PENGARUH KEMAMPUAN PEDAGOGIK TUTOR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR WARGA BELAJAR PAKET C DI PUSAT KEGIATAN BELAJAR MASYARAKAT (PKBM) SANGGAR JUANG JATISARI KAB KARAWANG

  • Sri Endang Ayu Utami Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Acep Nurlaeli Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sya’roni Ma’sum Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: pedagogical ability, learning motivation, center of community learning activities

Abstract

This research aims to determine the pedagogical abilities possessed by tutors and what learning motivation students have, as well as whether there is an influence between tutors' pedagogical abilities on the learning motivation of students studying at PKBM Sanggar Juang Jatisari. By using quantitative methods assisted by the SPSS 2.5 application. This research used a sample of 35 grade 10 respondents from the population of Package C students with the data collection method used, namely a questionnaire prepared on a Likert scale. The data analysis technique uses descriptive analysis with hypothesis testing which found a significant value of 0.01 which is smaller than 0.05 so it can be interpreted that Ho is rejected and Ha is accepted with an influence of the tutor's pedagogical abilityof 68.2% on learning motivation.

References

Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099

Alamsyah, Dodi. Pangestu, Lippi Fiqriya. Darusman, Y. (2022). Manajemen Program Pendidikan Kesetaraan Paket C. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i1.164

Ali, Agus ; Mardiati, A. (2021). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Anshor Cibungbulang Kabupaten Bogor. 3(1), 6.

Asrori, M. (2019). Psikologi Pendidikan. Wacana Prima.

Barlian, E. (2016). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Sukabina Press.

Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. In NBER Working Papers. http://www.nber.org/papers/w16019

Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Bumi Aksara.

Hanizar, D. S., Masluyah, & Wahyudi. (2014). Pengelolaan Program Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat. JIPP: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(11), 1–13. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/6892/7734

Hermawan, Y., & Suryono, Y. (2016). Partisipasi masyarakat dalam penyelenggaraan program-program pusat kegiatan belajar masyarakat Ngudi Kapinteran. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 97. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.8111

Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Rajawali Pers.

Indonesia, R. (2003). Presiden republik indonesia.

Kusumastuti, Adhi. Khoiron, Ahmad Mustamil. Achmadi, T. A. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish.

Lutfiyah, U. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V di SDIT Insan Mulia Tangerang Selatan. 27–31. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/25467

Makleat, N., Syukur, A., & Ndewi, A. D. (2022). Pengelolaan Metode Pembelajaran Mandiri bagi Warga Belajar Program Kesetaraan Kejar Paket C di PKBM Bintang Flobamora Kupang. Jurnal Paedagogy, 9(2), 203. https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4958

Maritasari, D. B. dkk. (2021). Kompetensi dan Kinerja Guru. Bintang Pustaka Madani.

Mulyasana, D. (2015). Pendidkan Bermutu dan Berdaya Saing. Remaja Rosdakarya.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Deepublish.

Pradewi, G. I., Wijayanti, W., & Sukowati, S. (2019). Manajemen Peserta Didik di PKBM Berbasis Alam Studi pada Sanggar Anak Alam (SALAM). Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 193–205. https://doi.org/10.24246/j.jk.2019.v6.i2.p193-205

Prawira, P. A. (n.d.). Psikologi Pendidikan dalam Prespektif baru (A. Safa (ed.); 2nd ed.). Ar-Ruzz Media.

Rahmat, A. (2017). Manajemen Pendidikan Nonformal. WADE.

Ramadhan, K., Mukhlis, & Jamaluddin. (2023). Konsep dan Implementasi Pendidikan Kesetaraan: Analisis terhadap Pasal 50 RUU Sisdiknas Versi Agustus 2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30863–30870.

Rosidah, I., Sauri, S., & Syaodih, C. (2022). Implementasi Pembelajaran Life Skill Pada Program Kesetaraan Paket C Untuk Membekali Warga Belajar Yang Siap Memasuki Lapangan Kerja. Jurnal Eduscience, 9(1), 182–194. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2591

Samsu. (2017). Metode penelitian: teori dan aplikasi penelitian kualitatif, kuantitatif, mixed methods, serta research & development. In Diterbitkan oleh: Pusat Studi Agama dan Kemasyarakatan (PUSAKA). PUSAKA.

Somantri, D. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Equilibrium : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 18(1), 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099

Sudrajat, D. (2018). Metode Penelitian dan Pendidikan dengen Pendekatan Kuantitatif. In Penerbit Inputs.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. 14.

Suhaenah, E. (2016). Implikasi Pendidikan Kesetaraan Paket C Terhadap Peningkatan Taraf Hidup Warga Belajar Di SKB Kota Serang”. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (e-Plus), 1(1), 88–97. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/E-Plus/article/view/1186

Sutisna, A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Pendidikan Kesetaraan Program Paket C dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 156–168. https://doi.org/10.21009/jtp1803.2

Wahyu, S. S. (2018). Manajemen Pendidikan Nonformal. Journal of Chemical Information and Modeling, 9, 20.

Published
2024-10-31
How to Cite
Ayu Utami, S. E., Nurlaeli, A., & Ma’sum, S. (2024). PENGARUH KEMAMPUAN PEDAGOGIK TUTOR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR WARGA BELAJAR PAKET C DI PUSAT KEGIATAN BELAJAR MASYARAKAT (PKBM) SANGGAR JUANG JATISARI KAB KARAWANG . Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 24(03), 212-224. https://doi.org/10.36835/jipi.v24i03.4231
Section
Articles