Implementasi Regulasi Standar Pendidik Berwawasan Merdeka Belajar Kampus Merdeka Pada PTKI Jawa Timur
Abstract
Until now the management of educator standards has not been effective because the recruitment process is not selective and competency development has not been carried out properly so that strategic steps are needed to develop it especially in implementing MBKM in higher education which requires the right steps. The purpose of this study was to analyze the management of educator standards in implementing MBKM at PTKI East Java. The approach used in this study is a qualitative approach with a multi-case study type at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, IAIN Kediri and Zainul Hasan Genggong University, Probolinggo. The data were obtained from statements from leaders or policy makers orally and documentation of the management of educator standards at PTKI East Java The research results show that the implementation of standard regulations for MBKM-oriented educators at PTKI East Java is carried out based on Law no. 14 of 2005 concerning Teachers and Lecturers, and its implementation in the recruitment of lecturers and the development of their competencies and qualifications that can carry out the MBKM program which is carried out in the form of socialization and training to provide a complete picture of lecturers' readiness in facilitating independent learning.
References
Baharuddin, dan Makin. (2010). Manajemen Pendidikan Islam: Transformasi Menuju Sekolah/Madrasah Unggul, Malang: UIN-MALIKI Press
Burhanuddin, dkk. (1995). Profesi Keguruan. Malang: IKIP Malang.
Djunaidi. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, Vol. 2 (1), 89-118.
Fajar, Malik. (1998). Visi Pembaruan Pendidikan Islam, Jakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan dan penyusunan Naskah Indonesia (LP3NI).
Fauziah. (2017). Supervisi Pendidikan Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, Vol. 2 (1), 36-60.
Hamalik, Oemar. (2006). Pendidikan Guru: Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Hamzah. (2007). Profesi Kependidikan: Problema, Solusi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia, Jakarta: Bumi Aksara
Hilmi, D., Toifah., & Sa’diyah, H. (2023). Curriculum Development Strategy for Independent Learning in Arabic Language Learning at PTKIN in East Java. Lisania: Journal of Arabic Education and Literature, Vol. 7(2), 159-177.
Junaidi, Aris. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi di Era Industri 4.0 Untuk Mendukung Merdeka Belajar-Kampus Merdeka. Jakarta: Dit. Belmawa Ditjen Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mulyasa. (2007).Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Mulyasa. (2010). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah, Jakarta: PT Bumi Aksara
Murni, Wahid. (2010). Pengembangan Kurikulum IPS dan Ekonomi di Sekolah dan Madrasah, Malang: UIN-Maliki Press
Muslim, Sri Banun. (2009). Supervisi Pendidikan Meningkatkan Kualitas Profesionalisme Guru, Bandung: Alfabeta
Mutohar, Prim Masrokan. (2013). Manajemen Mutu Sekolah: Strategi Peningkatan Mutu dan Daya Saing Lembaga Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Merdeka Belajar Kampus Merdeka
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan
Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, Edisi III
Qomar, Mujamil. (2007). Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Penerbit Erlangga
Ramadhan, Syahrul dan Suci Megawati. (2022). Implementasi Kebijakan MBKM Dalam meningkatkan Kualitas Pendidikan Mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya. Publika, Vol. 11 (1), 1581 - 1592
Sanjaya, Wina. (2005). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: Kencana
Setiawan, A. Suryani, A., & Kurniawati, D. (2023). Kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Mendorong Pembaruan Pendidikan Tinggi Di Indonesia. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, Vol. 2(5), 905-913.
Suyanta et al. (2020). Studi Kebijakan Pendidikan: Analisis Standar Pendidik di Kabupaten Temanggung. Bhumiphala: Jurnal Pengembangan Daerah, Vol. 1 (1), 25-35
Tim MBKM. (2022). Mekanisme MBKM UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Diakses pada https://mbkm.uin-malang.ac.id/index.php/
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen
Usman, Uzer. (1998). Menjadi Guru Profesional. Cet.IX, Bandung: Remaja Rosdakarya.