Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Dengan Media Youtube

  • Eka Lutfiyatun Politeknik Negeri Sriwijaya Palembang
Keywords: Listening Skill, Arabic Language, Youtube

Abstract

Learning Arabic in the new normal with the blended learning model can use media that can be accessed by the internet. One of the media that is easily accessible anytime and anywhere is Youtube. The purpose of this literature review is to describe the experience of educators in optimizing Arabic listening skills using Youtube media. The focused aspects are the steps of educators and evaluation of the use of YouTube as a medium to optimize Arabic listening skills. Educators need to adapt the themes, indicators, and learning objectives to the content. The recommendations for Youtube channels that can be used are Arabic Podcast, Dars Arobi, and Ammiko Az. The channel provides listening content ranging from simple dialogues to short animated films in Arabic. Its use requires synergy between educators, students and coordination with parents for online sessions from home. With the planning according to the needs of students, the implementation of conducive learning, and proper evaluation, students' listening skills can be optimized.

References

Abdullah, U. a. S. (2008). Ta’lim al Lughah al Arabiyah li an Nathiqin Bighairiha. Al Khurtum: Dar al Alamiyah.

Aboudahr, S. M. F. (2020). The Effect of Using Youtube t Increase the Level of Listening Skills Among Non-Native Students of Arabic Speakers in Malaysian Universities. Education Quarterly Reviews 3,. no. 2.

Ainin, M. dkk, (2006). Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.

Asyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyofi, S. dan Pransiska, T. (2016). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab: Konsep dan Aplikasinya. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Budiargo, D. (2015). Berkomunikasi ala Net Generation. Jakarta: Gramedia.

Cleveland-Innes, M. dan Wilton, D. (2018). Guide to Blended Learning. British Columbia: Commonwealth of Learning Press.

Dewi, P. K. dan Budiana, B. (2018). Media Pembelajaran Bahasa: Aplikasi Teori Belajar dan Srtategi Pengoptimalan Pembelajaran. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Djamarah, S. B. dan Zain, A. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fridayanti, A. A. (2021). Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab-Indonesia Menggunakan Media Audio Visual Channel Youtube di MTs NU Mranggen. Maharaat 4. no. 1.

Hamidah, dan Marsiah. (2020). Pembelajaran Maharah Al Istima’ dengan memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta’rib 8. no. 2.

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Khafi, F. A. (2018). Efektifitas Penggunaan Video dalam Pembelajaran Istima’ Bahasa Arab: Model Penerapan Student Center Learning (SCL). Falashfa 9. no 1.

Qomariyah, S. S. dkk,. (2021). The Effect of Youtube on Students’ Listening Comprehension Performance. Jo-ELT 8.no. 1.

Rahmasari, H. (2020). Penggunaan Media Youtube Sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi. Maharaat 3, no. 1.

Richard, J. dan Renandya, W. A. (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice . UK: Cambridge University Press.

Saputri, S. S. D. (2021). Penggunaan Youtube Meningkatkan Hasil Belajar Daring Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VIII A MTs Negeri 5 Klaten Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2020/2021, Secondary 1, no. 2.

Shafwati, D. dkk,. (2021). The Use of Youtube Video towards Students’ Listening Ability, ICOPE Prosiding.

Suroiyah, E. N. (2020). Manfaat Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Kemahiran Istima’ (Mendengar). Muhadasah 2. no. 1.

Tarigan, H. G. (2008). Menyimak sebagai Suatu Keterampilan. Bandung: Angkasa.

Ushaily, A. A. b. I. (2002). Tharaiq Tadris al Lughah al Arabiyah li an Nathiqin bi Lughat Ukhra. Riyadl: Jami’ah al Imam Muhammad bin Saud al Islamiyah.

Yacoob, A. dkk,. (2021). Ompact of Youtube and Video Podcast on Listening Comprehension Among Young Learners. iJIM 15. no. 20.

Published
2022-06-30
How to Cite
Lutfiyatun, E. (2022). Optimasi Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Dengan Media Youtube. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(1), 1-14. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i1.4821