Pengaruh Interaksi Sosial Siswa Dengan Guru, Teman Sekolah dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa MA Miftahut Thullab Sampang
Abstract
This study examines the role of students' social interactions with teachers and classmates on student learning outcomes at MA Miftahut Thullab Sampang. Education is a strategic pillar for national development, where the quality of human resources is the key to a nation's excellence. Human quality is formed from the learning process which is assessed through learning outcomes. The focus of this research is students' social interaction with teachers, classmates as external factors that influence learning outcomes. Through a quantitative approach, data was collected from 53 twelfth grade students using questionnaires and analyzed using multiple linear regression. The results showed that students' social interactions with teachers and classmates have a positive and significant effect on learning outcomes. The practical implications of this study emphasize the importance of paying attention to and improving social interactions in the educational environment to optimize student learning outcomes.
References
Akmal, D. K., D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan. Inti Presindo
Pustaka, Bandung.
Andayani, D. & D. Darmawan. (2004). Pembelajaran dan Pengajaran. Inti Presindo Pustaka,
Bandung.
Annisa, F. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar.
Jurnal Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10,1, 69-74.
Arikunto S. (2001). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Rineka Cipta: Jakarta.
Arikunto S. (2010). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktek, Rineka Cipta: Jakarta.
Arpizal & Rahayu S. T. (2022). Peran Motivasi Belajar Dalam Memediasi Komunikasi Guru
Terhadap Hasil Belajar Siswa/I Pada Mata Pelajaran Ekonomi Sekolah Menengah Atas
Negeri (SMAN) 1 Kota Jambi, Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, DOI:
Https://Doi.Org/10.38035/Jmpis.V4i1 Received: 12 Oktober 2022, Revised: 3 November
, Publish: 5 Desember 2022.
Asda, Y. (2022). Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan
Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa MAN Model Banda Aceh. PENDALAS:
Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2, 3, 160-174.
Asih, S. S., K. Setyaningsih., &A. Murtopo. (2022). Hubungan Interaksi Teman Sebaya Dengan
Perilaku Sosial Pada Anak Usia 4-6 Tahun Di RA An-Naba Banyuasin. ULIL ALBAB: Jurnal
Ilmiah Multidisiplin, 1, 4, 712-727.
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar Dan Penguatan Peran Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal
Educatio Fkip UNMA, 7, 3, 1075-1090.
Darmayanti. (2023). Strategi Guru Wali Kelas Dalam Mengatasi Konflik Antar Siswa Di SMA
Negeri 4 Palopo. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Diniaty, A. (2017). Dukungan Orangtua Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Al-Taujih: Bingkai
Bimbingan Dan Konseling Islami, 3, 1, 90-100.
Emzir. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif Dan Kualitatif, Raja Grafindo
Persada: Jakarta.
Fadhilah, N. &A. M. A. Mukhlis. (2021). Hubungan Lingkungan Keluarga, Interaksi Teman Sebaya
Dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 22, 1, 15-31.
Faiz, A., A. Pratama.&I. Kurniawaty. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Program Guru
Penggerak Pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846-2853.
Febriansyah A. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama
Islam Siswa Sman 2 Metro Tahun Pelajaran 2016/2017, Skripsi Institut Agama Islam Negeri
(Iain) Metro.
Febriansyah A. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama
Islam Siswa Sman 2 Metro Tahun Pelajaran 2016/2017, Skripsi Institut Agama Islam Negeri
(Iain) Metro.
Ghozali I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Badan Penerbit
Universitas Diponegoro: Semarang.
Hamu, F. J. (2023). Prosocial Engagement Dalam Pendidikan Agama Katolik Terhadap
Pembentukan Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru. NALAR: Jurnal Pendidikan Dan
Kebudayaan, 2, 1, 43-50.
Hartono, H. (2014). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Akhlak Siswa Di SDN Duyungan I
Kecamatan Sukosewu Bojonegoro. Skripsi, Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Sunan Giri
Bojonegoro.
Hutomo, S., D. Akhmal., D. Darmawan. &Y. Yuliana. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan.
Addar Press, Jakarta.
Indrayasa, K. B., &P. E. Suryanti. (2020). Keterlibatan Orang Tua Dalam Kegiatan Kreatif Anak
Usia Dini Selama Belajar Dari Rumah. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5,
, 180-190.
Jamil H. &Azra F. I. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap
Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Solok Selatan, Journal Of Economic
And Economic Education, 2, 2 85 – 98.
Jihad. N.H. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Murid Pada Mata
Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di SDN 263 Bonto Baru Kabupaten Jeneponto. Skripsi
Universitas Muhammadiyah Makassar.
Kurniawan, Y., A. S. Lee, R. K. Khayru, & M. Hariani. (2022). Social Media, Impact on Student
Learning Behavior, Bulletin of Science, Technology and Society, 1(1), 15-21.
Lembong, D., S. Hutomo.,& D. Darmawan. (2015). Komunikasi Pendidikan. Inti Presindo
Pustaka, Bandung.
Masfufah, M. & D. Darmawan. (2023). The Role of Parents in Preventing Gadget Addiction in
Early Childhood, International Journal of Service Science, Management, Engineering, and
Technology, 3(3), 33–38.
Masnawati, E. & M. Hariani. (2023). Impact of Leadership, Discipline, and Organizational
Commitment on the Effectiveness of Teacher Work, Bulletin of Science, Technology and
Society, 2(2), 20-24.
Copyright (c) 2024 Ach. Rafiuddin, Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi, Didit Darmawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.