Implementasi Pemanfaatan Media Visual untuk Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Arab
Abstract
This research discusses visual media as an Arabic learning instrument that concentrates on speaking skills. Visual media is a popular medium in the education era 4.0 by the millennial generation. Through a literature review, the research describes important points in the use of visual media: the category of visual media, the principles of using visual media, guidelines in designing visual media and their implementation in Arabic learning. The purpose of using visual media is to increase students' enthusiasm for learning and increase teacher innovation and creativity in teaching. Some visual media that teachers can use in the learning process of Arabic speaking skills include: wall clocks, bulletin boards, flannel boards, posters and pictures. The concepts and principles of using visual media need to be considered, so that the process of using visual media in learning is effective and optimal.
References
Asyrofi, Syamsuddin. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab: Konsep dan Implementasinya. Yogyakarta: Penerbit ombak, 2016.
Budiman, Haris. “Penggunaan Media Visual dalam Proses Pembelajaran.†Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 2 (2016): 171–82.
Fauziyah, Nurul. “Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MI Ma’arif NU 1 Sokaraja Tengah Sokaraja Banyumas.†IAIN, 2016.
Firdayanti, Rizania. “Permasalahan Belajar Maharah Kalam pada Mahasiswa Semester 3 Jurusan Sastra Arab Universitas Negeri Malang dan Solusinya.†SKRIPSI Jurusan Sastra Arab-Fakultas Sastra UM, 2018.
Hanifah, Umi. Media pembelajaran bahasa Arab. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Putra Media Nusantara, 2011.
Himam, Muhammad Wafaul, Laela Mufida, Zukhaira Zukhaira, dan Ahmad Miftahudin. “ROLLING BALL: PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB KELAS VIII MTs DI KABUPATEN PEKALONGAN.†Lisanul’Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching 6, no. 1 (2017): 50–55.
Iswanto, Rahmat. “Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi.†Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 1, no. 2 (2017): 139–52.
Mahnun, Nunu. “Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran).†An-Nida’ 37, no. 1 (2012): 27–34.
Muhson, Ali. “Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi.†Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 8, no. 2 (2010).
Mustofa, Syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN-Maliki Press, 2011.
Nasution, Sahkholid. “Tadris Maharah Al-Kalam Fi Madrasah Tsunaiyyah Al-Lughah Al-Stanawiyah.†Lingua: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra 10, no. 2 (2015): 97–108.
Nugrawiyati, Jepri. “Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.†El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama 6, no. 1 (2018): 97–111.
Nurcholis, Ahmad. “Penggunaan Thariqah Mubasyarah dengan Media Visual Gambar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas III MI Muhammadiyah Siyotobagus Besuki Tulungagung,†2014.
Purnama, Sigit. “Elemen warna dalam pengembangan multimedia pembelajaran agama Islam.†Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 2, no. 1 (2010).
Rahmaini, Rahmaini. “Strategi Pembelajaran Maharah Kalam Bagi Non Arab.†Ihya al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab 1, no. 2 (2015).
Riska, Puspita Devi. “Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Arab melalui Metode al-Qawaid wa-Tarjamah menggunakan Media Visual Gambar bagi Siswa Kelas IV MIN Kolomayan Wonodadi Blitar Tahun Ajaran 2013-2014,†2014.
Rosyidi, Abdul Wahab. Media pembelajaran bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press, 2009.
SUAIDAH, NISFUL. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash CS3 dalam Kemahiran Kalam untuk Siswa Kelas VII SMP Darul Quran Singosari Malang.†SKRIPSI Jurusan Sastra Arab-Fakultas Sastra UM, 2011.
Syamaun, Nurmasyithah. “Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.†لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya 4, no. 2 (2016): 343–59.
Zamroni, Ahmad. “Menjawab Kerancuan Kurikulum 2013 pada Mapel Bahasa Arab di Madrasah.†At-Ta’lim: Jurnal Pendidikan 3, no. 1 (2017): 39–51.