Analisis Pembelajaran Nilai Kemandirian Anak Taman Kanak-Kanak Kelompok B

  • Ratri Kurnia Pratiwi IAI AL-QODIRI JEMBER

Abstract

ABSTRACT   This study focuses on group B children in Kindergarten Al-Amien Jember learning to be self-sufficient. This study aims to explain (1) the importance of independence learning practices carried out by group B children in Al-Amien Kindergarten, and (2) the development of independent behavior in group B children in Al-Amien Kindergarten (3) Describe the reasons that must be taken into account when incorporating the importance of self-reliance learning for children in group B at Al-Amien Kindergarten in Jember. This study used a qualitative approach with a case study design. Data collection was carried out using snowball sampling techniques with observation, interview and documentation methods. The data analysis process was carried out starting from data display, data reduction, and drawing conclusions. The results of this study indicate that learning the value of independence in group B children is carried out through habituation through routine activities, spontaneous activities, programmed activities carried out continuously by exemplary. Keywords: Character Value, Independence.     ABSTRAK   Penelitian ini difokuskan dalam pembelajaran kemandirian anak kelompok B di TK Al-Amien Jember  Penelitian ini bertujuan untuk mendeksripsikan (1) Kegiatan pembelajaran nilai kemandirian yang dilakukan anak kelompok B di TK Al-Amien (2) Perilaku Kemandirian yang berkembang pada anak kelompok B di TK Al-Amien (3) Mendeksripsikan faktor-faktor yang perlu diperhatikan dalam melaksanakan pembelajaran nilai kemandirian pada anak kelompok B di TK Al-Amien Jember. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis rancangan studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik snowball sampling dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran nilai kemandirian pada anak kelompok B dilakukan melalui pembiasaan melalui legiatan rutin, kegiatan spontan , kegiatan terprogram yang dilakukan secara terus menerus dengan keteladanan. Kata Kunci: Pendidikan Karakter, Kemandirian  
Published
2022-06-30
How to Cite
Kurnia Pratiwi, R. (2022). Analisis Pembelajaran Nilai Kemandirian Anak Taman Kanak-Kanak Kelompok B. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 94-145. https://doi.org/10.53515/CJI.2022.3.2.94-145
Section
Articles