Peningkatan Spirit Kewirausahaan Muda Melalui Penerapan Program Kokurikuler P5 Dengan Tema Kewirausahaan Berbasis Proyek Pada Siswa Kelas XII di SMA Negeri 4 Pasuruan

  • Ika Yuni Aulia Restanti Universitas PGRI Wiranegara
  • Nur Afifah Nur Afifah Universitas PGRI Wiranegara
  • Citra Cahyaningtyas Universitas PGRI Wiranegara
  • Ningrum Puji Lestari Universitas PGRI Wiranegara
Keywords: Asmaul Husna, Penguatan Karakter Religius, Pembiasaan

Abstract

This research aims to test the effectiveness of implementing the P5 Co-curricular Program with the theme of project based entrepreneurship in improving the entrepreneurial spirit of class XII students at SMA Negeri 4 Pasuruan. Using a qualitative descriptive approach, this research involved observation, semi-structured interviews, and documentation analysis to collect data. The P5 program gives students hands-on experience in designing, managing and marketing products, helping them understand the importance of creativity, responsibility and collaboration in the world of entrepreneurship.  The research results show that this program significantly improves students' critical thinking and innovation skills, although there are challenges in terms of time management and limited resources. With further support from schools and other stakeholders, this program has great potential to be adopted as a wider project-based learning model. This research contributes to preparing the young generation to face global challenges, while supporting the strengthening of the local economy through the creation of strong and competitive young entrepreneurs.

References

Amran, Muhammad, Sudarto, Abd. Hafid. (2021). Analisis Implementasi Program Merdeka Belajar di SDN 24 Macanang dalam Kaitannya dengan Pembelajaran IPA/Tema IPA. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2021 “Penguatan Riset, Inovasi, dan Kreativitas Peneliti di Era Pandemi Covid-19” 406 – 417

Anggraini, Reni., Nurmalisa, Yunisca & Pitoewas, Berchah. 2018. Pengaruh Kegiatan Kokurikuler Dalam Mendukung Kegiatan Intrakurikuler Di SMA Negeri 1 Seputih Mataram Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Kultur Demokrasi. Volume 5. Nomor 11.

Ayuni, R., & Sati, F. L. 2022. Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Minat Berwirausaha Terhadap Motivasi untuk menjadi Young Entrepreneur Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Economic Edu, 2(2), 1-6.

Dihni, V. A. Persentase Pengusaha/Penanggungjawab Usaha Perdagangan Menurut Tingkat Pendidikan Terakhir (2020). Dipetik Februari 8, 2023, dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/17/

Dewi, K., & dkk. 2020. Manajemen Kewirausahaan. Yogyakarta: Deepublish.

Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangaan Projek Pelajar Pancasila. In Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan. Lorinda.

Rusnaini., Raharjo., A. S. & W. N. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(02), 230–249

Saraswati, Diah Ayu. (2022). Analisis Kegiatan P5 di SMA N 4 Kota Tangerang sebagai Penerapan Pembelajaran Terdiferesiasi pada Kurikulum Merdeka.Jurnal Pendidikan MIPA 12 (2)

Wahyuni, Widiya Retno. (2022). Perencanaan Penerapan Modul Kegiatan P5 (Kewirausahaan) pada fase B di SDN Bandanrejo 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3 : 1626-163

Wijayanti, P. S., Jamilah, F., Herawati, T. R., & (2022). Penguatan Penyusunan Modul Projek Profil Pelajar Pancasila Pada Sekolah Penggerak Jenjang SMA. Abdimas ,43–49.

Published
2024-12-31
How to Cite
Aulia Restanti, I. Y., Nur Afifah, N. A., Cahyaningtyas, C., & Puji Lestari, N. (2024). Peningkatan Spirit Kewirausahaan Muda Melalui Penerapan Program Kokurikuler P5 Dengan Tema Kewirausahaan Berbasis Proyek Pada Siswa Kelas XII di SMA Negeri 4 Pasuruan. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 22(4), 460- 469. https://doi.org/10.36835/jipi.v22i4.4324