PERENCANAAN PENDIDIKAN DALAM UPAYA MENGEMBANGKAN PRESTASI ANAK MENGGUNAKAN METODE FONIK (PHONICS) DI PAUD NURROHMAH KARAWANG

  • Putri Nur Azizah Azzahro Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Reginas Weri Laras Mita Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rizal Ramli Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Syifa Nurjanah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Hinggil Permana Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Educational planning, phonics method

Abstract

This research focuses on improving children's achievement at PAUD Nurrohmah. The main problem of research findings shows that PAUD Nurrohmah has implemented several Calistung methods in its learning. Implementing Calistung learning through play for children is very necessary, apart from making learning interesting and not monotonous, media learning also makes it easier for children to understand because it uses concrete concepts. The Calistung method implemented by Nurrohmah PAUD is a medium that has an important role in conveying learning to children. The obstacles to implementing Calistung early childhood learning at PAUD Nurrohmah are the limited teacher competence and the APE which is inadequate and not appropriate to the child's age.

References

Aidil, S. (2018). Aidil Saputra: Pendidikan Anak pada Usia Dini |. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama

Islam, 10(2), 209.

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, & Ramdani, H. (2021). Analisis Tujuan Pembelajaran

dengan Kompetensi Dasar pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dasar Listrik dan

Elektronika di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, Volume 05,.

Dahlia, Mega, S., Putra, M., & Mina. Muksal. (2022). Kemampuan Membaca Siswa Kelas III

Sekolah Dasar Di Kabupaten Lebong. E-Theses.Iaincurup.Ac.Id. http://etheses.iaincurup.ac.id/id/eprint/3251

Rahman, A., Munandar, S., Fitriani, A., Karlina, Y., & Ymriani. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu

pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. 2(1), 1–8.

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan

Metode Ceramah Interaktif. Journal Of Education Chemistry. https://doi.org/DOI:

21580/jec.2020.2.2.6059

Shaleha, P., Sumantri, P., Hutauruk, A., Chandra, S., & Amalsyah, R. (2023). Analisis Proses

Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah dengan Pemanfaatan Media Film sebagai Sumber Belajar

Sejarah di SMA Negeri 11 Medan. Education & Learning, Vol. 3, No.

Wayan, R. (2019). PERENCANAAN MANAJEMEN STRATEGIS DAN KEPUASAN

KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Studi Kasus pada KRL Commuter Line

Bogor-Jakarta). Business Management Journal, 14(2), 137–153.

https://doi.org/10.30813/bmj.v14i2.1474

Published
2024-12-15
How to Cite
Azizah Azzahro, P. N., Laras Mita, R. W., Ramli, R., Nurjanah, S., & Permana, H. (2024). PERENCANAAN PENDIDIKAN DALAM UPAYA MENGEMBANGKAN PRESTASI ANAK MENGGUNAKAN METODE FONIK (PHONICS) DI PAUD NURROHMAH KARAWANG . Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 22(4), 188-193. https://doi.org/10.36835/jipi.v22i4.4349