Building Image of Madrasah: MTs Strategy. Al-Kautsar in Building Quality

  • Edy Susanto STAI Al-Amin Dompu
Keywords: Madrasah Imagery, Strategy, Quality of Education

Abstract

This article aims to describe the efforts made by the Al-Kautsar Ranggo Mts School to build quality with a strategy to build quality. The type of research used in qualitative research is in the form of research procedures that produce descriptive data. In collecting data, researchers used the method of observation, documentation, and research interviews conducted at MTs. Al-Kautsar Ranggo. The results of the above research indicate that the efforts made by MTs. Al Kautsar Ranggo in building an image to build quality is to increase MTs. Al-Kautsar Ranggo Human Resources (HR) Educators and Education Personnel, Curriculum Development, Learning and Achievement of MTs Students. Al-Kautsar Ranggo developed the Quality Concept of MTs. Al-Kautsar Ranggo and Socialization of MTs Public Relations. Al-Kautsar Ranggo

References

Ali, Muhammad (1992). Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung: Sinar Baru.
Arcaro, S. J., 2007. Pendidikan Berbasis Mutu. Prinsip-prinsip Perumusan dan Tata Langkah Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Daulay, H.,P.(2013). Pendidikan Islam Dalam Lintas Sejarah,(Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Effendy. O.,U (2002) Hubungan masyarakat suatu studi komunikologis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Cet.6
Hamalik, Oemar. (2008)Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.
Hardjosoedarmo, Soewarso (1997). Dasar-dasar Total Quality Management. Yogyakarta: Andi. 1997.
Hidayat, A. & Machali, H., 2012. Pengelolaan Pendidikan. Konsep, Prinsip, dalam Mengelola Sekolah dan Madrasah. Yogyakarta: Kaukaba. Cetakan I
Hasibuan. M (2011). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Idi. (2010). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Jurnal Komunikasi Perguruan Madrasah (2001) MP Masyarakat pendidikan untuk pemberdayaan dan kemandirian madrasah. Volume 5 . No. 1
Kusumastuti. F (2004). Dasar-dasar hubungan masyarakat. Bogor : Ghalia Indonesia. Cet.2
Kemendikbud (2016). Pedoman umum sistem pejaminan mutu pendidikan dasar dan menengah . Tahun 2016. Dokumen 02
Komalasari, L.,I (2017) kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada pokok bahasan operasi bilangan bulat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Nuansa . edisi Maret- Agustus 2017 Volume 06. Nomor 01
Lexy J. Moloeng. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta : PT Rineka Cipta
Malayu.S.P & Hasibuan. M (2016) Manajemen sumber daya manusia, Edisi Revisi. Jakarta : Bumi Aksara.
Mayangsari, M.D,, 2013 Motivasi Berprestasi Mahasiswa Ditinjau Dari Penerimaan Orang Tua. Jurnal Ecopsy,Volume 1,Nomor 1, Desember 2013
Moerdiyanto (2009). Strategi Pelaksanaan Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan (SPPMP) oleh pemerintah Kabupaten dan Kota. Jurnal Informasi. No 02 tahun 2009
Mulyasa, E, 2012. Manajemen Berbasis Sekolah. Konsep, Strategi dan Implementasi. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.
Muhaimin. (2004). Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution. Z (2010) manajemen humas di lembaga pendidikan. Malang UMM Press
Nasution.S. (2003). Metode Penelitian Naturalistic Kualitatif. Bandung. Tarsito
Rahmat.A (2016) manajemen humas sekolas. Yogyokarta: Media Akademi. Cet. 1
Ruslan. R. (2008). Kiat dan strategi kampanye public relation. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Sallis, E., 2011, Total Quality Management in Education. Manajemen Mutu Pendidikan. Jogyakarta : IRCiSoD
Simamora. H (2004) Manajemen SDM, edisi ke 13. Yogyakarta : Bagian Penerbitah sekolah Tinggi Ilmu ekonomi YKPN
Suparman, (2006). Model kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) SLTP dan MTs. Solo: Tiga Serangkai
Sugiyono. 2005. Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta
Sukmadinata, N.S., 2008. Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah. Bandung. PT Refika Aditama.
Ulfatin.N & Triwiyanto.T (2016) Manajemen sumber daya manusia bidang pendidikan. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Umam. K (2018). Dinamika pengembangan kurikulum pendidikan agama islam di madrasah. (Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang. DOI: http://dx.doi.org/10.15642/jpai.2018.6.1.1-24
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Umbara. 2003.
Widjaja Tunggal, Amin. Manajemen Mutu Terpadu. Jakarta: Rineka Cipta. 1998.
Rahajo. R (2013).Pengembangan dan inovasi kurikulum. PAI Yogyakarta: Azzagfika
Published
2019-02-28
How to Cite
SUSANTO, E. Building Image of Madrasah: MTs Strategy. Al-Kautsar in Building Quality. AL-FURQAN, v. 7, n. 2, p. 99-110, 28 Feb. 2019.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.