IMPLEMENTASI MANAJEMEN KELAS DALAM PENINGKATAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PAI

  • Rokim Rokim STAI al-Hikmah Tuban
Keywords: Classroom Management, Effective Learning of PAI

Abstract

Classroom management is a skill teacher to create a climate conducive to learning and control in the event of disruption in learning. Good classroom management is the result of conscious of the role of teachers to integrate the management of the interaction with the planning of learning interactions. Interaction learning and management does not essentially separate, but rather are the two main components that must be built with each other if we want to achieve a harmonious classroom. Skills of effective teachers will supervise the behavior of pupils with a good time; control can actually be effective as classroom management actions directly. Teachers make planning lessons. Furthermore, the lead in the learning process, motivating the study, and then supervise or evaluate learning outcomes, all of that is the influence of classroom management actions used to achieve learning effectiveness, thus the implementation of classroom management is good and right to increase the effectiveness of learning, especially in learning Education Islam.

References

Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta, CV. Bumi Aksara, 2000.

Abdul Majid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi, Konsep dan Implementasi Kurikulum 2002, Bandung, Remaja Rosdakarya Offset, 2004.

Ahmad Rohani, Pengelolaan Pengajaran, Jakarta, PT. Rineka Cipta, Cet II, 2004.

Ahmad Rohani dan Abu Ahmadi, Pedoman Penyelenggaraan Administrasi Pendidikan Sekolah, Jakarta, Bumi Akasara, 1991.

Aly Hery Noer, Pendidikan Islam Kini dan Mendatang, Jakarta, CV. Triasco, 2003.

Cece Wijaya, Kemampuan Dasar Guru Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung, Remaja Rosdakarya, cet.IV, 1994.

Cony Semiawan, Pendekatan Ketrampilan Proses, Bagaimana Mengaktifkan Siswa Dalam Belajar, Jakarta, Grasindo, 1992.

Departemen Agama RI, Al-Qur'an dan Terjemahannya, Jakarta, CV Atlas, 1998

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan PAI di Sekolah, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2002.

Mulyasa, Menjadi Guru Profesional, Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2005.

Mulyasa, Manajemen Berbasis Sekolah Konsep Strategi dan Implementas, Bandung, Remaja Rosydakarya, 2004.

Moh. Uzer Usman, Menjadi Guru Profesional, Bandung, PT. Remaja Rosdakarya Offset, 1995.

Mujamil Qomar, Meniti Jalan Pendidikan Islam, Yogyakarta, Pustaka Pelajar Offset, 2002.

Saiful Bakhri Djamarah, Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif, Jakarta, Rineka Cipta, 2000.

Sudirman, Ilmu Pendidikan:Kurikulum, Program Pengajaran, Efek Intruksional Dan Pengiring, CBSA, Metode Mengajar, Media Pendidikan, Pengelolaan Kelas dan Evaluasi Hasil Belajar, Bandung, Remaja Rosdakarya, 1991.

Syafaruddin, Manajemen Mutu Terpadu Dalam Pendidikan, Konsep Strategi dan Aplikasi, Jakarta, Grasindo, 2002.

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta, Rineka Cipta, 2010.

Theo Riyanto, Pembelajaran Sebagai Suatu Bimbingan Pribadi, Jakarta, PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2002.

Tim Dosen Administrasi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, Manajemen kelas, Bandung, Alfabeta, 2008.

UU RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Bandung, Citra Umbara, 2003.

Zuhairini dan Abdul Ghofir, Metodologi Pendidikan Agama Islam, Malang, UM Press, 2004.

Zuhairini, Seni Mengelola Kelas, di sadur dari Michael Marland, Craft of the Classroom, Semarang, Dahara Prize, 1985.

Published
2012-09-01
How to Cite
Rokim, R. (2012). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KELAS DALAM PENINGKATAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PAI. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 2(2), 4. https://doi.org/10.36835/hjsk.v2i2.359
Section
Articles