HUBUNGAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH PADA PEMBELAJARAN IPA DI SMP IT KHAIRUNNAS KOTA BENGKULU

  • Moch. Iqbal Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Okta Cahya Tri Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Delvi Putriana Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
Keywords: Understanding Mathematical Concepts, Solving Problems, Learning Science, Khairunnas IT Middle School Students.

Abstract

This research aims to identify the relationship between students' ability to understand mathematical concepts and their ability to solve problems in Natural Sciences (IPA) learning at SMP IT Khairunnas, Bengkulu City. The main focus of the research is on students' ability to understand mathematical concepts related to science material and how this understanding influences the way they solve problems in science learning. The method used is a quantitative approach with correlation analysis. Data was obtained through tests of understanding mathematical concepts and tests of the ability to solve science problems, which were then analyzed using Pearson correlation statistics. The research results show that there is a significant positive relationship between students' ability to understand mathematical concepts and their ability to solve problems in science learning.

References

Aryani, N., & Suhendar, A. (2021). Pengaruh Pemahaman Matematika terhadap Kemampuan Siswa dalam Mempelajari IPA di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 123-135.

Hasanah, F. (2022). Peran Matematika dalam Menyelesaikan Masalah IPA: Studi Kasus di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 15(1), 44-52.

Maulana, R., & Hidayati, S. (2023). Hubungan Antara Kemampuan Matematika dan Pembelajaran Fisika di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 21(4), 189-202.

Prasetyo, A. (2021). Integrasi Pembelajaran Matematika dan IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 18(3), 233-245.

Rachmawati, D. (2022). Pentingnya Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika dan IPA di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Terpadu, 14(2), 95-105.

Suherman, H. (2019). Keterkaitan Pemahaman Matematika dengan Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Fisika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(1), 58-72.

Yuliana, R., & Fitriani, E. (2020). Pengaruh Pemahaman Aljabar dan Geometri terhadap Kemampuan Siswa dalam Mengerjakan Soal Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(3), 134-146

Published
2025-03-22
How to Cite
Iqbal, M., Cahya Tri, O., & Putriana, D. (2025). HUBUNGAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH PADA PEMBELAJARAN IPA DI SMP IT KHAIRUNNAS KOTA BENGKULU. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 309-315. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4446