Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik Di UPT SD Negeri 224 Gresik

  • Rihatul Jannah Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Eli Masnawati Universitas Sunan Giri Surabaya
Keywords: Independent Curriculum, Islamic Religious Education, Student Creativity

Abstract

This study aims to analyse the implementation of the Independent Curriculum in Islamic Religious Education (PAI) learning at UPT SD Negeri 224 Gresik and its impact on fostering student creativity. Using a descriptive qualitative method, this research explores how the Independent Curriculum allows students to learn according to their learning styles and skill levels. Through a differentiated approach referencing the Project to Strengthen the Pancasila Student Profile (P5), the study finds that the Independent Curriculum promotes creative skill development, including critical thinking, innovation, and problem-solving. The curriculum’s implementation enhances students' creativity and contributes to their active engagement in the learning process, providing space for the development of individual interests and talents.

References

Abdul, A. (2020). Teknik Analisis Data Analisis Data. Sira Anak Saleh.

Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan sosial anak usia dini: teori dan metode pengembangan. Edu Publisher.

Ahmad Rifa’i et al. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pembelajaran PAI di Sekolah. Jurnal Syntax Admiration, 3(8).

Ana Widyastuti. (2022). Merdeka Belajar dan Implementasinya. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, Kompas, Gramedia.

Andayani, D., & Majid, A. (2018). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2016). Pengembangan kompetensi dan pendidikan berkelanjutan pustakawan PTAIN: Studi kasus di Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(1), 1-14.

Baba, M. A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Makasar: Penerbit Aksara Timur.

Dwiastuti, R. (2017). Metode Penelitian Sosial Ekonomi Pertanian: Dilengkapi Pengenalan Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi Kuantitatif-kualitatif. Universitas Brawijaya Press.

Fachruddin, F. (2017). Pengembangan Daya Kreatif Melalui Dunia Sekolah. Sukma: Jurnal Pendidikan.

Faelasofi, R. (2017). Identifikasi kemampuan berpikir kreatif matematika pokok bahasan peluang. JURNAL e-DuMath, 3(2).

Faiz, A. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam program guru penggerak pada modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846-2853.

Handayani, A. (2023). Penggunaan Mind Mapping Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Mts. Saadatul Mahabbah. Pamulang: Institut PTIQ Jakarta.

Husen, M. Y. (2020). Belajar aktual dengan snowball throwing teaching. CV Jejak.

Indriani, N., & Suryani, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 17(1), 242-252.

Kasman, K., & Lubis, S. K. (2022). Teachers’ Performance Evaluation Instrument Designs in the Implementation of the New Learning Paradigm of the Merdeka Curriculum. Jurnal Kependidikan, 8(3), 760–775.

Kemendikbud. (2019). Merdeka Belajar: Pokok-Pokok Kebijakan Merdeka Belajar. Jakarta.

Lestari, A. D. (2017). Partisipasi Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Anak di SMP Negeri 2 Pracimantoro. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 6(6), 646-654.

Majid, A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Penerbit Aksara Timur.

Moleong, L. J. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhaimin, M. (2021). Pemikiran dan aktualisasi pengembangan pendidikan Islam. Rajawali Press.

Mulia, A. S. (2014). Mengungkap pemahaman tentang akuntansi dari kecerdasan emosional, spiritual dan sosial mahasiswa. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 3(3), 441-456.

Musyadad, V. F., et al. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936-1941.

Nugroho, S. F. (2024). Manusia dan Relasi Kuasa dalam Pandangan Michel Foucault. Filsafat Manusia.

Sastriyani, S. (2018). Dinamika Pembelajaran PAI di Era Digital. Shautut Tarbiyah, 24(1), 145-162.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.

Published
2024-10-31
How to Cite
Jannah, R., & Masnawati, E. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik Di UPT SD Negeri 224 Gresik . Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 24(03), 79-85. https://doi.org/10.36835/jipi.v24i03.4215
Section
Articles