Philosophy of Educational Management Science: The Essence of Scientific Truth

  • Fitria Gusnita UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Mella Annisa UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Mamy Triana UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Ardimen Ardimen UIN Mahmud Yunus Batusangkar
  • Zulfadwal Zulfadwal Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga Kabupaten Solok
Keywords: Philosophy, Management Science, Scientific Truth.

Abstract

Basically, humans have a natural tendency to think; the purpose of this process is to produce knowledge and truth. Knowledge helps answer questions and problems faced by humans. Thus, science is needed to answer the challenges faced by humans. Thus, the author will examine the nature of truth, the criteria for scientific truth: types and characteristics, Furthermore, the method for finding scientific truth in the field of Islamic education management. This paper closes by concluding the problem. The method used is qualitative and uses a library research approach. This research was conducted by collecting a number of data and information from the results of the literature, and then presenting new findings. The results of the study indicate that truth is an important aspect in the search for accurate and valid knowledge. The concept of truth is often identified as the correspondence between a statement or belief with objective reality, but other philosophical approaches also recognize truth through coherence, consensus, and pragmatism. Scientific truth has characteristics that are closely related to the scientific method. Scientific knowledge is tentative and can be revised as human understanding develops. The criteria for scientific truth often involve aspects such as logical rationality, empirical content, and can be applied pragmatically

References

Adawiah, D. R., Ambarawati, P., Marfuah, P., Hidayat, W., & Fauzi, A. (2023). Aspek-Aspek Epistemologi Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Benchmarking: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 84–91.

Afifah, R., Nurjaman, U., & Fatkhulloh, F. K. (2022). Implementasi Visi Pendidikan Berbasis Agama, Filsafat, Psikologi, dan Sosiologi di Lembaga Pendidikan Islam. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(3), 936–950.

Apiyani, A. (2024). Optimalisasi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Tahsinia, 5(4), 499–511.

Ardiansyah, A., & Ratnasari, D. (2023). Integrasi Pendidikan Islam dan Pembelajaran Sains Perspektif Al Qur’an. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1741–1761.

Aslahudin, Mansurulloh, D., Paramansyah, A., & Zamakhsari, A. (2023). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Pada Lembaga Pendidikan Islam Dalam Era Digital. Jurnal Tahsinia, 4(2), 195–208.

Damanhuri, & Ulum, B. (2023). Islamisasi Ilmu Pengetahuan: Keniscayaan Epistemologi Untuk Kualitas Pendidikan Lebih Baik. Ta’dibi: Jurnal Prodi Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 1–32.

Darmanto, Trihati, F., Afifah, L., & K, L. U. (2024). Implikasi Aliran Filsafat Pendidikan Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal STIT Muhammadiyah Tempurejo-Ngawi, 3(1), 18–25.

Destiana, V., Lestari, I. P., Hanafi, M. H., Ghalib, M. S., & Wismanto. (2024). Hakikat Manusia (Perspektif Filsafat Pendidikan Islam). JMPAI: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 70–87.

Dewi, M. M., & Salminawati. (2022). Teori Kebenaran Berdasarkan Perspektif Filsafat dan Sains Islam. Journal of Social Research, 1(4), 254–260.

Frarera, A. N., Mariyati, Batubara, N. K., & Salminawati. (2022). Dasar Pengetahuan dan Kriteria Kebenaran Perspektif Barat dan Islam. JAQFI: Jurnal Aqidah dan Filsafar Islam, 7(2), 318–337.

Hayati, I. N. (2021). Kebenaran Ilmiah Dalam Hukum. Hakam: Jurnal Kajian Hukum Islam, 5(2), 70–80.

Hidayat, Y., Alfiyatun, Toyibah, E. H., Nurwahidah, I., & Ilyas, D. (2023). Manajemen Pendidikan Islam. Syi’ar: Jurnal Ilmu Komunikasi, Penyuluhan dan Bimbingan Masyarakat Islam, 6(2), 52–57.

Holid, A., Mftahudin, Syarifudin, E., & Fauzi, A. (2023). Filsafat Ilmu Dalam Pengembangan Teori Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 3542–3548.

Liza, N., Zurhidayati, & Ardimen. (2024). Aspek Ontologis dalam Ilmu Pengetahuan. Journal on Education, 6(4), 20252–20257.

Luthfiah, N., Salminawati, Khadna, S. F., & Ulfa, M. (2023). Filsafat dan Kriteria Kebenaran Dalam Perspektif Islam dan Barat. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Islam, 7(1), 36–54.

Magfiroh, L., Mustofa, A., & Iqbal, M. (2024). Islam dan Ilmu Pengetahuan. Jurnal STIT Muhammadiyah Tempurejo-Ngawi, 3(1), 14–18.

Mahmudin, W. (2024). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Islam Raji Al-Faruqi. Asatidzuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 183–204.

Mardiyah, Afiana, I. O., & Ghani, A. (2023). Paradigma dan Esensi Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(1), 115–130.

Marisa, M. (2021). Filosofi Manajemen Pendidikan Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 44–64.

Muhibburrohman, O., Khoriroh, F., Royani, A., & Hidayat, W. (2023). Kedudukan Filsafat Sebagai Ilmu Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(3), 151–158.

Najili, H., Supriyadi, A., & Mustafa, I. (2022). Teori Belajar dalam Alam Pikir Ali Ahmad Madkur. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 310–317.

Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Triangulasi Data Dalam Analisis Data Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826–833.

Pitri, A., Ali, H., & Us, K. A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Paradigma, Berpikir Kesisteman dan Kebijakan Pemerintah (Literature Review Manajemen Pendidikan). JIHHP: Jurnal Ilmu Hukum Humaniora dan Politik, 2(1), 23–40.

Praja, T. S., & Muslih. (2021). Relevansi Pendidikan Islam Berbasis Ilmu Sosial Profetik Terhadap Pengembangan Kurikulum 2013 di Madrasah. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 2–3.

Sari, R., Elvarisna, Marsena, M., & Jamilus. (2024). Ontology, Epistimologi dan Axiologi Dalam Filsafat Ilmu Untuk Pengembangan Teori Manajemen Pendidikan Islam. IMEIJ : Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 6316–6330.

Sirojudin, D., & Ashoumi, H. (2020). Aksiologi Ilmu Pengetahuan Manajemen Pendidikan Islam. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 182–195.

Suminten, N. (2020). Filsafat dan pemikiran kaun milenial. In W. D. Laksanawati (Ed.), Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Vol. 1, Nomor 1).

Syafe’i, Z. (1997). Ijma Sebagai Sumber Hukum Islam (Kajian Tentang Kehujjahan Ijma’ dan Pengingkarannya). Al-Qalam, 67(13), 28–36.

Turrohma, M., & Alwis, D. A. Y. (2024). Landasan Epistemologi Ilmu dan Aplikasinya Dalam Pengembangan Ilmu Manajemen Islam. IMEIJ: Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3664–3672.

Wiranata, R. R. S., Maragustam, & Abrori, M. S. (2021). Filsafat Pragmatisme: Meninjau Ulang Inovasi Pendidikan Islam. Ta’Allum: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 110–133. https://doi.org/10.21274/taalum.2021.9.1.110-133

Published
2025-03-01
How to Cite
Gusnita, F., Annisa, M., Triana, M., Ardimen, A., & Zulfadwal, Z. (2025). Philosophy of Educational Management Science: The Essence of Scientific Truth. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 38-50. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4370