Pendekatan Heutagogi dalam Pembelajaran IPS pada Masa Pandemi Covid-19
Abstract
Social studies learning has an orientation to make students as social actors who have social intelligence. The purpose of writing this article is to provide ideas on social studies learning during a pandemic with a heutagogical approach. This research uses a literature review. The researcher analyzes and compares various books and articles that have relevance to the topic of discussion. The results of the analysis and comparison are then reflected in this paper. The study results show that the heutagogical approach is a learning approach to perfect the pedagogical and andragogy approaches. The heutagogical approach gives students the freedom to design their learning—a tasteful heutagogy approach with social studies learning focuses on building students' character as lifelong learners. Considering that this article is limited to a literature review, it is recommended that further research be conducted with qualitative and quantitative studies to see how much influence the heutagogical approach has in social studies learning.
References
Agung, I. G. . (1992). Metode Penelitian Sosial (Pengertian dan Pemakaian Praktis). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5), 395–402. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Akob, B., & Wibowo, G. A. (2015). Pembelajaran Multikultural Pada Siswa SMP Sebagai Upayaa Meningkatkan Nasionalisme. Seuneubok Lada, 2(1), 34–52.
Barth, J. . (1990). Methods of Instruction in Social Science Education. New York: University Press of America.
Bashori, K. (2020). HEUTAGOGI. Retrieved August 31, 2021, from https://mediaindonesia.com/opini/309932/heutagogi Mei 2020
Birsyada, M. I. (2016). Dasar-Dasar Pendidikan IPS (Suatu Pendekatan Teoritis dan Praktis). Yogyakarta: Ombak.
Blaschke Lisa Marie. (2012). Heutagogy and Lifelong Learning: A Review of Heutagogical Practice and Self Determined Learning. International Review of Research in Open and Distance Learning, 13(1), 56–71.
Fajriyah, I., & Itaqullah, V. B. P. (2021). Analisis Pembelajaran IPS Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMP Negeri 2 Tarik Sidoarjo. Artefak, 8(2).
Febiani, M., & Nisa, A. N. S. (2021). Analisis Aktivitas Pembelajaran IPS Berbasis Daring
Pada Masa Pandemi Covid-19 Bagi Peserta Didik Smp Di Kecamatan Tahunan Kabupaten Jepara. Harmony, 6(1), 72–79. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony/article/view/41826
Hiryanto. (2017). Pedagogi, Andragogi, dan Heutagogi Serta Implikasinya Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Dinamika Pendidikan, 22(1), 65–71.
Indriati, E. (2005). Menulis Karya Ilmiah: Artikel, Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kamrozzaman, N. A., Badusah, J., & Wan Mohammad, W. M. R. (2019). Heutagogy
Approach : Effectiveness of M-Learning For Lifelong Learning Education. Sains Humanika, 11(3), 53–61. https://doi.org/10.11113/sh.v11n3.1496
Kemedikbud. (2017). Panduan Penilaian Oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama.
Khoeriyah, M. (2019). Heutagogy in the Course of Pesantren Education (Case Study At
Pesantren Salaf Al-Luqmaniyyah). International Journal on Islamic Educational Research, 3(1), 66–79. https://doi.org/10.14421/skijier.2019.2019.31.07
Nurfidia, A. (2016). Menumbuhkan Sikap Empati Siswa Dengan Menggunakan Metode Role Model Dalam Pembelajaran IPS (Penelitian Tindakan Kelas di SMP 44 Bandung di Kelas VII A). International Journal Pdagogy of Social Studies, 1(1), 1–18.
Ridha, M. (2018). Heutagogi dan Arah Pendidikan 4.0 Kita. Retrieved August 17, 2021, from https://geotimes.id/opini/heutagogi-dan-arah-pendidikan-4-0-kita/
Riyadi, S. (2015). Model Pembelajaran Berbasis Metakognisi Untuk Peningkatan Kompetensi Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. Yogyakarta: Depublish.
Riyani, M. (2015). Pendidikan IPS Sebagai Katalisator Dalam Transformasi Pendidikan Di Indonesia (Penerapan Paradigma Sosialis pada IPS Sebagai Counter Attack Terhadap Kecenderungan Paradigma Materialisme). Ilmu Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Kependidikan, 2(1), 1–15.
Safitri, M. (2019). Keterampilan Abad 21 Dalam Pembelajaran IPS.
Sani, A. S., Turnip, S. S., Fausiah, F., Jagadhita, D. A., & Farassania, G. (2020). Gambaran Kondisi Psikologis Siswa di Indonesia pada Masa Pandemi COVID-19: Analisis Berdasarkan Cara Pembelajaran dan Jenjang Pendidikan. In Ikatan Psikolog Klinis
Indonesia. Retrieved from https://ipkindonesia.or.id/media/2020/12/Gambaran-KondisiPsikologis-Siswa-di-Masa-Pandemi-15Des2020.pdf
Sulistya, R. (2019). Heutagogi Sebagai Pendekatan Pelatihan Bagi Guru Di Era Revolusi
Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 4(2), 127. https://doi.org/10.24832/jpnk.v4i2.1222
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Copyright (c) 2024 Muhfik Anwar, Wahyu Eko Saputro, Ridwan Fathulloh, Endang Fauziati, Bambang Sumarjoko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.