UNDERSTANDING HOW LEARNING MOTIVATION AND STUDY DISCIPLINE AFFECT THE LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS IN SMP NURUL HUDA AL-MASHUDI SAMPANG

  • Mohammad Hariri Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

Abstract

Student learning outcomes are important indicators to evaluate the success of learning, including concept understanding, knowledge application and skill development. Learning motivation and learning discipline are identified as key factors that influence student learning outcomes. This study was conducted at SMP Nurul Huda Al-Mashudi Sampang involving all students as respondents. The sampling technique was done by census. The results showed that learning motivation and learning discipline have a significant influence on student learning outcomes. This study makes a theoretical contribution to understanding the dynamics of learning. Practically, the research findings can be used to design more effective educational interventions, and support the improvement of educational policies. By understanding the interaction of these factors, it is expected to improve the quality of learning and student learning outcomes at SMP Nurul Huda Al-Mashudi Sampang and provide guidance for further research

References

Akmal, D. K., D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan. IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Aprilianti, E. T., E. A. Sinambela., D. Darmawan., & A. R. Putra. (2019). Hubungan Pendidikan, Pengalaman, Kedisiplinan, Pelatihan Kerja dan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia, 5(3), 187-194.

Attakhidijah, S. (2022). The Effect of Discipline and Learning Motivation on Student Learning Outcomes in Elementary Schools. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 6(3), 501-508.

Bahri, A., & A. D. Corebima. (2015). The Contribution of Learning Motivation and Metacognitive Skill on Cognitive Learning Outcome of Students Within Different Learning Strategies. Journal of Baltic Science Education, 14(4), 487-500.

Byram, M. & A. Hu. (2013). Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning: Second Edition. New York: Routledge.

Cahyono, D. D., M. K. Hamda., & E. D. Prahastiwi. (2022). Pimikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi Dalam Belajar. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 6(1), 37-48.

Darmanto, D., A. R. Putra., & R. Mardikaningsih. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Belajar, Yogyakarta.

Darmawan, D. & R. Mardikaningsih. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional dan Hasil Belajar dengan Kualitas Komunikasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(1), 45-49.

Darmawan, D., F. Issalillah., E. Retnowati., & D. R. Mataputun. (2021). Peranan Lingkungan Sekolah dan Kemampuan Berkomunikasi Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 4(1), 11-23.

Hadi, S. (2017, May). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Hadiati, E. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru MTs Se-Kota Bandar Lampung. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 50-65.

Helmon, A. & Y. Gunur. (2023). Upaya Guru dalam Meningkatkan Sikap dan Kebiasaan Positif Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 4(1), 73-84.

Johar, R., & L. Hanum. (2021). Strategi Belajar Mengajar: Untuk Menjadi Guru yang Profesional. Syiah Kuala University Press.

Kadir, K., A. S. Rahmatullah., & M. N. Yamin. (2023). Motivasi Belajar Santri Kalong pada Pelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Daarul Ulum Muhammadiyah Galur. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(5), 3682-3696.

Karina, A., E. Davitri., & D. Darmawan. (2018). Kedisiplinan dan Kemandirian Siswa Dalam Proses Pembelajaran dan Pengembangan Diri. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia, 5(2), 107-120.

Kennelly, R., A. Maldoni., & D. Davies. (2010). A Case Study: Do Discipline-Based Programmes Improve Student Learning Outcomes?. International Journal for Educational Integrity, 6(1), 61-73.

Lestari, W. (2017). Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Analisa, 3(1), 76-84.

Lutfi, A. (2014). Memotivasi Siswa Belajar Sains dengan Menerapkan Media Pembelajaran Komik Bilingual. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 20(2), 152-159.

Mardikaningsih, R. & M. Hariani. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Kontribusi dari Kompetensi Kepribadian Guru serta Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia, 3(1), 1-12.

Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 67-75.

Marselus, D. (2023). Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bola Voli di Smp Negeri 5 Mukok Kabupaten Sanggau. Doctoral Dissertation, IKIP PGRI Pontianak.

Masni, H. (2017). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.

Mufidah, U. (2012). Efektivitas Pemberian Reward Melalui Metode Token Ekonomi untuk Meningkatkan Kedisiplinan Anak Usia Dini. BELIA: Early Childhood Education Papers, 1(2), 1-5.

Mulyawati, Y., S. Sumardi., & S. Elvira. (2019). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 1-14.

Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(1), 123-144.

Noviansah, A. (2020). Objek Assesment, Pengetahuan, Sikap, dan Keterampilan. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(2), 136-149.

Nupita, E. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Pemecahan Masalah IPA Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Doctoral Dissertation, State University Of Surabaya.

Peng, R., & R. Fu. (2021). The Effect of Chinese EFL Students’ Learning Motivation on Learning Outcomes within a Blended Learning Environment. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 61-74.

Prabowo, Y. S. (2015). Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PAI Pada Siswa Berkebutuhan Khusus. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 3(2), 222-251.

Pribadi, R. A., Y. Istikomah., & M. E. P. Hutagalung. (2021). Proses Penguatan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab dalam Pembelajaran Siswa Melalui Penegakan Peraturan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9136-9142.

Purwanti, S., T. Palambeta., D. Darmawan., & S. Arifin. (2014). Hubungan Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 37-46.

Rambung, O. S., S. Sion., B. Bungamawelona., Y. B. Puang., & S. Salenda. (2023). Transformasi Kebijakan Pendidikan Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 598-612.

Rindawan, I. K., I. M. Purana., & F. K. Siham. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Disiplin Pada Anak dalam Lingkungan Keluarga. Jurnal Pacta Sunt Servanda, 1(2), 53-63.

Saefurridjal, A., F. K. Fatkhullah., U. Gunawan., & M. Margono. (2023). Pendidikan Berbasis Agama, Filsafat, Psikologis, dan Sosiologis. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 664-679.

Salouw, J. H., S. S. Suharno., & R. Talapessy. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Karakter Disiplin untuk Mewujudkan Ketahanan Pribadi Siswa Melalui Pembelajaran PPKn (Studi Kasus Di SMA 1 Wonreli Maluku Barat Daya). Jurnal Ketahanan Nasional, 26(3), 380-398.

Saptono, Y. J. (2016). Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 181-204.

Sari, I. (2018). Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi Manajemen dalam Penguasaan Keterampilan Berbicara (Speaking) Bahasa Inggris. Jumant, 9(1), 41-52.

Suardipa, I. P., & K. H. Primayana. (2020). Peran Desain Evaluasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-100.

Sukiyat, H. (2020). Strategi Implementasi Pendidikan Karakter. Jakad Media Publishing.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Kencana.

Suti, M. (2011). Strategi Peningkatan Mutu di Era Otonomi Pendidikan. Jurnal Medtek, 3(2), 1-6.

Syafruddin. (2005). Hubungan antara Disiplin Belajar dan Perhatian Orang Tua dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia SMA PGRI Sungguminasa Kabupaten Gowa. Jurnal Edukasi, 2, 79–85.

Wahyudi, A., S. Narimo., & W. W. Wafroturohmah. (2020). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Varidika, 31(2), 47-55.

Wahyudi, I., D. Darmawan., & R. Mardikaningsih. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Yanti, Y. & D. Darmawan. (2016). Pengaruh Kompetensi Guru dan Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar melalui Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia, 2(4), 269-286.

Published
2023-12-30
How to Cite
Hariri, Mohammad, and Didit Darmawan. 2023. “UNDERSTANDING HOW LEARNING MOTIVATION AND STUDY DISCIPLINE AFFECT THE LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS IN SMP NURUL HUDA AL-MASHUDI SAMPANG”. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 21 (2), 268-79. https://doi.org/10.36835/jipi.v21i2.4142.
Section
Articles