INOVASI KURIKULUM DAN PEMBELAJARAN
Abstract
Problems in the field of education issues including the relevance of education, issues of education quality, effectiveness and efficiency problems, problems of limited capacity. With the innovations in education, especially in the areas of curriculum and learning, is expected to provide real solutions to problems that exist. Curriculum innovation and learning is an idea, an idea or specific actions in the field of curriculum and learning a new thought to solve the problems of education. Innovation is exists because of the perceived problems. Planning of learning is very important to help teachers and students in creating, arranging, and organizing learning events that allow learning to occur in order to achieve learning objectivesReferences
Dakir, Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rhineka Cipta, 2004.
Darsono, Max, Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press, 200
Departemen Pendidikan Nasional, Pelayanan Profesional Kurikulum 2004: Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta, 2003.
Dimyati & Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2002
Fuad, I, Dasar-Dasar Kependidikan, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2005.
Hamalik, Oemar, Inovasi Pendidikan: Perwujudannya dalam Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: YP. Permindo, 2004.
Hamalik, Oemar, Manajemen Pengembangan Kurikulum, Bandung: Rosda Karya, 2007
Hanafiah,H, Suhana,C, Konsep Strategi Pembelajaran, Bandung: Refiko Aditama, 2009.
Husaini Usman, Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
http://alamsetiadi08.wordpress.com/difusi-inovasi/
http://www.dhanay.co.cc/2009/11/ktsp-kurikulum-tingkat-satuan.html
http://www.ditpertais.net/swara/warta17-03.asp
http://id.wikipedia.org/wiki/Kurikulum_Berbasis_Kompetensi
http://www.scribd.com/doc/4387745/Pengertian-Pendidikan-system-ganda
http://www.akhmadsudrajat.files.wordpress.com/.../model-pengembangan-muatan-lokal.pdf
Mulyasa, E, Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, dan Implementasi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.
Nasution, S, Teknologi Pendidikan, Bandung: Jemmars, 1982.
Sanjaya, Wina, Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010.
Sanjaya, Wina, Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: Prenada Media, 2005.
Sukmadinata, Nana Syaodih, Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi, Bandung: Yayasan Kesuma Karya, 2004.
Syah, Muhibbin, Psikologi Belajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2003.
Trianto, Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivisti, Jakarta: Prestasi Pustaka, 2007.
Udin Syaefuddin Sa’ud, Inovasi Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2009.
Yulaelawati, Ella, Kurikulum dan Pembelajaran: Filosofis Teori dan Aplikasi, Jakarta: Pakar Raya Pustaka, 2004.
Copyright (c) 2016 Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta dari artikel yang diterima oleh Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman bisa disebarkan untuk publik