KOMERSIALISASI PENDIDIKAN (KAJIAN TEORITIS-FILOSOFIS PARADIGMA PENDIDIKAN NASIONAL KONTEMPORER)
Abstract
The dynamics and the development of thinking about the world of education eventually led them to a collective consciousness about the rights they have, including the right to take an active role in managing education. Such awareness led movement pattern of relations between the community and the government in the management of education. New patterns arising from this shift that caused the tug in determining educational paradigms that are considered most suitable for the culture and dynamics of Indonesian society. Implementation of decentralization or privatization system (commercialization) education is a difficult choice but it should be done. Two choices have consequences respectively. With a mature mental readiness, cultural throwing responsibility which often occurs, can be avoided or at least minimized in such a way. the spirit of all the options is to increase community participation is widely and independently. Society apart should be made aware of their responsibilities on education should also be given the opportunity to be creative as possible in accordance with the position and the ability of each. The process of raising awareness and providing opportunities for the public to walk in balance without ignoring one of the two. Ignoring the process will only bear awareness education without meaning
References
Assegaf, Rachman. Internasionalisasi Pendidikan. Yogyakarta: Gama Media, 2003.
Danim,Sudarwan. Agenda Pembaruan Sistem Pendidikan. Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 2003.
Darmaningtyas. Pendidikan yang Memiskinkan. Jogjakarta: Galang Press, 2004.
_____. Pendidikan Rusak-rusakan. Yogyakarta: LKiS, 2011.
Dewey, John. Al-Mantiq: Nazariyyat al-Bahthi, terj. Zakki Najib Mahmud. Kairo: Dar al-Ma'arif, 1969.
Escobar M. (Ed.). Sekolah Kapitalisme yang Licik, terj. Mundi Rahayu. Yogyakarta: LKiS, 1998.
Freire, Paulo. Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan, terj. Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudiyartanto (Yogyakarta: ReaD, 2002.
_____. Pendidikan Sebagai Proses: Surat Menyurat Pedagogis Para Pendidik Guinea-Bissau, terj. Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Fromm, Erich. Konsep Manusia Menurut Marx, terj. Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Koentjoroningrat. Kebudayaan dan Mentalitas Pembangunan. Jakarta: Gramedia, 1982.
Levin, Benjamin. Reforming Education: From Origins to Outcomes. New York: RoutledgeFalmer, 2001.
Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kebijakan dan Evaluation Research: Integrasi Penelitian Kebijakan dan Perecanaan. Yogyakarta: Rake Sarasin, 2004.
Redaksi Sinar Grafika. Undang-undang Otonomi Daerah 1999. Jakarta: Sinar Grafika, 1999.
Sidi,Indra Djati. Menuju Masyarakat Belajar: Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Jakarta: Paramadina, 2003.
Sirozi,M. Politik Pendidikan: Dinamika Hubungan Antara Kepentingan Keuasaan dan Pratk Penyelenggaraan Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2005.
Smith, John E. Semangat Filsafat Amerika, terj. Marianto S. Jakarta: Yayasan Sumber Agung, 1995.
Smith, William A. Conscientizacao Tujuan Pendidikan Paulo Freire, terj. Agng Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Suparno, Paul, dkk., Reformasi Pendidikan: Sebuah Rekomendasi. Yogyakarta: Kanisius, 2002.
Syaukani, H.R. Otonomi Daerah dalam Negara Kesatuan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
Thoha, Miftah. Dimensi-dimensi Prima Ilmu Administrasi Negara. Jakarta: Rajawali Press, 1984.
Thut, I.N. & Don Adams. Pola-pola Pendidikan dalam Masyarakat Kontemporer, terj. SPA Teamwork. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Tilaar,H.A.R. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2002.
_____. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
¬¬_____. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
_____ dan Riant Nugroho. Kebijakan Pendidikan: Pengantar untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Tim Penyusun. Undang-undang Otonomi Daerah. Jakarta: Permata Press, 2007.
Tim Penyusun. Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kaldera, 2003.
Vaizey, John. Pendidikan di Dunia Modern, terj. L.P. Murtini. Jakarta: Gunung Agung, 1967.
Zubaedi. Pendidikan Berbasis Masyarakat: Upaya Menawarkan Solusi terhadap Berbagai Problem Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
Copyright (c) 2016 Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta dari artikel yang diterima oleh Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman bisa disebarkan untuk publik