Penggunaan Media Instagram sebagai Media Dakwah dan Wirausaha Mahasiswi Prodi KPI STIBA Ar Raayah

  • Husnul Khatimah STIBA Ar Raayah
  • Windy Tiani STIBA Ar Raayah
  • Tika Gusnita Sari STIBA Ar Raayah
  • Syifa Ulhana STIBA Ar Raayah
Keywords: Dakwah, Instagram, Media, Wirausaha

Abstract

Instagram with its variety of interesting features is currently a forum for the spread of da'wah and entrepreneurship, especially among students. The purpose of this research is to see how the use of Instagram as a media for da'wah and entrepreneurship among female students of KPI STIBA Ar Raayah Sukabumi. This research uses a field research method with a qualitative approach, with a sample of 5 female students of KPI STIBA Ar Raayah Sukabumi Batch 3. The results showed that the use of Instagram played a significant role in the spread of da'wah and entrepreneurship during the even semester holidays and did not play a role in the campus environment, given the campus rules that limit the use of electronic devices in the context of boarding life.

Author Biographies

Husnul Khatimah, STIBA Ar Raayah
Prodi KPI STIBA Ar Raayah
Windy Tiani, STIBA Ar Raayah
Prodi KPI STIBA Ar Raayah
Tika Gusnita Sari, STIBA Ar Raayah
Prodi KPI STIBA Ar Raayah
Syifa Ulhana, STIBA Ar Raayah
Prodi KPI STIBA Ar Raayah

References

Ab, Mush, B I N Umair, and D I Surakarta. “1858-Article Text-4806-1-10-20220729” 3, no. 3 (2022): 5307–15.

Alfaruq, Alam Nursalam. “Pengaruh Instagram Ads ( Advertising ) Dalam Membangun Brand Awareness Clothing Line HEBE The Effect of Instagram Ads ( Advertising ) in Creating the Brand Awareness of Clothing Line HEBE.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa 9, no. 2 (2021): 1–17.

Asyhar, Beni, and Muniri. “Matematika Sebagai Alternatif Media Dakwah.” Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai-Nilai Islami) 1, no. 1 (2017): 335–41.

Ayutiani, Difa Nurhasna, Berlian Primadani, and Satria Putri. “Penggunaan Akun Instagram Sebagai Media Informasi Wisata Kuliner” 3, no. 1 (2018): 39–59.

Az-zahra. “Wawancara Dengan Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam STIBA Ar Raayah Sukabumi.” Sukabumi, 2022.

Basrowi dan Juariyah, Siti. “Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Volume 7 Nomor 1, April 2010.” Jurnal Ekonomi & Pendidikan 7, no. April (2010): 58–81.

Cahyono, Habib. “Peran Mahasiswa Di Masyarakat.” De Banten-Bode: Jurnal Pengabdian Masyarakat Setiabudhi 1, no. 1 (2019): 32–43. https://doi.org/10.4000/adlfi.2398.

Darwis, Yuliandre. “Urgensi Pendidikan Literasi Media.” Rubrik Opini Koran Sindo, edisi Jumat, 14 Oktober 2016, 2016.

Deslima, Yosieana Duli. “Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah Bagi Mahasiswa Komunikasi Dan Penyiaran Islam.” In Bitkom Research, 63:1–3, 2018.

Dinillah, Ulya, and Aka Kurnia SF. “MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA DAKWAH (Analisis Isi Pada Akun @tentangislam Dan @harakahislamiyah).” KAGANGA KOMUNIKA: Journal of Communication Science 1, no. 1 (2019): 54–67. https://doi.org/10.36761/kagangakomunika.v1i1.411.

Fauzia, Ika Yunia. Islamic Entrepreneurship Kewirausahaan Berbasis Pemberdayaan. I. Depok: Rajawali Pers, 2019.

Fiisabilillah, Arsyi Falaq, Dadang Sugiana, and Putri Trulline. “Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Melalui Akun Instagram @Critoe_.” Comdent: Communication Student Journal 1, no. 1 (2023): 184. https://doi.org/10.24198/comdent.v1i1.45741.

Husna, Zida Zakiyatul. “Perkembangan Dakwah Melalui Media Sosial Instagram.” Ath Thariq Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 5, no. 2 (2021): 197. https://doi.org/10.32332/ath_thariq.v5i2.3539.

Hutagalung, Muhammad Abrar Kasmin, Rahma Fitri, and Sri Rezeki Widya Ritonga. “Generasi Muslim Milenial Dan Wirausaha.” Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat 2019 - SINDIMAS 2019, 2019, 300–304.

Kemenag RI. Al-Qur’an Dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019. 1st ed. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an, 2019.

Khamimah, Wininatin. “Peran Kewirausahaan Dalam Memajukan Perekonomian Indonesia.” Jurnal Disrupsi Bisnis 4, no. 3 (2021): 2017. https://doi.org/10.32493/drb.v4i3.9676.

Khatimah, Husnul, and Nuradi. “Mata Kuliah Kewirausahaan Islam Dan Lingkungan.” Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan 10, no. 3 (2021): 294–308.

Khatimah, Husnul, and Nuradi Nuradi. “Matakuliah Kewirausahaan Isalam Dan Lingkungan Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Karakter Mahasantri Preneur Di Perguruan Tinggi Berbasis Pesantren.” Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan 10, no. 3 (December 2021): 294. https://doi.org/10.26418/jebik.v10i3.45961.

Kurniawan, Ignatius Soni. “Analisis Pengaruh Penggunaan Instagram, Pengalaman Praktik Kewirausahaan, Dan Hasil Belajar Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Online.” Akmenika: Jurnal Akuntansi Dan Manajemen 15, no. 2 (2020): 135–46. https://doi.org/10.31316/akmenika.v15i2.1003.

M Romli, Asep Syamsul. Komunikasi Dakwah Pendekatan Praktis. Www.Romeltea.Com, 2013.

Mahdiyyah. “Wawancara Dengan Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam STIBA Ar Raayah Sukabumi.” Sukabumi, 2022.

Maksudi, Ade Mulyati, Imron Zabidi, Muhammad Yusuf Maksudi, Hendra Hendra, Imron HR, and Dwi Windu Suryono. “Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Omzet Penjualan Produk Pakaian Pada UMKM Inoy Daily Wear Di Tasikmalaya.” Jurnal STEI Ekonomi 30, no. 02 (2022): 94–101. https://doi.org/10.36406/jemi.v30i02.444.

Miles, Matthew B., A. Michael Huberman, and Johnny Saldana. Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. Edition 3,. USA: Sage Publications, 2014.

Misnawati, Misnawati, and Yusriadi Yusriadi. “Efektifitas Pengelolaan Kewirausahaan Berbasis Kognitif Personal Melalui Penggunaan Infrastruktur Digital (Media Sosial).” Jurnal Mitra Manajemen 2, no. 3 (2018): 138–45. https://doi.org/10.52160/ejmm.v2i3.83.

Mutaqin, Zaenal, Dessy Kushardiyanti, and Abdu Zikrillah. “Pesan Dakwah Dalam Lirik Lagu ‘ Trending Taufik Wal Hidayah ’ Wali Band” 13, no. 1 (2022): 78–93.

Nassila. “Wawancara Dengan Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam STIBA Ar Raayah Sukabumi.” Sukabumi, 2022.

Novita, Diana, and Nafisah Yuliani. “Pemanfaatan Instagram Di Dalam Mengelola Bisnis Online Bagi UMKM Forum Ilmiah.” Forum Ilmiah 18, no. 1 (2021): 55.

Nugroho, Thallita Affifah, and Farah Citra Azzahra. “Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Social Commerce Usaha Bro.Do.” Jurnal Pustaka Komunikasi 5, no. 1 (2022): 136–49. https://doi.org/10.32509/pustakom.v5i1.1883.

Nuradi, Husnul Khatimah, and Tatang Hidayat. “Analysis of Driving Factors of High School Students Continuing Their Studies To Islamic Universities.” Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 1 (2021): 22–35. http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/At-Tarbiyat/article/view/240.

Nurrahmi, Febri, and Puteri Farabuana. “Efektivitas Dakwah Melalui Instagram.” Nyimak: Journal of Communication 4, no. 1 (2020): 1–16. https://doi.org/10.31000/nyimak.v4i1.2326.

Oktariani. “Wawancara Dengan Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam STIBA Ar Raayah Sukabumi.” Sukabumi, 2022.

Pratama, Yudis Bowo, and Indah Suryawati. “PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Kawanbaru.Co) Yudis.” Pantarei 6, no. 1 (2022): 1–8. https://jom.fikom.budiluhur.ac.id/index.php/Pantarei/article/view/827/681.

https://kpi.arraayah.ac.id/. “Prodi KPI STIBA Ar Raayah Sukabumi,” 2022.

Puket III Bidang Kemahasiswaan. Buku Panduan Kegiatan Dan Asrama STIBA Ar Raayah Sukabumi. IV. Sukabumi: Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab STIBA Ar Raayah Sukabubumi, 2022. arraayah.ac.id.

Putri, Maulina Larasati, Vera Wijayanti Sutjipto, Marissa Puspita Sary, and Yoandra Putri Amarawati. “Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Penyebaran Dakwah Kepada Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Jakarta” 8, no. 3 (2021): 284–96.

Rachmatiyah, N. “Pengaruh Instagram Ads (Advertising), Endorsement, Dan Electronic Word of Mouth (E-WOM) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada UMKM Acigo.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB 9, no. 2 (2021): 1–17.

Rachmawaty, Asye. “Strategi Marketing Menggunakan Instagram (Studi Kasus : Sapinesia).” Jurnal Administrasi Bisnis 7, no. 1 (2021): 39–51.

Rahayu. “Wawancara Dengan Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam Angkatan 3 STIBA Ar Raayah Sukabumi.” Sukabumi, 2022.

Rakhmawati, Istina. “Perkembangan Media Sebagai Sarana Dakwah.” AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 4, no. 1 (2016): 49–70.

Ratnasari, Anne, Yusuf Hamdan, and Aan Julia. “Promosi Penjualan Produk Melalui Instagram,” 2015, 509–16.

Ridwan, M, Nurdin, and Fitrianingsih. “Pengaruh Dakwah Di Instagram Terhadap Perilaku Keagamaan Mahasiswa.” Jurnal: Al-Mishbah 14, no. February (2019). https://doi.org/10.24239/al-mishbah.Vol14.Iss2.118.

Rosid, Afif Abdul, and Ade Yuliar. “Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Efektivitas Dakwah (Studi Kasus Akun Instagram @kajian.Ustadz.Abdulsomad) Afif.” Hikmah Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam 14, no. 1 (2020): 55–68. https://doi.org/https://doi.org/10.24952/hik.v14i1.2178.

Sary, Marisa Puspita, Vera Wijayanti, Maulina Larasati Putri, Anggana Aletta Bimantoro, and Dinda Ayu Firanti. “Efektivitas Instagram Sebagai Promosi Wirausaha Mahasiswa FIS Universitas Negeri Jakarta Selama Pandemi.” Jurnal Niara 15, no. 2 (2022): 282–94. https://doi.org/10.31849/niara.v15i2.8535.

https://www.arraayah.ac.id. “Sekolah Tinggi Ilmu Bahasa Arab (STIBA) Ar Raayah Sukabumi,” 2022.

Suarjana, Anak Agung Gde Mantra, and Luh Mei Wahyuni. “Faktor Penentu Minat Berwirausaha Mahasiswa (Suatu Evaluasi Pembelajaran).” Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan 13, no. 1 (2017): 11–22. https://doi.org/10.31940/jbk.v13i1.687.

Sukirman, Sukirman. “Jiwa Kewirausahaan Dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha Melalui Perilaku Kewirausahaan.” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis 20, no. 1 (2017): 117. https://doi.org/10.24914/jeb.v20i1.318.

Tarigan, Joy Maranatha, Tritjahjo Danny Soesilo, and Sapto Irawan. “Pengaruh Penggunaan Media Sosial ( Instagram ) Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal Konseling Andi Matappa 3, no. 2 (2019): 81–88.

Ulfa, Ghina Shabrina, and Anna Fatchiya. “Efektivitas Instagram ‘Earth Hour Bogor’ Sebagai Media Kampanye Lingkungan.” Jurnal Komunikasi Pembangunan 16, no. 1 (2017): 144–57.

Williianti. “Media Sosial Instagram Sebagai Media Dakwah (Analisis Isi Pesan Dakwah Pada Akun Instagram @Tentangislam).” Bab Ii Kajian Pustaka 2.1, 2020.

Published
2024-03-01
How to Cite
Khatimah, Husnul, Windy Tiani, Tika Gusnita Sari, and Syifa Ulhana. 2024. “Penggunaan Media Instagram Sebagai Media Dakwah Dan Wirausaha Mahasiswi Prodi KPI STIBA Ar Raayah”. Jurnal Keislaman 7 (1), 238-53. https://doi.org/10.54298/jk.v7i1.4035.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.