Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Keterlibatan Proses Pembelajaran Dengan Menggunakan Metode Jigsaw Di Kelas 4A MI Al-Mujahidin

  • yanti pajriani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dea Nurkholifah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Fathur Rochman Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nur Aini Farida Universitas Singaperbangsa Karawang
  • M.Makbul Universitas Singaperbangsa Karawang

Abstract

This research aims to increase the understanding of class 4A MI Al-Mujahidin students regarding PAI learning. Classroom action research (PTK) applies the jigsaw method in learning Aqidah Akhlak using field observations, interviews, documentation, as well as pre-test and post-test worksheets. This research was conducted at MI Al-Mujahidin in Pasirkamuning Village, Telagasari District, Karawang Regency. The aim of this research is to increase students' active participation. During learning activities using the Jigsaw method from start to finish, students' active participation was observed. This observation was carried out through observation sheets of active student participation and teacher activities in using puzzles to teach Aqidah Akhlak. Thus, it can be concluded that the percentage of interest in studying PAI for class IV students at MI Al-Mujahidin Pasirkamuning in cycle I obtained a result of 49.6%. This presentation is still below standard, but is still considered adequate. Cycle II recorded an increase of 32.1%, increasing student participation in learning to 81.2%. This shows that the presentation has met the assessment criteria and is categorized as very high student participation in PAI learning.

keywords: PAI learning, participation, Jigsaw Method

References

Akbar, S. K. (2022). Peningkatan Kemampuan Kolaborasi dan Komunikasi Siswa Kelas VII Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Jigsaw. Jurnal PAKAR GURU: Pembelajaran Dan Karya Guru, 2(2), 189–195. https://ejournal-leader.com/index.php/pakar

Antika, T. L. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Pembelajaran Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Pembelajaran Konstruktivisme. Era Lingua: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Humaniora, 1(1), 17–35.

Hajriyanto, M. H., Rahayu, D. V., & Supratman, S. (2023). Meningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dengan Model Pembelajaran Core Siswa Sekolah Menengah. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(1), 115–124. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i1.293

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Mahfutri, A. E., & Fahyuni, E. F. (2023). Penerapan Metode Kooperatif tipe Jigsaw dengan menggunakan Strategi Active Learning terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(3), 2655. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i3.4112

Nuraeni, Z. (2018). Implementasi Model Cooperatif Learning Type Jigsaw untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Theorems, 2(2), 62–69.

Savira, A. N., Fatmawati, R., Z, M. R., & S, M. E. (2018). Peningkatan Minat Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Ceramah Interaktif. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 1(1), 43–56. https://doi.org/10.30762/factor_m.v1i1.963

Tanjungpura, U. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization di Kelas VII MTs AL-Muhajirin Rasau Jaya. 4(2), 229–241.

Utama, M. P. (2016). Peningkatan Partisipasi Aktif Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 26, 5.

Yusuf, M. (2018). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa SD dengan Menerapkan Strategi Everyone Is A Teacher Here pada Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 18. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i1.13706

Published
2024-06-04
How to Cite
pajriani, yanti, Dea Nurkholifah, Fathur Rochman, Nur Aini Farida, and M.Makbul. 2024. “Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Keterlibatan Proses Pembelajaran Dengan Menggunakan Metode Jigsaw Di Kelas 4A MI Al-Mujahidin”. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 23 (2), 195-203. https://doi.org/10.36835/jipi.v23i2.4171.
Section
Articles