Manajemen Pendidikan Islam Berbasis Life Skill Di Pondok Pesantren Tahfidz As-Syahidul Kabir Blumbungan Pamekasan

Authors

  • Ahmad Ahmad Universitas Islam Madura (UIM) Pamekasan
  • Moh. Soheh
  • Sitti Mukamilah

DOI:

https://doi.org/10.35127/kbl.v5i1.3930

Abstract

Abstrak: Pondok pesantren dituntut untuk lebih meningkatkan kualitasnya dibidang keagamaan, intelektual, dan life skill yang mumpuni, sehinggga eksistensi pondok pesantren tetap kokoh. Hal ini disebabkan tidak semua lulusan pondok pesantren akan menjadi Ulama atau Kiai, dan memilih lapangan pekerjaan dibidang agama, maka keahlian-keahlian lif skill perlu diberikan kepada santri sebelum terjun ketengah-tengah masyarakat. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui implementasi pendidikan islam berbasis life skill di pondok pesantren As-Syahidul Kabir Sumber Batu Blumbungan. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan tekhnik pengumpulan data yaitu survey lapangan, observasi, dan wawancara,. Sistem pendidikan Islam berbasis lifeskill di Pondok Pesantren As-Syahidul Kabir diimplementasikan dalam porsi tersendiri, yaitu tidak tersusun dalam satuan kurikulum pada jenjang pendidikan yang diterapkan di pondok pesantren. Pendidikan Islam berbasis lifeskill diterapkan dalam bentuk kegiatan-kegiatan ekstrakurikuler yang tidak semua santri diwajibkan untuk mengikutinya, namun tergantung pada kesadaran dari masing-masing santri.   Kata Kunci: Manajemen Pendidikan Islam, Life Skill   Abstract: Pesantren are demanded to further improve their quality, the religious, intellectual fields, furthemore; life skills’s qualified, so that the existence of boarding schools remains strong. This is because not all graduates of Islamic boarding schools will become piosman that are part of life skills need to be given to students before plunging into the midst of the actual community. The purpose of this research is to find out the implementation of life skill-based Islamic education in As-Syahidul Kabir’s Islamic Boarding School. This is a qualitative research desing that analyzed by using descriptive, and the data collection’s techniques of this research are survey, observations, and interviews. In the As-Syahidul Kabir’s boarding school, , life skill-based Islamic education is implemented in a separate portion, which is not arranged in curriculum units at the level of education applied in boarding schools. Life skill-based Islamic education is implemented in the form of extracurricular activities where not all students are required to participate, but it depends on their’s awareness.  Keywords : The Management of Islamic Education, Life Skill.

Downloads

Published

2020-07-23

How to Cite

Ahmad, Ahmad, Moh. Soheh, and Sitti Mukamilah. “Manajemen Pendidikan Islam Berbasis Life Skill Di Pondok Pesantren Tahfidz As-Syahidul Kabir Blumbungan Pamekasan”. KABILAH : Journal of Social Community 5, no. 1 (July 23, 2020): 26–31. Accessed May 2, 2024. https://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/kabilah/article/view/3930.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.