Eksplorasi Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Film: Analisis Film “Hafiz dan Hafizah” Episode 1-4
Abstract
The existence of films is often not only limited to providing spectacle or entertainment but also aims to provide values demands, especially for children's films. One of them is the film “Hafiz dan Hafizahâ€. This study aims to explore the values of Islamic religious education contained in the series "Hafiz dan Hafizah" in episodes 1-4. This type of research is a literature study with a pragmatic approach. The research data used in this research study is descriptive qualitative. The research data is obtained through primary and secondary sources with documentation techniques from various literature on the Hafiz and Hafizah films. The data that has been obtained is then analyzed using content analysis techniques. In this study, it can be concluded that the “Hafiz dan Hafizah series is able to present the value of worship, morals, and cooperation in every scene. Movie media has a great influence, especially on children in the formation of religious values, attitudes, and ethics. Parents need to pay attention to what their children watch, especially educational movies for character building and Islamic values.
References
Amini, N. (2020). Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini. PAUDIA, 09(02), 199–129. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i1.6702
Angraini, D., & Permana, I. (2019). Analisis Novel. Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(4), 535–542.
Arito, A., Husniyah, F., & Ramadhanisnaini, N. M. (2022). Model Pendidikan Nilai dengan Orientasi Pemberdayaan Peserta Didik. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(2), 193-210.
Arsyad, L., Akhmand, E., & Habibie, A. (2017). Membekali Anak Usia Dini Dengan Pendidikan Karakter: Analisis Cerita Film Animasi Upin dan Ipin. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 5(1), 59–71. https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2021.005.02.5
Asri, R. (2020). Membaca Film Sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI).†Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(2), 74–86.
Chofifah, S. N. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Animasi Nussa Episode 1-5. Skripsi. Semarang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Walisongo.
Dahlan, F., Alwi, A. M. S., & Sapada, A. O. (2021). Toleransi dan Pendidikan Karakter Anak Sejak dalam Keluarga; Pemukiman Toraja Kelurahan Jongaya Kecamatan Tamalate Kota Makassar. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 1–12. http://jurnal.staiddimakassar.ac.id/index.php/aujpsi
Ekaputra, F. (2020). Efektivitas Penerapan Poseidon Meeting Classroom berbasis Pendekatan Ilmiah Materi Stoikiometri Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 1(2), 59–65. http://vektor.iain-jember.ac.id
Ekaputra, F., & Hasanah, E. (2021). Peningkatan aktivitas belajar melalui implementasi media virtual laboratorium kimia pada masa pandemi covid-19. Tajdidukasi: Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan Islam, 11(1), 11–16. https://doi.org/10.47736/tajdidukasi.v11i1.348
Ermawati, N., & Mahmudah, S. (2015). Pengaruh Film Animasi Terhadap Perkembangan Berbicara Anak. PAUD Teratai: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1–6.
Fuldiaratman, Rusdi, M., Harizon, Dewi, F., & Ekaputra, F. (2023). Pelatihan Pengembangan Media Laboratorium Virtual Berbasis Aplikasi Construct Bagi Guru SMA Negeri 5 Muaro Jambi. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(3), 1346–1353. https://doi.org/10.33379/icom.v3i3.3145
Haryanto, Ernawati, M. D. W., Fuldiaratman, Afrida, & Ekaputra, F. (2023). Implementasi Aplikasi PhET Simulation dalam Pembelajaran MIPA Berbasis Eksperimen. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(3), 1372–1379. https://doi.org/10.33379/icom.v3i3.3160
Herlina, I., Suryana, A., & Alwahid, M. A. (2022). Learning Design Cooperative Learning Inside-Outside Circle in Indonesian Language Lessons at Madrasah Ibtidaiyah: A Literature Review. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 2(2), 168–194.
Ilsa, F. N., & Nurhafizah. (2020). Penggunaan Metode Bermain Peran dalam Pengembangan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1080–1090.
Imanto, T. (2007). Film Sebagai Proses Kreatif Dalam Bahasa Gambar. Jurnal Komunikologi, 4(1), 22–34.
Kasim, A., Abunawas, K., & Arkal, A. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Pada Ayat-Ayat Tasybih Dalam Surah Al Baqarah (Analisi Ilmu Bayán). Jurnal ISTIQRA, 10(1), 61–73.
Khodijah, S., Kamal, M., & Sahal, Y. F. D. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Film Serial Anak Upin & Ipin Season Ke 10. Tarbiyah Al-Aulad |, 4(1), 57. http://riset-iaid.net/index.php/TA
Muhammad, H. (2020, April 1). Bermula dari Boneka, Kini Muncul Animasi Hafiz dan Hafizah. Republika. https://ameera.republika.co.id/berita/q83yn0380/bermula-dari-boneka-kini-muncul-animasi-hafiz-dan-hafizah
Nly, & end. (2021, December 30). 5 Fakta Hafiz & Hafizah, dari Boneka ke Animasi. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/hiburan/20211229203406-220-740300/5-fakta-hafiz-hafizah-dari-boneka-ke-animasi/1
Putri, R., Murtono, M., & Ulya, H. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Film Animasi Upin dan Ipin. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1253–1263. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1401
Rismoyi, M. (2021, June 12). Satu Lagi Animasi Indonesia yang Disenangi Sampai Luar Negeri. DetikHot. https://hot.detik.com/tv-news/d-5603354/satu-lagi-animasi-indonesia-yang-disenangi-sampai-luar-negeri
Sanova, A., Afrida, & Ekaputra, F. (2022). Pengembangan Aplikasi Platform Open Course Berorientasi PjBL Dan Case Study Berbasis Gamifikasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 9(2), 142–150.
Yuliana, N., Dahlan R, M., & Fahri, M. (2020). Model Pendidikan Holistik Berbasis Karakter Di Sekolah Karakter Indonesia Heritage Foundation. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 15–24.