Model Pembelajaran Berbasis Permainan pada Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini
Abstract
The cognitive development of young children is crucial as it provides a strong foundation for future learning. Cognitive skills such as critical thinking, problem-solving, and language abilities prepare children to face academic challenges when they enter formal education. The type of research used is experimental research, where the researcher conducts an intervention by applying game-based learning to the experimental group. This group is then compared to a control group that uses conventional learning methods. Game-based learning integrates elements of play into education to enhance student engagement, motivation, and understanding. By using various types of games—physical, board, digital, and simulations—this method creates enjoyable and applicable learning experiences. Theories of cognitive development, particularly from Jean Piaget and Lev Vygotsky, provide important insights into how children learn. Piaget emphasizes the stages of cognitive development that children go through, while Vygotsky highlights the role of social interaction and cultural context through the concept of the Zone of Proximal Development (ZPD).
References
Abduh, M. (2017). Bermain dan Regulasi Diri (Kajian Teori Vygotsky). The Second Progressive and Fun Education Seminar.
Amahorseya, M. Z. F. A., & Mardliyah, S. (2023). IMPLIKASI TEORI KONSTRUKTIVISME VYGOTSKY DALAM PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KELOMPOK DENGAN SUDUT PENGAMAN DI TK ANAK MANDIRI SURABAYA. Jurnal Buah Hati, 10(1). https://doi.org/10.46244/buahhati.v10i1.2024
Ardiati, L. (2021). Perbandingan Teori Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Jean Piaget Dan Lev Vygotsky Serta Relevansinya Terhadap Pendidikan Islam. Institut Agam Islam Negeri (Iain) Bengkulu.
Azizah, I. N., & Purwaningrum, J. P. (2021). PENERAPAN TEORI VYGOTSKY PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI GEOMETRI. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 3(1). https://doi.org/10.55719/jrpm.v3i1.220
Danoebroto, S. W. (2017). Interaksi Budaya dan Perkembangan Kemampuan Berpikir Matematis Ditinjau Dari Teori Vygotsky dan Teori Bruner. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 4(7).
Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2). https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1207
Etnawati, S. (2022). IMPLEMENTASI TEORI VYGOTSKY TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. Jurnal Pendidikan, 22(2). https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824
Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al-Athfal, 2(2).
Istiqomah, N., & Maemonah, M. (2021). KONSEP DASAR TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI MENURUT JEAN PIAGET. Khazanah Pendidikan, 15(2). https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10974
Khotimah, K., & Agustini, A. (2023). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Pada Anak Usia Dini. Al Tahdzib: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1). https://doi.org/10.54150/altahdzib.v2i1.196
Kurniawati, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk. Pedagogi : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1).
Latif, M. A., Munafiah, N., & Rachmawati, Y. D. (2022). MERDEKA BELAJAR ANAK USIA DINI DALAM MENGEMBANGKAN KOGNITIF ANAK: SEBUAH KAJIAN FENOMENOLOGI. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(2). https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.16988
Lucy Ardiati. (2021). Perbandingan Teori Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Jean Piaget Dan Lev Vygotsky Serta Relevansinya Terhadap Pendidikan Islam. Institut Agam Islam Negeri (Iain) Bengkulu.
Nina Veronica, Lia Yuliati, S. A. (2017). Perkembangan Kognitif dan Teori Belajar Socio Cultural pada Anak Usia Dini. Prosiding TEP & PDs: Transformasi Pendidikan Abad 21, 4(33).
Pamungka, M. D., Santoso, E., Rochmad, & Isnarto. (2020). Pendekatan Saintifik Dalam Perspektif Teori Belajar Vygotsky. Jurnal Didactical Mathematics, 3(2).
Pitriani, H., Faslah, D., & Masitoh, I. (2023). IMPLEMENTASI TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Ilmiah Al-Muttaqin, 9(1). https://doi.org/10.37567/al-muttaqin.v9i1.2218
Rahmawati, F. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penerapan Teori Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(1). https://doi.org/10.55719/jrpm.v4i1.349
Rizal, S. S., & Millah, S. (2023). KONSEP PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI DALAM BUKU PERKEMBANGAN ANAK KARYA JHON W. SANTROCK. Hanief: Jurnal Pendidikan Islam.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (Untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif). Metode Penelitian Kualitatif.
Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1939
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1).
Yanova, M. hendri, Komarudin, P., & Hadi, H. (2023). Metode Penelitian Hukum: Analisis Problematika Hukum Dengan Metode Penelitian Normatif Dan Empiris. Badamai Law Journal Magister Hukum Universitas Lambung Mangkurat, 8(2).
Copyright (c) 2024 Sulikasmi Sulikasmi, Dwi Noviani , Rio Arjaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.