Pembangunan Nilai Karakter Berbasis Rabbani pada Sistem Pendidikan di SMP IT Permata Kota Probolinggo
Abstract
Character education based on Rabbani values is a solution in facing the challenges of moral crisis in the digital era. This study aims to explore the application of school management in building Rabbani character of students at SMP Islam Terpadu (SMPIT) Permata Kota Probolinggo. The main focus of this study is to identify the Rabbani character values applied, the implementation of character education programs, and evaluation techniques used in supporting the formation of student character. This study uses a qualitative approach with interview, observation, and documentation methods. The results of the study indicate that SMPIT Permata applies Rabbani values such as honesty, responsibility, and discipline through integration in the curriculum, religious activities, and extracurricular activities. Educational programs such as reading Al-Ma'surat, congregational prayer, and social activities play an important role in internalizing these values. Evaluation is carried out with a point system that reflects student behavior and regular supervision to ensure the effectiveness of the program. This study provides insight into the importance of school management in building student character based on Islamic values, relevant to the challenges of the digital era. These findings are expected to be a reference in the development of educational character in various educational institutions.
References
Aminati, K., Rokhmaniyah, & Chamdani, M. (2022). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Dalam Belajar Terhadap Prestasi Akademik Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri se-Kecamatan Buluspesantren Tahun Ajaran 2020/2021. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(1). 43-49. https://doi.org/10.20961/jkc.v10i1.55033
Amrah, S. (2018). Karakter Rabbani Sebagai Medium Pembentukan Kecerdasan Spiritual dalam Proses Pembelajaran (Sebuah Analisis Empiris pada SDIT Kota Palopo). Jurnal el-Tarbawi, 11(1), 1–20. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss1.art1
Badruzzaman, A., Ainulyaqin, M. H., Miharja, M. N. D., Ermanto, E., & Fauzi, A. (2023). Membentuk Generasi Rabbani Dalam Mensyiarkan Ekonomi Islam Melalui Kegiatan Diklat Ekonomi Syariah Di Universitas Pelita Bangsa Bekasi. Jurnal Pelita Pengabdian, 1(2), 155-160.
Imban. (2022). Peran Pendidikan Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar di Era Digital. SHES Conference Series, 5(5), 1132–1136. https://doi.org/10.20961/shes.v5i6.84428
Kandiri, & Arfandi. (2021). Guru Sebagai Model dan Teladan dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258
Lesilolo, H. J. (2018). Penerapan Teori Belajar Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Kenosis: Jurnal Kajian Teologi, 4(2), 186–202.
Maisyaroh. (2022). Pelaksanaan Supervisi Pengajaran dalam Mengoptimalkan Pengembangan Profesional Guru. Pidato Pengukuhan Guru Besar, Malang: Universitas Negeri Malang
Masnawati, E., Darmawan, D., & Masfufah, M. (2023). Peran Ekstrakurikuler dalam Membentuk Karakter Siswa. PPIMAN: Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 1(4), 305-318. https://doi.org/10.59603/ppiman.v1i4.347
Muhammad Sulhan. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Visipena Journal, 9(1), 159–172. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i1.450
Payong, M. R. (2020). Zone of proximal development and social constructivism based education according to Lev Semyonovich Vygotsky. Jurnal pendidikan dan kebudayaan missio, 12(2), 164-178. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.589
Puspitaningtyas, I., Satria, R., Maisyaroh, M., & Sumarsono, R. B. (2019). Implementasi kepemimpinan pembelajaran di satuan pendidikan. Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Era Revolusi Industri 4.0. 126–134.
Qibtiah, E. A., Retnowati, R., & Laihad, G. H. (2018). Manajemen sekolah alam dalam pengembangan karakter pada jenjang sekolah dasar di School Of Universe. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 626-635. https://doi.org/10.33751/jmp.v6i2.789
Ramdani, Z., Amrullah, S., & Tae, L. F. (2018). Kolaborasi antara kepala sekolah, guru dan siswa dalam menciptakan sistem pendidikan yang berkualitas. In National Conference on Educational Assessment and Plolicy. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2019.005.01.4
Shafwan, M. H. (2019). Pembentukan Karakter Rabbani Di Pesantren Al-Islam Lamongan. TADARUS, 8(1).
Siregar, A. K., Tobroni, T., & Faridi, F. (2023). Pembentukan Manusia Ihsan dan Karakter Rabbani Dalam Al-Qur'an an. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(001). 1219–1232. https://doi.org/10.30868/ei.v12i001.5940
Suharyat, Y., Ghofur, A., & Abdullah, A. (2022). Pendidikan Rabbani dalam Al-Qur’an. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 101–113. https://doi.org/10.46963/alliqo.v7i2.589
Suriana, S. (2023). Urgensi Pendidikan Nilai-Nilai Karakter Rabbani Bagi Generasi Digital Native. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 13(3), 369-383. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v13i3.19293
Zainuri, R. D., & Masruroh, S. (2023). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Siswa di SMK Taruna Karya 2 Karawang. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(01), 1-14. https://doi.org/10.30868/im.v4i02.3004