Evaluation of the Implementation of Islamic Values in Civic Education Learning in Elementary Schools
Abstract
This study aims to evaluate and analyze the implementation of Islamic values in civic education learning in elementary schools. This study uses a descriptive qualitative research method, the approach used is library research. The results of this study found that the implementation of Islamic values in PKN learning in elementary schools has been implemented, but still varies in level. Values such as justice, social responsibility, and caring have begun to be taught, although the integration of Islamic teachings in PKN materials can still be improved. The challenges faced include limited curriculum, supporting resources, and pedagogical understanding of teachers. However, the integration of Islamic values has proven to be effective in improving students' character, such as tolerance and a sense of social responsibility. To optimize this implementation, curriculum development, improvement of teacher competence, diverse learning methods, and support for the school environment are needed. Collaboration between schools, parents, and the community is also important in strengthening the application of Islamic values.
References
Abidin, A. A. (2023). Pendidikan Islam Multikultural Pada Masyarakat Plural. Lamongan: Academia Publication.
Adristi, A. S., Damanik, W. A., Nadira, D. A., Alia, R., Siregar, A., & Yusnaldi, E. (2024). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk SD/MI dalam Persepektif Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 682–690.
Aisyah, A., Putri, K. A. J. A., & Firjanah, L. (2024). Pentingnya Membangun Kesadaran Lingkungan Melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar Guna Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 11–11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.529
Al Haddar, G., Kusumawati, I., Sa’adah, U., Siahaan, T. M., Efendi, R., & Hakim, A. R. (2023). Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan. Get Press Indonesia. Diambil dari https://www.researchgate.net/profile/Arif-Hakim-15/publication/378142130_METODOLOGI_PENELITIAN_DALAM_PENDIDIKAN/links/65c97d58790074549771eae1/METODOLOGI-PENELITIAN-DALAM-PENDIDIKAN.pdf
Anugrah, A., & Rahmat, R. (2024). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Kurikulum Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 22–34.
Apriyani, H., Ajir, I. C., Erlina, E., & Hijriyah, U. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Hak Anak Dalam Pai: Membangun Karakter Generasi Berbasis Al-Qur’an Dan Hadist. Al-Mabsut : Jurnal Studi Islam dan Sosial, 18(2), 399–406. https://doi.org/10.56997/almabsut.v18i2.1622
Arif, H. M., Munirah, M. P., Haluty, R., Harahap, S., Umalihayati, S., KM, S., … Darisman, D. (2024). Pendidikan Karakter Di Era Digital. Batam: CV Rey Media Grafika. Diambil dari https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=ymEfEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=tantangan+terbesar+dalam+evaluasi+pembelajaran+karakter+berbasis+nilai-nilai+Islam+adalah+bahwa+guru+sering+kali+harus+bergantung+pada+observasi+perilaku+sehari-hari+siswa,+yang+sifatnya+sangat+subjektif&ots=iXziatGEKc&sig=MGbuHHR5OjvPx-VdiZ4qXMrByy0
Arti, D., Sagala, R., & Kusuma, G. C. (2024). PENGUATAN NILAI-NILAI KARAKTER MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 671–681. https://doi.org/10.51878/learning.v4i3.3183
Auliyah, Y. A. Z., Amrulloh, M., & Hikmah, K. (2023). Analisis penguatan karakter religius siswa kelas III melalui budaya sekolah di SD Muhammadiyah 2 Gempol. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 414–423. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i1.197
Bahtiar, A., Mukti, A., & Arsyad, J. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Berbasis Alquran & Hadis di Sekolah. Medan: umsu press.
Bukoting, S. (2023). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 3(2), 70–82.
Daryanto, D., & Ernawati, F. (2024). Integrasi Moral dan Etika dalam Pendidikan Agama Islam. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 9(1), 15–31.
Desnita, D., & Salminawati, S. (2024). Penguatan moderasi beragama melalui pembelajaran pendidikan kewarganegaraan kelas madrasah ibtida’iyah swasta. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 356–363.
Elita, L., Maulida, M., & Wahyuni, W. (2024). Penanaman Sikap Toleransi pada Peserta Didik dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 14–14.
Fahmi, M. K. (2021). Internalisasi nilai religius dalam penerapan kurikulum 2013: Studi multikasus di SMA Tri Bhakti Wonorejo Pasuruan dan MA Al-Hidayah Wonorejo Pasuruan (PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang. Diambil dari http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/35371
Faslia, F., Irwan, I., Agus, J., & Syahirah, Y. (2023). Edukasi Pendidikan Karakter Disiplin, Tanggung Jawab dan Rasa Hormat pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 4(1), 14–21.
Firmansyah, A., & Jiwandono, N. R. (2022). Kecenderungan Guru dalam Menerapkan Pendekatan Student Centre Learning dan Teacher Centre Learning dalam Pembelajaran. Jurnal Guru Indonesia, 2(1), 33–39.
Ginanjar, D., Firman, M., Sunandi, I., Purnama, W. W., & Maharani, N. (2024). Evolusi Pendidikan Kewarganegaraan: Dari Pendekatan Berbasis Pengetahuan ke Perspektif yang Lebih Luas. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 4(4), 57–64.
Habibah, E., Suhana, D., Nurlalela, E., & Hakim, L. (2024). The Role Of Religious Education In Installing Social Awareness Among Students. Edukasi: Journal of Educational Research, 4(1), 1–13.
Habibah, M. (2022). Pengembangan Kompetensi Digital Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Dalam Kerangka Kurikulum Merdeka. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1), 76–89.
Hadi, A. (2024). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PENDIDIKAN ISLAM: INTEGRASI NILAI-NILAI KEISLAMAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15522–15534.
Haetami, A., Hamsiah, A., Hayati, N., & Pratiwi, E. Y. R. (2023). Pelatihan Peningkatan Kompetensi Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. SABAJAYA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 173–179.
Handiar, A., & Azzahra, R. A. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Hidup Rukun Bermasyarakat pada Mata Pelajaran PPKn Kelas Dasar. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (INJURIES), 1(1), 39–50.
Hartinah, S., Patimah, L., Faruk, A., Zulkarnain, F., Mardikawati, B., & Prastawa, S. (2024). Inovasi Pendidikan Berkarakter Menciptakan Generasi Emas 2045. Journal on Education, 6(2), 13230–13237.
Hasan, S. (2024). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Manajemen Pendidikan Islam Untuk Menghadapi Krisis Moral Generasi Z. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(5), 4949–4958. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i5.15592
Hasanah, M., Ni’mah, M., & Badruttamam, C. A. (2024). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Siswa di MI Walisanga I Banyuanyar. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), 440–449.
Helandri, J., & Supriadi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116.
Hubbi, U., Ramdani, A., & Setiadi, D. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter kedalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Kewarganegaraan di Era Milenial. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3). https://doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1201
Husna, M., Nirfaliani, & Adelia, S. (2024). HUBUNGAN SIMBIOSIS MUTUALISME: PANCASILA DAN AGAMA DALAM MEMBANGUN KERUKUNAN UMAT BERAGAMA. Al-Furqan : Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(6), 2489–2506.
Husnunnadia, R., & Slam, Z. (2024). Pencegahan bullying di sekolah: Mengimplementasikan pendidikan dan kewarganegaraan untuk penguatan hak dan kewajiban anak. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 9(1), 28–42.
Imron, M. R. (2024). Pengembangan Modul Ajar Pkn Kurikulum Merdeka Dikelas V SD Inpres 28 Kabupaten Sorong (PhD Thesis, Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong). Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong, Sorong. Diambil dari http://eprints.unimudasorong.ac.id/id/eprint/415/
Insyirah, I. (2022). INTEGRASI NILAI-NILAI KEISLAMAN DAN NILAI-NILAI KEBANGSAAN PADA PONDOK PESANTREN DARUSSALAM MARTAPURA, PONDOK PESANTREN AL FALAH LANDASAN ULIN BANJARBARU DAN PONDOK PESANTREN DARUL HIJRAH CINDAI ALUS BANJARBARU. PROCEEDING UMSURABAYA, 1(1). Diambil dari https://journal.um-surabaya.ac.id/Pro/article/view/14970
Irawan, H. (2024). Memahami Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Perspektif dan Evaluasi dalam Konteks Pendidikan Umum. Peradaban Journal of Interdisciplinary Educational Research, 2(2), 42–54.
Irawati, I. (2024). Implementasi P5P2RA Tema Suara Demokrasi Sebagai Upaya Menguatkan Konsep Demokrasi dan Karakter Siswa. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 5(1), 32–48.
Istiqomah, N., Santoso, G., Fitriyyah, Z., & Ribowo, E. (2023). Upaya Habituasi Keseharian Siswa Berakhlak Mulia Dan Berkarakter Islami Sebagai Wujud Ketakwaan Kepada Tuhan Yang Maha Esa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 46–62.
Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.
Juhaeni, J., Adillah, N., Wafda, W., & Sir, N. U. (2024). Konsep Pengembangan Evaluasi Berbasis Proyek dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 18–24. https://doi.org/10.53621/jider.v4i1.281
Juwaini, J. (2022). PENDIDIKAN NASIONAL: PERSPEKTIF ISLAM DAN KONSTITUSI. Manajemen Sumber Daya Manusia (MSDM) dalam Perspektif Islam, 101.
Karimullah, S. S. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Berbasis Wawasan Kebangsaan Dalam Sistem Pendidikan. CBJIS: Cross-Border Journal of Islamic Studies, 3(2), 66–74.
Khairani, M. (2024). IMPLEMENTASI MODEL PAIKEM DALAM MENGINTERNALISASI NILAI-NILAI ISLAM PADA MATA PELAJARAN PPKN DI SD IT ALMUNADI MEDAN MARELAN. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(2). Diambil dari https://journal.um-surabaya.ac.id/pgsd/article/view/23517
Lestari, D. (2024). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Membentuk Karakter Kepedulian Sosial Dan Karakter Rendah Hati Pada Peserta Didik MTs Riyadlatul Ulum Batanghari Lampung Timur (Masters, IAIN Metro). IAIN Metro, Metro. Diambil dari https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/9623/
Lestari, D. P. (2023). PENERAPAN METODE ROLE PLAYING DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MUATAN PPKN PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 79–85. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v3i1.3318
Lubis, S. K. (2023). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Meningkatkan Sikap Moderasi Beragama Siswa di SD IT Al Munadi Medan Marelan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 373–390.
Lukitasari, N., Saputro, S., & Rojatu, D. (2024). Menanamkan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Causa: Jurnal Hukum dan Kewarganegaraan, 5(7), 81–90.
Mahdi, M., Siraj, S., & Marisa, R. (2024). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PEMBINAAN BUDAYA RELIGIUS PADA SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN ACEH UTARA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 12686–12695. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i4.34188
Mahmudin, H., & Muhid, A. (2020). Peran Orang Tua Mendidik Karakter Anak dalam Islam. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(2), 449–463. https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i2.624
Marlina, E., Azzahra, S., & Dewi, R. S. (2024). Strategi Efektif Menanamkan Nilai Kejujuran pada Generasi Muda melalui Pendidikan Karakter. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 326–330. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.555
Maryadi, A. (2024). Mengintegrasikan Nilai-Nilai Islami dalam Pendidikan Modern: Kajian Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Pondok Pesantren. Islamologi: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 1(1), 292–302.
Masitoh, S., & Cahyani, F. (2020). Penerapan sistem among dalam proses pendidikan suatu upaya mengembangkan kompetensi guru. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 122–141.
Muhammad, S., Tansah, L., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2024). Penanaman Nilai Akhlak Berbasis Pendidikan Islam Sebagai Landasan Teori Pendidikan Karakter Di Sekolah. Burangrang: Jurnal Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (P3M), 2(1), 44–53.
Muharram, M. (2024). Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Karakter Untuk Membangun Generasi Berakhlak Mulia. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15559–15567.
Mukmin, A. (2021). Konsep Nasionalisme M. Quraish Shihab Dalam Tafsir Al-Mishbah. IQTISHADUNA, 4(1), 541–569. https://doi.org/10.53888/iqtishaduna.v6i1.427
Najiyah, S. F., Prasetia, S. A., & Nabiila, Z. (2024). Implementasi Nilai-nilai Islam dalam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Jawa di Sekolah Dasar Antawirya Krian. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 155–178.
Nandini, S., Montessori, M., Suryanef, S., & Fatmariza, F. (2024). Hambatan Guru dalam Pelaksanaan Asesmen Diagnostik pada Pembelajaran PPKn Berdasarkan Kurikulum Merdeka. Journal of Education, Cultural and Politics, 4(2), 333–345.
Nasution, J. S., Fatonah, S., Sapri, S., & Sakdah, M. S. (2023). Analisis Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran Di SD Islam Terpadu Al-Fityan Medan Sumatera Utara. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 654–671.
Nazmillah, T., Ngulwiyah, I., & Hakim, Z. R. (2023). PELAKSANAAN NILAI RELIGIUS DALAM PENDIDIKAN KARAKTER DI SDIT AL – IZZAH KOTA SERANG. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 557–569. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7611
Noorzeha, F., & Suryosumunar, J. A. Z. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan: Nasionalitas, Demokrasi, Integrasi Kebangsaan. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Nurkhaliza, G. N., Noor, A. F., & YG, O. W. (2023). Analisis Pendidikan Karakter Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) di SDN Bumi Agung Lamandau: Analysis of Student Character Education in Citizenship Education (PKn) Learning at SDN Bumi Agung Lamandau. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 217–223.
Rahim, A., & Dwiprabowo, R. (2020). PENERAPAN METODE ROLE PLAYING PADA MATA PELAJARAN PPKN DI SEKOLAH DASAR. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 210–217. https://doi.org/10.37478/jpm.v1i2.651
Rahmawati, P. (2022). URGENSI PENGUATAN NILAI NILAI PENDIDIKAN ISLAM BERWAWASAN MULTIKULTURAL SELAMA MENGHADAPI COVID 19. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 11–19.
Ridwan, A., Abdurrohim, A., & Mustofa, T. (2023). PENERAPAN METODE DISKUSI DALAM MENINGKATKAN SEMANGAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SDN PLAWAD 04. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 276–283. https://doi.org/10.30821/ansiru.v7i2.16711
Rista, D., & Wiranata, I. H. (2024). Pendidikan Kewarganegaraan: Landasan Demokrasi yang Inklusif Melalui Pemberdayaan Warga Negara menuju Masyarakat yang Demokratis. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran), 7, 1216–1227. Diambil dari https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5318
Rochbani, I. T. N., Idris, A., & Nurjati, M. (2024). Membangun Generasi Berkarakter Melalui Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pendidikan. Arriyadhah, 21(1), 65–78.
Romlah, S., & Rusdi, R. (2023). Pendidikan Agama Islam Sebagai Pilar Pembentukan Moral Dan Etika. Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan dan Keilmuan Islam, 8(1), 67–85.
Rozak, A. (2023). PERAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBENTUK KARAKTER ERA SOCIETY 5.0 SISWA. Hartaki: Journal of Islamic Education, 2(2), 1–14.
Rusdi, Musnandar, A., & Chasanah, I. M. (2024). KAJIAN TENTANG AKHLAK SISWA DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM SEKOLAH UMUM BERNAFASKAN ISLAM. International Seminar On Islamic Education & Peace, 4, 350–378.
Salabi, A. S. (2021). PENGEMBANGAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DALAM PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER. Halimi: Journal of Education, 2(1), 69–92.
Santoso, G. (2022). Integrasi Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 137–145.
Saputra, A. D., & Tunnafia, A. (2024). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA ANAK SEKOLAH DASAR. PHENOMENON: Multidisciplinary Journal Of Sciences and Research, 2(02), 69–92.
Sarah, F. M., & Saleh, S. (2024). PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI PONDOK PESANTREN PUTRI UMMI KALSUM DI LINGKUNGAN MASYARAKAT BERAGAMA. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 9(3), 266–279.
Sari, N., & Ikhlas, M. (2024). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Pembentukan Sikap Sosial Siswa di Sekolah Dasar. PENA: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(01), 29–35.
Sari, W., Anwar, F., Wirdati, W., & Engkizar, E. (2021). Metode Diskusi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8904–8909.
Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Bandung: Penerbit Widina.
Sembiring, I. M., Ilham, I., Sukmawati, E., Maisuhetni, M., & Arifudin, O. (2024). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Global Sebagai Dasar Paradigma Dan Solusi Dalam Menghadapi Era Society 5. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 305–314.
Setiawati. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(5), 31–37.
Shobihah, I. F., & Walidah, P. Z. (2021). INTERELASI ORANGTUA, GURU DAN ANAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH PLUS DARUL FALAH JOMBANG. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 8(1), 22–29. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v8i1.92
Sihotang, A., & Pohan, S. (2024). Implementasi Taksonomi Bloom Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Membentuk Perilaku Teladan Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3353–3364.
Solihin, S. (2023). Implementasi Active Learning Dalam Pembelajaran Pai Di Sdit Al Mumtaz Jayanti Tangerang. Aksioma Ad Diniyah : The Indonesian Journal Of Islamic Studies, 11(2). https://doi.org/10.55171/jad.v11i2.1001
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukmayadi, T., & Suyitno, S. (2020). Implementasi PPKn berbasis Nilai-nilai Islam di SD Muhammadiyah Kecamatan Depok Sleman Yogyakarta. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 5(1), 44–53.
Sulistianingsih, S., Ajung, A., Alkani, S., & Kasih, R. (2024). Strategi Penguatan Karakter Demokratis Melalui Pembelajaran PPKn Berbasis Proyek. Jurnal Citizenship Virtues, 4(2), 821–834.
Sundari, U. Y., Panudju, A. A. T., Nugraha, A. W., Purba, F., Erlina, Y., Nurbaiti, N., … Pereiz, Z. (2024). Metodologi Penelitian. Padang: CV. Gita Lentera.
Sutisna, A. (2020). Kurikulum terpadu berbasis nilai-nilai islami. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(01), 1–19.
Sya’ban, B. M., Anwar, S., & Romli, U. (2024). Muatan Profil Pelajar Pancasila dalam Buku Ajar PAI Kelas 4-6 Sekolah Dasar. Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 415–428.
Syahrizal, S. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Anti Korupsi Sejak Dini Dalam Perspektif Islam. Jurnal Wawasan Nusantara, 1(2), 40–46.
Ulya, N., & Syafei, M. M. (2022). Evaluasi kebijakan kurikulum pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9412–9420.
Umam, R., & Husain, A. M. (2024). Pengintegrasian Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Kritikalitas dan Alternatif Solusi berdasarkan Literatur. ABHATS: Jurnal Islam Ulil Albab, 5(2), 1–12.
Umayah, R. A. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Humanistik Religius Ke Dalam Kurikulum Terintegrasi Di MA Unggulan KH. Abd Wahab Hasbullah Bahrul Ulum Jombang (PhD Thesis, IAIN Kediri). IAIN Kediri, Kediri. Diambil dari http://etheses.iainkediri.ac.id/5359/
Wahyuni, R. S., Reviani, & Gusmaneli. (2024). Studi Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan Sains Dan Teknologi Terapan | E-ISSN : 3031-7983, 1(4), 346–353.
Wibowo, Y. R., & Hidayat, N. (2022). Al-Qur’an & Hadits Sebagai Pedoman Pendidikan Karakter. Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 113–132.
Yulianto, T., Siswanto, N. D., Indra, H., & Al-Kattani, A. H. (2024). Analisis manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru pada lembaga pendidikan. RESLAJ: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 1349–1358.
Zahroh, F., & Iksal, I. (2024). INTEGRASI NILAI-NILAI ISLAM DALAM KURIKULUM SEKOLAH MODERN. STUDIA ULUMINA: Jurnal Kajian Pendidikan, 1(1), 11–20.
Zain, S. H. W., Wilis, E., & Sari, H. P. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 199–215.
Copyright (c) 2024 Muhammad Kaulan Karima, Mohammad Mona Adha, Cahya Intan Murni, Dewi Egatri, Narhendi Narhendi, Fitri Handayani, Kenny Rama Dhany, Nurhayati Nurhayati, Yoga Pangestu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.