Peran Keluarga Dan Madrasah Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Perspektif Teori Maslow
Abstract
Problems related to character education are still a serious problem that must be addressed. It is proven by the many cases of bullying, criminality, fights, and others. Therefore, families and madrasas must cooperate and synergize with each other in an effort to form character. By meeting the needs of students, it can support the formation of a generation with noble character. The purpose of this study is to reveal in depth the role of families and madrasas in MI Muhammadiyah Dolopo Madiun. This type of research uses a descriptive qualitative approach with a case study approach. The data collection techniques in this study use observation, interview, and documentation techniques. The data analysis technique in this study is the source triangulation technique. The results of the study show that the fulfillment of students' needs by families and madrasas can form the character of honesty, discipline, mutual respect and mutual respect, caring for others, diligence, tenacity, responsibility, confidence, and independence. The role of these two is carried out through the cooperation of committees and student guardian associations in the form of moral and financial.This research reveals that madrasas and families are proven to synergize with each other to shape the character of students through the fulfillment of physical needs, a sense of security, a sense of belonging and love, the need for self-esteem and self-actualization
References
Andesta, D. (2018). Analisis kebutuhan anak usia dasar dan Implikasinya dalam penyelenggaraan pendidikan. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 4(1), 82–97.
Andriana, E., & Rokmanah, S. (2023). Pengaruh Reward Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di Kelas 1 SDN Cinanggung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2456–2472.
Ashidiq, K. (2019). Perilaku Agresif Siswa SMP: Studi Kasus Pada 2 Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Pengadegan Purbalingga. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 135–153.
Asrofi, M. (2021). Hukuman Dalam Pendidikan Islam: Studi Atas Dampak Psikologis Anak Usia Dasar Dan Citra Guru. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14 (2).
Atin, S., Hidayat, N., Wibowo, Y. R., Romadhon, K., & Irfan. (2024). Pembentukan Karakter Anak dalam Lingkungan Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an dan Hadits. Jurnal Pendidikan Islam, 15(01), 29–40.
Atin, S., Saadah, M., Ultavia, A., Purba, W. N. Z., & Ningsih, E. P. (2023). Studi Systematic Literatur Review Tentang Peran Komite Madrasah Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Kepemimpinan dan Kepengurusan Sekolah, 8(1).
Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063–1073.
Dewi, R., & Marwan, M. (2019). Pengaruh Faktor Fisiologis, Lingkungan Sekolah, dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi di SMAN 2 Painan. Jurnal Ecogen, 2(4), 696-705.
Fitriyati, I., & Maemonah, M. (2022). Implementasi Teori Hierarki Kebutuhan Maslow dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Madrasah Ibtidaiyah. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 111.
Irwan, I., Agus, J., & Saputra, J. (2022). Penanaman Sikap Tanggung Jawab dan Kepedulian melalui Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9264–9273.
Khoiriyah, K., Herwati, H., & Ni’mah, M. (2023). Pendidikan Akhlak yang Terkandung dalam Buku “Yang Hilang dari Kita: Akhlak” Karya Muhammad Quraish Shihab. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(2), 76–89.
Kurniawati, U. M., & Maemonah, M. (2021). Analisis Hierarki Kebutuhan Maslow Dalam Pembelajaran Daring Anak Usia Dasar: Analisis Jurnal Sinta 2 Sampai 6. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 51.
La Jeti, Edison, Amsaifil, Ida Mayasari, & Laila Lamadi. (2022). Program Edu Parenting Dalam Mewujudkan Keterlibatan Keluarga Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(3), 4475–4484.
Lastiana, V., & Mayra, Z. (2024). Penyiapan Menu Makanan Bergizi Seimbang dan Pembiasaan Pola Hidup Sehat di TK Islam Al Iman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11841–11858.
Lestari, D. B., & Ain, S. Q. (2023). Classroom Teachers’ Strategy In Building Character Value For Elementary Students In Siak District. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12.
Lubis, N. (2021). Peran Teori Hirarki Kebutuhan Abraham Maslow Dalam Pembelajaran IPA Kelas IV. Journal Of IslamicPrimary Education, 1(1).
Mahrus, M., & Z, I. (2020). Implikasi Teori Humanistik dan Kecerdasan Ganda dalam Desain Pembelajaran PAI. PIWULANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 74–91.
Padmadewi, N. N., Artini, L. P., Nitiasih, P. K., & Suandana, I. W. (2018). Memberdayakan Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembelajaran Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 7.
Rohmah, A. N., & Amar, A. (2020). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dasar Dan Implikasinya Dalam Penyelenggara Pendidikan. IBTIDA’, 1(2), 151–170.
Salfadilah, F., Amanabella, M., Setiawan, E., Rizky, V. B., & Wibowo, Y. R. (2024). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Cinta Tanah Air Melalui Pendidikan Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(1), 11–17.
Samadhinata, I. M. D. (2022). Efektifitas Sistem Pendidikan Dalam Mempengaruhi Terwujudnya Generasi Emas 2045. Metta : Jurnal Ilmu Multidisiplin, 2(1), 19–26.
Shepard Sall, H. (2007). Character Education; Transforming Values into Virtue (2nd ed.). New York: niversity Press Of America.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.
Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Makasar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wibowo, Y. R. (2023). Strategi dalam Menumbuhkan Karakter Percaya Diri Melalui Al-Qur’an dan Kisah Sahabat Nabi (PhD Thesis, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Wibowo, Y. R., & Hidayat, N. (2022). Al-Qur’an & Hadits Sebagai Pedoman Pendidikan Karakter. Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 113–132.
Wibowo, Y. R., Hidayat, N., & Salfadilah, F. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5601–5618.
Zebua, T. G. (2021). Teori Motivasi Abraham H. Maslow Dan Implikasinya Dalam Kegiatan Belajar Matematika. Range: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Copyright (c) 2024 Sri Atin, Irfan Irfan, Yusuf Rendi Wibowo, Kharisma Romadhon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.