RELEVANSI KOMPETENSI PENDIDIK MENURUT K.H. HASYIM ASY’ARI DENGAN UU SISDIKNAS TAHUN 2003
Abstract
In general, character education now is still at the level of memorization and/or introduce a value but has not reached the appreciation of values level, even it ​​makes a personal commitment in life. Therefore, it is requiring in-depth review of the educational character from some classical and modern literature that will contribute to such thinking. If we review the book Adab al-'Alim wa al-Muta'allim work of K.H. Hasyim Asy’ari, there is a treatise on education that includes character education, especially about the character values ​​that should be owned by both educators and learners. Starting from the above problems, it becomes urgent to do this research. The focus of this study is how does a character educator by K.H. Hasyim Asy’ari?. Character of educators and learners by K.H.Hasyim Asy’ari in the book Adab al-'Alim wa al-Muta'allim can be classified into three sections include: a. Mental attitude or character that must have teachers and students; b. Efforts are done to be the teachers and students who have character; c. Teaching strategies that done by teachers and learners learning strategies. The third section has the indicators according to the competency of educators, according to the National Education Law of 2003 according to the Center of Education Curriculum Development and Culture.
Akarhanaf. 1950. Kiai Hasjim Asj’ari Bapak Ummat Islam Indonesia. Jombang: Pondok Pesantren Tebuireng
Asmani, Jamal Ma’mur. 2011. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekkolah. Jogjakarta: DIVA Press
Asy’ari, K.H.M. Hasyim. 2007. Etika Pendidikan Islam; Petuah K.H.M. Hasyim Asy’ari untuk Para Guru (Kyai) dan Murid (Santri), terj. Mohamad Kholil. Yogyakarta: Titian Wacana
___________________. 2011. Menggapai Sukses dalam Belajar dan Mengajar, terj. M. Tholut Mughni. Jombang: Multazam Press
___________________. 1415 H. Adab al-‘Alim wa al-Muta’allim. Jombang: Turats al-Islamy
Furqan, Arief. 1992. Pengantar Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional
Hasan, M. Iqbal. 2002. Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia
Khuluq, Lathiful. 2008. Fajar Kebangunan Ulama; Biografi K.H. hasyim Asy’ari. Cet. III. Yogyakarta: LKIS
Mas’ud, Abdurrahman. 2006. Dari Haramain ke Nusantara; Jejak Intelektual Arsitek Pesantren. Jakarta: Kencana
Masrawi, Zuhairi. 2010. Hadratussyaikh Hasyim Asy’ari; Moderasi, Keutamaan, dan Kebangsaan. Jakarta: KOMPAS Media Nusantara
Nata, Abuddin. 2005. Tokoh-Tokoh Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Muhaimin dan Abdul Mujib. 1993. Pemikiran Pendidikan Islam; Kajian Filosofis dan Kerangka Operasionalnya. Bandung: Trigenda Karya
Muhaimin. 2007. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Noor, Rohinah M. 2010. KH. Hasyim Asy’ari Memodernisasi NU dan Pendidikan Islam. Cet. II. Jakarta: Grafindo Khazanah Ilmu
Partanto, Pius A. dkk., 1994. Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola
Pitono, Djoko dan Haryono, Kun. 2010. Profil Tokoh Kabupaten Jombang. Cet. 3. Jombang: Pemerintah Kabupaten Jombang
Ramayulis, dkk., 2011. Filsafat Pendidikan Islam; Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya. Cet. III. Jakarta: Kalam Mulia
Rifa’i, Muhammad. 2010. K.H. Hasyim Asy’ari; Biografi Singkat 1871-1947. Cet. III. Jogjakarta: Garasi House of Book
Salam, Solichin. 1963. K.H. Hasjim Asj’ari; Ulama Besar Indonesia. Jakarta: Jaya Murni
Soekardi, Heru. 1980. Kiai Haji Hasyim Asy’ari. Jakarta: Depdikbud
Suwendi. 2004. Sejarah dan Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Tafsir, Ahmad.2006. Filsafat Pendidikan Islami, Integrasi Jasmani, Rohani dan Kalbu Memanusiakan Manusia. Bandung: Rosdakarya Offset
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 2009. Bandung: Citra Umbara,
UU Sisdiknas 2003 UU RI No. 20 tahun 2003 Bab I Pasal I point 5 dan 6
Wahid, Salahuddin. 2011. Transformasi Pesantren Tebuireng; Menjaga Tradisi di Tengah Tantangan. Malang: UIN MALIKI Press
Yasin, Fatah. 2008. Dimensi-Dimensi Pendidikan Islam. Malang: UIN-Malang Press
Yunus, Mahmud. 1990. Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: Hidakarya Agung
Zed, Mestika. 2008. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia
Zuhri, Achmad Muhibin. 2010. Pandangan Hasyim Asy’ari tentang Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah. Desertasi. Surabaya: Program Pascasarjana IAIN Sunan Ampel Surabaya
Copyright (c) 2017 Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta dari artikel yang diterima oleh Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman bisa disebarkan untuk publik