PENGARUH KUALITAS LINGKUNGAN PENGASUHAN KELUARGA DENGAN IBU BEKERJA TERHADAP PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK USIA 4-5 TAHUN DI DESA PURWASARI
Abstract
Study is that there are social development problems that occur in children aged 4-5 years in Purwasari Village, which includes aspects of self-awareness, sense of responsibility, and prosocial behavior. These problems are experienced by children whose mothers work, the role of parents should be to educate, guide, provide affection, and life needs for children. Working mothers have a demand to be able to play a dual role in balancing working time with the care provided to children so that the achievement of child development can increase according to their age stages. The purpose of this study is to analyze the influence of the quality of the family care environment with working mothers on the social development of children aged 4-5 years in Purwasari village. This research method uses quantitative ex post facto. The result of this study is that the quality of the family care environment with working mothers has a significant effect on the social development of children, according to the results of a simple linear regression calculation obtained a sig value. by 0.00<0.05.
References
Amanda, M., Nurpratiwiningsih Laelia, & Romli, T. D. (2022). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orangtua dan Metode Pemberian Tugas Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik SDN Karangsembung 01. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 97– 102.
Daulay, N. (2014). Pola Asuh Orangtua dalam Perspektif Psikologi dan Islam. Jurnal Darul Ilmi, 02(02), 76– 91.
Devi Sofa Nur Hidayah, C. W. K. (2019). PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 3, No 1, Oktober 2019. Paud Lectura, 3(2), 1– 9. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/68
Eliasa, E. I. (2011). Pentingnya kelekatan orang tua dalam internal working model untuk pembentukan karakter anak. Developmental Psychology, 33(5), 806– 821.
Elmanora, E., Hastuti, D., & Muflikhati, I. (2017). Lingkungan Keluarga sebagai Sumber Stimulasi Utama untuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 10(2), 143– 156. https://doi.org/10.24156/jikk.2017.10.2.143
Ferdyansyah, M., & Masfufah, U. (2023). Perkembangan Dewasa Madya Sebuah Studi Kasus. Journal Psikoborneo, 2(9), 598– 604. https://doi.org/10.17977/um070v2i92022p598-604
Geofanny, R. (2016). Perbedaan Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Ibu Bekerja dan Ibu Tidak Bekerja. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(4), 464– 470. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i4.4230
Habsy, B. A., Sufiandi, A. C., Baktiadi, A. N., & Asmarani, E. M. (2023). Teori Perkembangan Sosial Emosi Erikson dan Perkembangan Moral Kohlberg. Tsaqofah, 4(1), 217– 228. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2163
Handayani, R. (2019). Pengaruh lingkungan tempat tinggal dan pola asuh orangtua terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 15– 26.
Hanifah, H. asma fadhilah, Aisyah, D. S., & Karyawati, L. (2021). Dampak Pola Asuh Permisif Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(2), 90– 104. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v5i2.1323
Harahap, U. I. (2021). Hubungan Pola Asuh Ibu Bekerja dengan Perkembangan Sosial Anak Prasekolah Umur (3-5 Tahun) di Desa Pargarutan Julu Kecamatan Angkola Timur Kabupaten Tapanuli Selatan Tahun 2020. Jurnal Kesehatan Masyarakat (JURKESMAS), 1(1), 81– 85. https://doi.org/10.53842/jkm.v1i1.32
Hastuti, D. (2011). Kualitas Lingkungan Pengasuhan Dan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Balita Di Daerah Rawan Pangan. Jurnal Imu Keluarga & Konseling, 4.
Husna, A., & Suryana, D. (2021). Analisis Pola Asuh Demokrtis Orang Tua dan Implikasinya pada Perkembangan Sosial Anak di Desa Koto Iman Kabupaten Kerinci. Jurnal …, 5, 10128– 10140. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2461901&val=1 3365&title=Analisis Pola Asuh Demokrtis Orang Tua dan Implikasinya pada Perkembangan Sosial Anak di Desa Koto Iman Kabupaten Kerinci
Icam, S. (2017). Mengenal Model Pola Asuh Baumrind. Pendidikan Guru PG PAUD Universitas Gorontalo, 32.
Indanah, & Yulisetyaningrum. (2019). Perkembangan Sosial Emosional Anak Prasekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 10(1), 221– 228.
Ismiatun, A. N., & Suryono, Y. (2019). 81) Pengaruh Pengasuhan Ibu Yang Bekerja Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia 5-6 Tahun Di Kabupaten Purbalingga the Effect of Working Mothers Parenting Practice on the Social Development of Children Aged 5-6 Years in Purbalingga Regency. Jurnal Al-Abyadh, 2(2), 70.
Khadijah, D. H. (2021). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Teori Dan Strateginya (1st ed.). CV Media Kreasi Group.
Khairi, H. (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0 - 6 Tahun. Warna, 2(2), 15– 28.
Kurniawan, D. H. (2021). Pengantar Praktis Penyusunan Instrumen Penelitian. Grup Penerbitan CV Budi Utama.
Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101– 112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785
Manalu, E. R., & Muniroh, M. (2016). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Bola Estafet Di Tpa Permata Bunda Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. Journal of Visual Languages & Computing, 11(3), 287– 301.
Muarifah, H. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak. Ya Bunayya, 1, 96– 115.
Copyright (c) 2024 Tasyia Khoerunissa, Ine Nirmala, Nur Rochimah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.