Pengaruh Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa MA Al Fatich Tambak Osowilangun Surabaya
Abstract
Learning activities and educational quality are at the center of educational stages. The quality of education can be assessed based on the discipline of students in the school or community environment and the competence of teachers and parenting patterns . This research aims to reveal the influence of the school environment , teacher competence and parenting patterns on student learning motivation. Quantitative research methods collect data through surveys with questionnaires and direct observation of students. The research results show that a conducive school environment , high teacher competence and parental parenting make a positive contribution to student learning motivation. Factors such as positive relationships between teachers and students, a supportive classroom atmosphere, adequate learning facilities, and the use of innovative teaching methods form a motivating environment for students. Teacher competence in understanding student needs, providing appropriate challenges, and creating positive relationships also plays an important role in increasing student learning motivation. It is hoped that these results can guide educational policies and teacher professional development to increase student learning motivation in the school environment. Parental parenting styles in guiding students also influence the motivation of each student, such as parents who really pay attention to each student's learning needs, communication style and emotional support as well as parental attention to student morals, all of which have an impact on student learning motivation
References
Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar Dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar
Siswa Dengan Sistem Pondok Pesantren Modern Di Samarinda. Psychoborneo: Jurnal Ilmiah
Psikologi , 7(4), 527-532.
Akbar, T. & PS Permana. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah dan Teman Sebaya Terhadap
Motivasi Belajar Siswa Kelas IX SMP Yapia Parung. Jurnal Ilmiah Humaniora , 2(2), 1-10.
Akmal, DK, D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan . IntiPresindo Pustaka,
Bandung.
Alif, MH, A. Pujiati., & A. Yulianto. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru, Fasilitas Belajar, dan
Kesiapan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Melalui Motivasi Belajar Pembelajaran
Akuntansi Kelas XI di SMK Kabupaten Brebes. Jurnal Pendidikan Ekonomi , 9(2), 150-160.
Andayani, D. & D. Darmawan. (2004). Belajar dan Mengajar . IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Arif, IN (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SDN Inpres Bisara
Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa . Tesis. Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Asiyai, R. (2014). Persepsi Siswa Terhadap Kondisi Lingkungan Belajar Fisik Kelasnya Serta
Dampaknya Terhadap Belajar dan Motivasinya. Jurnal Mahasiswa , 48(4), 714-723.
Baedowi, A. (2015). Manajemen Sekolah yang Efektif: Pengalaman Sekolah Sukma Bangsa . Perpustakaan
Alfabet.
Darmanto, D., AR Putra., & R. Mardikaningsih. (2014). Evaluasi Hasil Belajar . Perpustakaan
Pembelajaran, Yogyakarta.
Darmawan, D. (2014). Pengaruh Kompetensi Dan Semangat Kerja Terhadap Prestasi Kerja Guru.
Jurnal Ilmiah Pengelolaan Pendidikan Indonesia , 1(1), 1-14.
Darmawan , D., dkk. (2020). Kualitas Sumber Daya Manusia, Prestasi Kerja dan Loyalitas Pegawai.
Jurnal Internasional Rehabilitasi Psikososial , 24(3), 2580-2592.
Darmawan, D., R. Mardikaningsih., S. Arifin., EA Sinambela., AR Putra. (2021). Kajian Peran
Variabel Kompetensi, Penilaian Kinerja, dan Kondisi Kerja Terhadap Terwujudnya
Kepuasan Kerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan , 9(2), 516-530.
De Jong, EJ, dan CA Harper. (2005). Mempersiapkan Guru Arus Utama untuk Pembelajar Bahasa
Inggris: Apakah Menjadi Guru yang Baik Cukup Baik?. Pendidikan Guru Triwulanan , 32(2),
-124.
Dewi, RVK, D. Sunarsi & IR Akbar. (2020). Dampak Pemanfaatan Teknologi Informasi dan
Komunikasi Terhadap Minat Belajar Siswa di SMK Ganesa Satria Depok. Jurnal Ilmiah
Kendaraan Pendidikan , 6(4), 1001-1007.
Hanrahan, M. (1998). Pengaruh Faktor Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi dan Belajar Siswa.
Jurnal Internasional Pendidikan Sains , 20(6), 737-753.
Harjali, H. (2017). Strategi Guru dalam Membangun Lingkungan Pembelajaran yang Kondusif:
Kajian Fenomenologi pada Kelas SMP di Ponorogo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
(JPP), 23(1), 10-19.
Hutomo, S., D.Akhmal., D. Darmawan., & Y. Yuliana. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan .
Addar Press, Jakarta.
Madjid, A. (2016). Mengembangkan Kinerja Guru Melalui : Kompetensi, Komitmen dan Motivasi Kerja . Laut
biru.
Maehr, ML, & C. Midgley. (1991). Meningkatkan Motivasi Siswa: Pendekatan Seluruh Sekolah.
Psikolog Pendidikan , 26(3-4), 399-427.
Majid, A. (2013). Strategi pembelajaran . PT Remaja Rosdakarya, Bandung.
Marbun , SM, S.Th., & M.PdK . (2018). Psikologi Pendidikan . Uwais inspirasi Indonesia.
Mardikaningsih, R. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa. Jurnal Ilmu
Pendidikan , 8(1), 13-24.
Copyright (c) 2024 Abdul Latif, Didit Darmawan, Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.