MANAJEMEN KONFLIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
This study examines conflict management in Islamic education, focusing on understanding conflict, its sources, types, processes, impacts on Islamic educational institutions, and resolution strategies. Using a literature review method with a qualitative-descriptive approach, the study analyzes data from various academic sources such as journals, books, and related articles. The findings reveal that conflicts can have both positive and negative impacts on organizations, depending on how they are managed. Strategic approaches to conflict resolution, such as conflict transformation, conflict resolution, and effective conflict management, are key solutions to fostering healthy dynamics within Islamic educational institutions. This study contributes to providing strategic recommendations for enhancing the effectiveness of conflict management in Islamic education.
References
Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGINTEGRASIAN KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 2X11 KAYUTANAM KABUPATEN PADANG PARIAMAN. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.
Anita, A., Putri, A., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2022). Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Produktivitas Organisasi Lembaga Pendidikan Islam. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 6(2), 135–147.
Anwar, K. (2018). Urgensi penerapan manajemen konflik dalam organisasi pendidikan. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 31–38.
Baharuddin, B. (2012). Konstelasi Konflik dalam Lembaga Pendidikan: sebuah Telaah Kritis. El-Hikmah.
Hasanah, U. (2020). Manajemen Konflik dalam Meningkatkan Kualitas Kerja pada Lembaga Pendidikan Islam. In Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam (Vol. 10, Issue 1, pp. 1–11). Raden Intan State Islamic University of Lampung. https://doi.org/10.24042/alidarah.v10i1.6448
Huriyah, L., Fauziyah, N., Ula, N., Perdana, W. C., Syahroni, M. F. M., & Hidayah, Z. A. (2023). Urgensi Manajemen Konflik dalam Konteks Kepemimpinan Pendidikan Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 9(2), 114–125.
Kartono, K. (1994). Pemimpin dan Kepemimpinan: Apakah pemimpin abnormal itu.
Kholifah, Y. B. (2019). Manajemen Konflik Perspektif Pendidikan Islam. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 11–24.
Multazam, U. (2024). MANAJEMEN KONFLIK DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Ta’dibi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(2), 53–75.
Mulyasa, E. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional dalam konteks menyukseskan MBS dan KBK.
Munandar, A. S. (1987). Manajemen Konflik dalam Organisasi, Pengendalian Konflik dalam Organisasi. Jakarta: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.
Na’im, Z. (2021). Manajemen Konflik Dalam Perspektif Islam. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 222–246.
Pace, R. W. (2013). Komunikasi organisasi, strategi meningkatkan kinerja perusahaan.
Shofirah, N. H., Wasalma, A. H., Annisa, I., & Ubbad, M. R. (2024). Teori Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 2(1), 197–207.
Soetopo, H., & Kamsyach, A. (2012). Perilaku organisasi: teori dan praktik di bidang pendidikan.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151–178.
Tjosvold, D. (2000). Learning to manage conflict: Getting people to work together productively. Lexington Books.
Usman, N., Pd, M., & AR, M. (2021). Pengantar Manajemen Pendidikan.
Winardi, J. (2007). Manajemen Konflik (Konflik Perubahan dan Pengembangan). Bandung: Bandar Maju.
Wirawan, W. (2009). Konflik dan manajemen konflik: Teori, aplikasi, dan penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Zaitun, Z. (n.d.). MANAJEMEN KONFLIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM. An-Nida’, 36(1), 1–22.
Copyright (c) 2024 Muammar Idwin, Ahmad Sabri, Remiswal Remiswal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.