UPAYA PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
Abstract
low professionalism of teachers due to; there are many teachers who did not pursue his profession as a whole, the existence of private universities as teachers created who have graduated is regardless of its output later in the field, lack of motivation in improving teacher quality. Government efforts in enhancing the professionalism of them by the holding of the certification program. Another effort that teachers can do in enhancing professionalism in teaching Islamic lesson, such as; by increasing PAI; mastering of materials, managing the teaching-learning programs, classroom management, development of teaching methods, use of media technology and learning, to master the foundation of education, skilled in interacting with students by considering the objectives and student learning materials and conditions, also increasing the ability to evaluate student achievement. While efforts can be made from the school, such as; Provision of adequate facilities and infrastructure, responsibility and oversight, supervision and quality improvement and welfare of teachers.
References
Bafadal, Ibrahim. Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar, Jakarta: Bumi Aksara, 2004
Depdikbud. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1989
Depdiknas. Pengembangan Sistem Pendidikan Tenaga Kependidikan Abad Ke-21, Jakarta: Depdiknas, 2002
Hadiyanto. Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan Indonesia, Jakarta: Rineka Cipta, 2004
Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Kompetensi, Jakarta: Bumi Aksara, 2004
Hamalik, Oemar. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2003
Ihsan, Hamdani. Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Setia, tt
Majid, Abdul. dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004, Bandung:Remaja Rosdakarya, 2004
Muhaimin, dkk. Strategi Belajar Mengajar, Surabaya: Wicaksana, 1996
Mulyasa. Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004
Mulyasa. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005
Nurdin, M. Kiat Menjadi Guru Profesional, Jakarta: Primashopie, 2004
Nurdin, Syafruddin. Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum, Jakarta: Ciputat Press, 2003
Oesman, Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1992
PP No. 19 Tahun 2005. Standar Nasional Pendidikan, Jakarta: Fokusmedia, 2005
Purwanto, M. Ngalim, Administrasi dan Supervisi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya. 1993
Purwanto, M. Ngalim. Administrasi Pendidikan, Yogyakarta: Mutiara, 1984
Rostiyah, NK. Masalah Ilmu Keguruan. Jakarta: Bumi Aksara, 1998
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dalam Pendekatan Baru, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Umbara, 2003
Undang-undang Nomor 14 Tahun 2005. Undang-undang tentang Guru dan Dosen, Bandung: Citra Umbara, 2005
Wijaya, Cece. Kemampuan Dasar Guru dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1991
Zuhairini dan Abd. Ghofir, Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam , Malang: UNM, 2004
Copyright (c) 2016 Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta dari artikel yang diterima oleh Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman bisa disebarkan untuk publik