إدارة تعليم اللغة العربية في الدورة المكثفة بمركز الكافة باميكاسان
Abstract
Good educational management will influence the quality of education for students in order to produce graduates who are competitive. The aim of this research is to describe the management of the course program at the Elkaffah Center, including planning, organizing, driving and supervising. This research uses a qualitative approach with a case study type of research. Data collection was carried out through interviews, observation and documentation. As for the results of this research, program planning implemented in intensive courses includes curriculum design, creating a study plan outline, making learning plans for teachers, arranging learning schedules and setting goals to be achieved. The implementation of intensive courses takes place every day so that the evaluations carried out include program evaluations and learning evaluations. Learning evaluation is carried out every day except Saturday and Sunday by dividing it into two parts, namely a written test and an oral test. The evaluation related to the management of the intensive course program itself is carried out after the course process ends in one period.
References
Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran: Prinsip. Teknik, dan Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S., & Yuliana, L. (2008). Manajemen pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.
Bakhir, M. (2009). Isykaliyyat Nadhariyah wa Tathbiqiyah fi Ta‟ limi al Lughah al „Arabiyah li an Nathiqina bi Ghairiha. Majallah al Islam fi Asiya, 6(1), 63-88.
Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Effend, A. F. (2012). Metodologi Pegajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.
Ernawati, E. (2018). Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Pariwisata. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1), 15–37.
Fathurrohman, P., & Sutikno, M. S. (2007). Strategi Belajar Mengajar: Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna Melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Bandung: Refika Aditama.
Hasibuan, M. S. P. (2007). Manajemen: dasar, pengertian, dan masalah. Jakarta: Bumi Aksara
Imam, M., & Didin, K. (2016). Manajemen Pendidikan: Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Iskandar, I., & Widyastri, S. (2020). Analisis Manajemen Lembaga Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. An Naba, 3(2), 84–94.
Islam, A. M. S. (2015). Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 1–16.
Majid, A. (2011). Perencanaan pembelajaran mengembangkan kompetensi guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Masqon, D. (2012). Al Lughah al ‘Arabiyah: Ta’limuha wa Ta’allumuha fi Indunisiya al Haditsah (Qira’ah Waqi’iyah Namudzajiyah). Jurnal Tsaqafah, 8(1), 211–230.
Muhaimin, M. A. (2015). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Jakarta: Prenada Media.
Noor, F. (2018). Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(1), 1–22.
Rifa’i, A. (2007). Evaluasi pembelajaran. Semarang: UNNES Press.
Rifa’i, A. (2009). Desain Pembelajaran Orang Dewasa. Semarang: UNNES Press.
Rohman, F. (2014). Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1), 64–78.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Shobirin, A., & Hilmi, D. (2021). Implikasi Manajemen Program Bahasa Arab dalam Mencetak Lulusan Unggul. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(1), 15–26.
Sudjana, D. (2000). Manajemen Program Pendidikan Untuk Pendidikan Luar Sekolah Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Falah Production.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, A. (1986). Pengelolaan Kelas dan Siswa Sebuah Pendekatan Evaluatif. Jakarta: Rajawali.
Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Usman, H. (2006). Manajemen Teori Praktik dan Riset Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Wijaya, M. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori Dan Praktek. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–18.
Zamzania, A. W. H., & Aristia, R. (2018). Jenis - Jenis Instrumen dalam Evaluasi Pembelajaran. Sidoarjo: Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.