Teori Perkembangan Kognitif Anak (Vygotsky)

  • Titin Mariatul Qiptiyah IAI Al-Qodiri Jember

Abstract

Abstrak Perkembangan kognitif merupakan bagian dari fase perkembangan karakteristik manusia yang penting untuk dipelajari. Perkembangan kognitif sering disebut juga dengan perkembangan intelektual atau intelegensi. Perkembangan kognitif manusia adalah proses psikologis yang melibatkan proses memeroleh pengetahuan, menyusun dan mengunakan pengetahuan serta kegiatan lain seperti berfikir, mengingat, memahami, menimbang, mengamati, menganalisis, mensintesis, mengevaluasi dan memecahkan masalah melalui interaksi dengan lingkungan. Dengan demikian paper ini bertujuan untuk membahas tentang, pertama Pengertian Perkembangan Kognitif, kedua Tahap-tahap Perkembangan Kognitif, ketiga Faktor-faktor Perkembangan Kognitif, keempat Problema Perkembangan Kognitif dan Penangannya pada anak,  karya ilmiah ini berbentuk kajian kepustakaan berdasarkan rujukan buku, jurnal dan artikel.   Kata kunci: Perkembangan Kognitif, Problema dan Penanganannya.     Absract Cognitive development is part of the developmental phase of human characteristics which is important to study. Cognitive development is often also called intellectual development or intelligence. Human cognitive development is a psychological process that involves the process of acquiring knowledge, compiling and using knowledge as well as other activities such as thinking, remembering, understanding, considering, observing, analyzing, synthesizing, evaluating and solving problems through interaction with the environment. Thus, this paper aims to discuss, first, the Definition of Cognitive Development, second, Stages of Cognitive Development, third, Factors of Cognitive Development, fourth, Problems of Cognitive Development and Their Treatment in Children. This scientific work takes the form of a literature review based on references to books, journals and articles. Keywords: Cognitive Development, Problems and Treatment.  
Published
2024-01-31
How to Cite
Titin Mariatul Qiptiyah. (2024). Teori Perkembangan Kognitif Anak (Vygotsky). Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 204-220. https://doi.org/10.53515/cej.v5i1.5894
Section
Articles