PERANAN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI GURU DI MTs YAPERI CIBINONG BOGOR

  • Ibadurrahman Al-Khatib University of Ibn Khaldun
  • Muhamad Aqil Ibatulloh Universitas Ibn Khaldun, Bogor
Keywords: Leadeship, Madrasah Principal, Teacher Motivation

Abstract

The quality of education is highly determined by the learning process in schools and madrasas. School principals and teachers are the main movers who play an important role in the student learning process. The leadership of madrasah principals can be an important aspect in improving the quality of education. The leadership role of the principal aims to improve teacher performance and motivation through training, awarding, and role modeling. Teachers' motivation greatly affects their performance, quality, and ability. Competent and professional school principals with a high sense of responsibility are needed to realize better programs, strategies, and policies to maintain teacher motivation and performance. However, there are still some teachers who lose motivation, caused by various factors, thus affecting their discipline and performance. Therefore, the improvement and creativity of school principals in controlling teacher enthusiasm is very necessary.

References

Arifandi, A. S. D. (2020). Evaluasi Kinerja Guru. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 4(2), 106–119.

Arrosit, A. M. M. (2021). Supervisi Akademik Kepala madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru (Studi Kasus Di MA Ma’arif Al-Falah Ngrayun Ponorogo) [PhD Thesis, IAIN Ponorogo].

Assingkily, M. S. (2021). Pendekatan Dalam Pengkajian Islam (Cara Memahami Islam Dengan Benar, Ilmiah & Metodologis). Penerbit K-Media.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.

Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan kepala madrasah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2).

Gunawan, I. (2015). Strategi meningkatkan kinerja guru: Apa program yang ditawarkan oleh kepala madrasah. Prosiding Seminar Nasional Pengembangan Karir Tenaga Pendidik Berbasis Karya Ilmiah, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 23, 305–312.

Haryadi, L. F., & Safinah, S. (2021). Peran Kepala madrasah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru di SMP Islam Plus Darul Hukumaini Jonggat. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 19–27.

Juarman, J., Rahmawati, N. N., & Lestari, D. (2020). Peran Kepala madrasah Sebagai Leader dalam Meningkatkan Disiplin Kinerja Guru di SDN 02 Josenan Kota Madiun. Publikasi Pendidikan, 10(2), 107–118.

Khurniawan, A. W., Hernita, H., Suharto, S., Novenda, T., Maulana, M., Ardianto, A., Setiawan, A., & Sunardi, S. (2020). Optimalisasi fasilitas SMK.

Mahyudi, A. (2024). Eksplorasi Peran Sekolah Dalam Mengajarkan Dan Mempertahankan Kemahiran Berbahasa Indonesia Di Desa. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(1), 5668–5679.

Mataputun, Y. (2018). Kepemimpinan Kepala madrasah: Berbasis Kecerdasan Intelektual, Emosional, dan Spiritual Terhadap Iklim Sekolah. Uwais Inspirasi Indonesia.

Muktamar, A., Hertina, D., Ratnaningsih, R., Syaepudin, S., Syahputra, H., Hendriana, T. I., Masruroh, M., Sudalyo, R. A. T., & Nursanti, T. D. (2023). MSDM ERA MILENIAL: Pengelolaan MSDM yang Efektif untuk Generasi Milenial. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Mustofa, M., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2023). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Guru di Sekolah Dasar: Mengungkap Praktik Efektif Retensi untuk Pengembangan Guru. Annizom, 8(3), 69–80.

Nikmah, N. (2023). Implementasi Literasi Agama untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar. Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).

Rohmah, W. (2016). Upaya meningkatkan pengembangan keprofesian berkelanjutan dalam peningkatan profesionalisme guru.

Rohmawati, O., Poniyah, P., & Adiyono, A. (2023). Implementasi Supervisi Pendidikan Sebagai Sarana Peningkatan Kinerja Guru Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(3), 108–119.

Rosyid, K. (2017). Kepemimpinan Menurut Hadits Nabi Saw [(Doctoral dissertation,]. UIN Raden Intan Lampung.

Saniyah, N. D. Z., Kholisah, T. A., Sya’adah, S. F., & Asy’ari, H. (2023). Kepengikutan Guru Terhadap Kepala madrasah dan peranan Kepala madrasah dalam memberikan motivasinya di SDN Sudimara 13. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 8732–8740.

Sholeh, M. I. (2023). Pengakuan dan reward dalam manajemen sdm untuk meningkatkan motivasi guru. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(4), 212–234.

Sidik, M. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita Dalam Bimbingan Dan Konseling Terhadap Motivasi Belajar Siswa Smp Islam Integral Luqman Al Hakim Batam. JURNAL AS-SAID, 1(2), 25–32.

Sofi’i, I. (2020). Kepemimpinan Kepala madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Penerbit Adab.

Sonedi, S., Sholihah, T., & Dihasbi, D. (2018). Peran kepemimpinan kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru: The role of principal leadership in improving teacher performance. Anterior Jurnal, 18(1), 13–22.

Suparmin, S., & Adiyono, A. (2023). Implementasi Model Supervisi Distributif dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru PAI. Permata: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 143–169.

Sutrisno, A., & Sumardjoko, B. (2016). Pemberdayaan Kelompok Kerja Guru (KKG) Pada Gugus Hasanudin Di Kecamatan Karangrayung Kabupaten Grobogan [PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta].

Published
2025-03-01
How to Cite
Al-Khatib, I., & Aqil Ibatulloh, M. (2025). PERANAN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI GURU DI MTs YAPERI CIBINONG BOGOR. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(No.1), 51-60. https://doi.org/10.36835/jipi.v23iNo.1.4400