran, penyusunan format instrumen dan waktu pelaksanaan supervisi akademik. Sedangkan dalam tahap pelaksanaannya, dalam supervisi akademik ini, Biro III Bag. Dikdasmen menggunakan teknik observasi kelas dan pembicaran individual yang bersifat sharing, artinya posisi supervisor bukan semata-semata sebagai atasan melainkan sebagai relasi. Evaluasi sebagai tahap akhir dari proses supervisi akademik, mengahasilkan penilaian dan tindaklanjut, yaitu berupa pembinaan, workshop dan promosi kenaikan status kepegawaian.  Kata Kunci: Kompetensi guru, supervisi akademik  Abstract: Biro III Bag. Dikdasmen is one part that is structurally under the Chair of the Nazhatut Thullab Boarding School Foundation which is authorized as an education developer and evaluator. This study aims to find out how supervision activities in improving the quality of teachers, carried out by the supervisory team formed by the Biro III Bag. Dikdasmen. The approach used in this study is descriptive-qualitative with the form of case studies. Data reduction, data disply, and verificationare data analysis techniques used in this study. The results of this study are that in academic supervision activities begin with preparing planning which includes: goals, objectives, preparation of the instrument format and the time for conducting academic supervision. While in the implementation stage, in this academic supervision, Biro III Bag. Dikdasmen uses class observation techniques and individual conversations which are sharing, meaning supervisor positions are not merely as superiors but as relationships. Evaluation is the final stage of the academic supervision process, resulting in assessments and follow-up, namely in the form of coaching, workshops and promotion of increased employment status.  Keywords: Teacher Competence, Academic supervision

Downloads

Published

2019-11-09

How to Cite

Hoddin, Muhammad Sholeh. “Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Supervisi Akademik Biro III Pendidikan Dasar Dan Menengah Di SMA Nazhatut Thullab Sampang”. KABILAH : Journal of Social Community 4, no. 1 (November 9, 2019): 38–47. Accessed November 20, 2024. https://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/3627.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.