Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di MA Riyadlul Ulum Kabupaten Pasuruan
Abstract
Islamic religious education has a vital role in forming students' spiritual intelligence, especially in terms of understanding good faith and morals. This article analyzes the implementation of learning moral beliefs at Madrasah Aliyah Riyadlul Ulum, Pasuruan Regency in increasing students' spiritual intelligence. With a qualitative approach, data is obtained through observation, interviews and document analysis. The results of the research show that learning moral beliefs at MA Riyadlul Ulum has a variety of methods and strategies which aim to shape students' character and spiritual intelligence. This madrasa integrates the learning of moral beliefs in the curriculum with a creative and interactive approach, such as group discussions, simulations, and the application of Islamic values in everyday life. The implementation of this learning has had a positive impact on students' spiritual intelligence, which is reflected in moral behavior, self-awareness and harmonious relationships with the surrounding environment. Keyword: Implementation, Akidah Akhlak, Spiritual IntelligenceReferences
Azzet, Akhmat Muhaimin. 2010. Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Bagi Anak. Jogjakarta: Kata Hati
Dede Nurhasanah, et al. "Optimalisasi Kecerdasan Spiritual dan Emosional Siswa Melalui Inisiatif Bimbingan dan Konseling." Technical and Vocational Education International Journal (TAVEIJ) 4.1 (2024), 253
Ginanjar, Ary. 2001. Rahasia Sukses Membangun Kcerdasan Emosi dan Spiritual ESQ. Jakarta: PT Arga Tilanta
Hamalik, Oemar. 1995. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Ihsan, Hamdani & Ihsan, A. Fuad. 2007. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia
Latuconsina, Nur Khalisah. 2014. Aqidah Akhlak Kontemporer. Cet I; Makassar: Alauddin University Press.
Menurut Ben Soebiakto dalam CNN Indonesia, Alasan Generasi Milenial Lebih Konsumtif. dalam: https://www.cnnindonesia.com/gaya-hidup/20180418215055-282-291845/alasan-generasimilenial-lebih-konsumtif, diakses pada selasa, 10 Juli 2023
Mira Azzahra, "Pembaharuan Pendidikan Islam: Studi Komparatif Pendidikan Islam KH Ahmad Dahlan dan Muhammad Fethullah Gülen." Jurnal Pendidikan Tambusai 8.1 (2024), 10560
Muh. Judrah, et al. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral." Journal of Instructional and Development Researches 4.1 (2024), 27
Muhaimin. 2004. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nata, Abuddin. 2009. Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Nina Nurlela, Dudung Suryana, dan Fajar Nugraha. "Analisis Peran Guru Dalam Pencehan dan Penanganan Perilaku Bullying di Kelas 3 SDN Mugarsari." Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter 2.2 (2024), 90
Sabiq, Sayyid. 2010. Al-Aqaid Al-Islamiyah, terj. Moh. Abdai Rathomy, Aqidah Islam Pola Hidup Manusia Beriman. Bandung: Diponegoro.
Sizka Amelia Febrianti, Dinie Anggraeni Dewi, dan Muhammad Irfan Adriansyah. "Lunturnya Nilai Moral dan Karakter Anak Bangsa Sebagai Dampak Dari Kemajuan Teknologi." PRIMER: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2.1 (2024), 3
Solihin, Muhammad & Anwar, M. Rosyid. 2024. Akhlak Tasawuf: Manusia, Etika, dan Makna Hidup. Bandung: Nuansa Cendekia
Suhifatullah. 2024. Menggali Potensi Batin: Manajemen Stratejik Pendidikan Karakter untuk Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa. Sumedang: Mega Press Nusantara
Usman, Syahruddin. 2014. Belajar dan Pembelajaran Perspektif Islam. Makassar: Alauddin University Press.
Yemi Wahyu Sari, "Aspek Kecerdasan Spiritual Pada Kisah-Kisah Perempuan Dalam Alqur’an." Journal of Cross Knowledge 2.1 (2024), 142.
Yoseph Salmon, et al. "Pengembangan Kurikulum Sekolah Islam Terpadu Tingkat SMP di Pondok Pesantren (Studi Lapangan pada Pesantren Ibnu Salam Nurul Fikri Boarding School Serang Banten)." Jurnal Global Ilmiah 1.6 (2024), 323-324.
Yusuf, Muh. Saprin, and Syarifuddin Ondeng. "Pergeseran Nilai Dalam Kehidupan Sosial Budaya Dan Pendidikan." JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan 2.2 (2024), 429
Zuhairini dkk. 2004. Metode Khusus Pendidikan Agama. Jakarta: Usaha Nasional