THE INFLUENCE OF EXCELLENT TEACHERS ON INCREASING THE LEARNING MOTIVATION OF CLASS XI STUDENTS AT MA NW MONTONG BAAN
Keywords:
Excellent Teacher, Learning Motivation.
Abstract
Excellent teachers have a very big influence on increasing student learning motivation. But the fact that happened at that time, excellent teachers did not optimize themselves as motivators in the learning process. As a result, students experience a decrease in interest in learning. This study aims to determine (1) the role of excellent teachers as motivators (2) learning motivation (3) the effect of the role of excellent teachers as motivators on learning motivation at MA Montong Baan. The research design used is causality with a population of 68 students and a total sample of 16 students. Data were collected using documentation and questionnaire methods, analyzed using quantitative with a descriptive approach. The results showed that (1) Excellent teachers played a good role as a motivator for MA Montong Baan students. This can be shown from the results of the questionnaire with a total score of 4497 ​​in the range of scores of 3905-4288. (2) Good student motivation in MA Montong Baan. This can be shown from the results of the questionnaire with a total score of 4622 in the range of scores of 3905 –4822. (3) The role of excellent teachers as motivators has a positive and significant effect on learning motivation at MA Montong Baan shown > ie 6.570 > 1.989 with p-value < ie 0.000 < 0.05. The value of R Square is 0.350. This shows that the contribution of the role of the excellent teacher as a motivator (X) on learning motivation (Y) is 35%.References
Diana Riska, “Pengaruh Kepribadian Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV di Sd Negeri Blimbing 1 Malangâ€, dalam Jurnal Pendidikan Dasar, Universitas PGRI Kanjuruhan Malang, Vol. 03, 2019.
Djamarah dan Zain Aswan, “Strategi Belajar Pembelajaranâ€, (Jakarta : PT. Rineka Cipta, 2006).
Djiwandono Wahyuni Esti Sari, “Psikologi Pendidikanâ€, (Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2002).
E Mulyasa,†Menjadi Guru Profesionalâ€, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2007).
Husein Umar, “Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnisâ€, Edisi Kedua, Cetakan ke-11. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2011).
Indrawati dkk, “Kinerja Guru Terhadap Mtivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Kepenuhan Kabupaten Rokan Hulu†dalam jurnal Mahasiswa Prodi Biologi UPP, 2021.
Lou Anne Johnson, “Pengajaran yang Kreatif dan Menarikâ€, (Jakarta: PT. Indeks, 2009).
M John Echols dan Shadily, Hasan, “Kamus Inggris Indonesia†(Jakarta: P.T Gramedia 1992).
Made Wena , “Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporerâ€, ( Jakarta: PT. Bumi Aksara 2010).
Maimun, “Kiat Sukses Menjadi Guru Halal, (Mataram: LEPPIM IAIN, 2015).
Mohamma J. E Sulaki dkk, “Pengaruh Persepsi Peserta Didik Tentang Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMKâ€, dalam Jurnal Of Mechanical Engineering Education, Vol. 05. No.02, Desember 2018.
Nurdin Syarifuddin, “Guru Profesional dan Implementasi Kurikulumâ€, (Jakarta: Quantum Teaching, 2005).
Nurul Zuriah, “Metode Penelitian Sosial Dan Pendidikanâ€, (Jakarta: Bumi Aksara, 2009).
Putu Sugiasih, “Pengarh Peran Guru Sebagai Motivator Terhadap Motivasi Belajar Ekonomi Siswa SMA Se-Kecamatan Sririt Tahun Pelajaran 2014/2015â€, dalam jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, Vol. 05. Nomer 01, Tahun 2015.
S. Eko Putro Widoyoko dan Anita Rinawati, “Pengaruh KInerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswaâ€, dalam Jurnal Cakrawala Pendidikan, No. 02, 2019.
Salim, Peter dan Salim, Yenny, “Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer.Modernâ€, (Jakarta: English Press, 1991).
Selli Wahyuningrum, “Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Secara Online†dalam Jurnal Elektronik ProsidingUniversitas Esa Unggul, 2021.
Slameto, “Belajar dan Faktor-Faktor Yang mempengaruhinyaâ€, (Jakarta: Rinek A Cipta, 2003).
Sumarni Murti, dan Salamah Wahyuni, “Metode Penelitian Bisnisâ€, (Yogyakarta: CV Andi Offset, 2006).
Suyanto dan Asep Djihad, “ Bagaimana Menjadi Calon Guru dan Guru Prefesionalâ€, (Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012).
Djamarah dan Zain Aswan, “Strategi Belajar Pembelajaranâ€, (Jakarta : PT. Rineka Cipta, 2006).
Djiwandono Wahyuni Esti Sari, “Psikologi Pendidikanâ€, (Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2002).
E Mulyasa,†Menjadi Guru Profesionalâ€, (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2007).
Husein Umar, “Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnisâ€, Edisi Kedua, Cetakan ke-11. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2011).
Indrawati dkk, “Kinerja Guru Terhadap Mtivasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Kepenuhan Kabupaten Rokan Hulu†dalam jurnal Mahasiswa Prodi Biologi UPP, 2021.
Lou Anne Johnson, “Pengajaran yang Kreatif dan Menarikâ€, (Jakarta: PT. Indeks, 2009).
M John Echols dan Shadily, Hasan, “Kamus Inggris Indonesia†(Jakarta: P.T Gramedia 1992).
Made Wena , “Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporerâ€, ( Jakarta: PT. Bumi Aksara 2010).
Maimun, “Kiat Sukses Menjadi Guru Halal, (Mataram: LEPPIM IAIN, 2015).
Mohamma J. E Sulaki dkk, “Pengaruh Persepsi Peserta Didik Tentang Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMKâ€, dalam Jurnal Of Mechanical Engineering Education, Vol. 05. No.02, Desember 2018.
Nurdin Syarifuddin, “Guru Profesional dan Implementasi Kurikulumâ€, (Jakarta: Quantum Teaching, 2005).
Nurul Zuriah, “Metode Penelitian Sosial Dan Pendidikanâ€, (Jakarta: Bumi Aksara, 2009).
Putu Sugiasih, “Pengarh Peran Guru Sebagai Motivator Terhadap Motivasi Belajar Ekonomi Siswa SMA Se-Kecamatan Sririt Tahun Pelajaran 2014/2015â€, dalam jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, Vol. 05. Nomer 01, Tahun 2015.
S. Eko Putro Widoyoko dan Anita Rinawati, “Pengaruh KInerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswaâ€, dalam Jurnal Cakrawala Pendidikan, No. 02, 2019.
Salim, Peter dan Salim, Yenny, “Kamus Bahasa Indonesia Kontemporer.Modernâ€, (Jakarta: English Press, 1991).
Selli Wahyuningrum, “Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Secara Online†dalam Jurnal Elektronik ProsidingUniversitas Esa Unggul, 2021.
Slameto, “Belajar dan Faktor-Faktor Yang mempengaruhinyaâ€, (Jakarta: Rinek A Cipta, 2003).
Sumarni Murti, dan Salamah Wahyuni, “Metode Penelitian Bisnisâ€, (Yogyakarta: CV Andi Offset, 2006).
Suyanto dan Asep Djihad, “ Bagaimana Menjadi Calon Guru dan Guru Prefesionalâ€, (Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012).
Published
2022-12-28
How to Cite
Nur Hamiyetun. (2022). THE INFLUENCE OF EXCELLENT TEACHERS ON INCREASING THE LEARNING MOTIVATION OF CLASS XI STUDENTS AT MA NW MONTONG BAAN. Al-Hikmah : Jurnal Studi Islam, 3(4), 56-70. https://doi.org/10.51806/al-hikmah.v3i4.4276
Section
Articles
Copyright (c) 2022 al-Hikmah : Jurnal Studi Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.